olie van automatische transmissie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ThomasR, 19 jan 2012.

  1. Hallo,

    Ik wil de olie van de automaat later verversen.
    Nu hoor ik veel tegenstrijdige berichten.
    De 1 zegt dat je er een hoop problemen mee voorkomt.
    De ander zegt weer dat je er problemen van krijgt zoals lekkende keringen en pakkingen omdat de olie scherp is.

    Wat is jullie ervaring hier mee?

    grt thomas
     
  2. Wat voor motor en wat voor transmissie heb je?
    4 Traps of CVT?
    Heb je ook klachten, of schakelt hij soepel op en terug?
     
  3. Motor is een zetec se met 4 trap automaat.
     
  4. Volgens mij is die vloeistof gemaakt om levenslang mee te gaan, dus alleen vervangen als je klachten hebt.
    Overigens lijkt het me sterk dat het vervangen van olie ooit kwaad kan, scherpe olie?? Nooit van gehoord, maargoed ik ben ook geen automaten-specialist.
     
  5. Hij schokt een klein beetje als ie van de 1e naar de 2e schakelt.
    Vond dat verhaal van die scherpe olie ook wel een beetje vaag.
     
  6. Hey,

    ik geloof niet in olie die "levenslang" meegaat.
    voor zover ik weet heeft een automatische transmissie er ook een oliefilter inzitten (weet niet bij ford, echter Mercedes en BMW zeker) en dit dient regelmatig samen met de olie vervangen te worden, bv mercedes schrijft voor dit elke 90dkm te vervangen, dus lijkt me niet meer dan logisch dat dit ook bij ford moet.

    gReetS
     
  7. Mijn pa heeft net zijn 2.5 V6 Mondeo na laten kijken, bleek 1 liter autom.bakolie
    foetsie te zijn.....moet wel bij gezegd worden dat hij er bijna 3 jaar niet naar
    heeft laten kijken, hij geeft nu aan dat als hij koud is veel soepeler schakelt
    en minder schokt...nagenoeg niet voelbaar meer.
    Dus het niveau na laten kijken zou geen kwaad kunnen;)
     
  8. #8 blefke, 18 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2015
    Uhh oud draadje maar wel dezelfde vraag!!

    Ik heb een ford focus trend van 2008 met een automaat ( welke weet ik niet :oops:
    100000 km gedraaid

    Nu hoor ik dat het verstandig is om de olie na verloop van tijd te vervangen..
    Flushen!
    Echter als ik internet afstroop lees ik hier veel tegenstrijdige verhalen.
    De 1 zegt moet absoluut gebeuren de ander zegt hoeft absoluut niet en zo nog wel meer van die verhalen.

    Heb de garage gebeld en daar kreeg ik te horen dat bekijken ze normaal bij 80000K en bepalen dan wat er moet gebeuren..
    Heb gevraagd wat het kost, kon de beste man niet zeggen bepalen ze dan :shrug:

    Ook mijn bak schokt wel eens, maar niet vaak.

    Ik vraag mij nu af wat is wijsheid.
    En als je al moet verversen of vervangen moet je dan ook flushen, of is vervangen genoeg.

    Wie kan mij hiermee helpen.
    THX,blefke
     
  9. Beste :focus2: rijders, zelf heb ik ook een wagon van 2009 automaat maar mijn rijdt prima staat op bijna op 157000km of deze als gedaan is of moet gebeuren weet ik niet maar ze schakelt nog geruisloos en soepel naar alle versnellingen.
     
  10. Beste :focus2: rijders, zelf heb ik ook een wagon van 2009 automaat maar mijn rijdt prima staat op bijna op 157000km of deze als gedaan is of moet gebeuren weet ik niet maar ze schakelt nog geruisloos en soepel naar alle versnellingen.
     
  11. Als je de motorisering er niet bij vermeldt, wordt het onmogelijk om een antwoord te geven. Powershift moet je het absoluut doen, de overige is het wel aan te raden. Overigens is flushen niet nodig als je gewoon het voorgeschreven onderhoud volgt.
     
  12. #12 Boomerang78, 24 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mrt 2015
    Met de volgende link kan worden bekeken wanneer de automatische transmissie wordt gecontroleerd >klik<

    Een 2008 Focus II Wagon 1.6 16V automaat Trend als voorbeeld. Via de link is te zien dat de automatische transmissie o.a. bij jaar 6 (120.000 km) en jaar 12 (240.000 km) wordt gecontroleerd.

    Het schema laat bij jaar 6 en jaar 12 het volgende zien:
    Automatische transmissieVloeistofpeil controleren / vloeistof bijvullen (moet warm zijn, bij gespecificeerde temperatuur) - FN
     

Deel Deze Pagina