Vermogensverlies

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Marspek, Jan 19, 2012.

  1. Vandaag ben ik in de kou maar eens aan het sleutelen geweest. Het blijkt dat ik de wastegate niet in beweging kan krijgen. Ik heb een stukje gereden zonder dat het rubberen slangetje van de wastegateklep aan te sluiten en ik merk geen verschil. Het lijkt dus dat het probleem gevonden is. Vanwege de kou heb ik maar besloten om de wastegate door de dealer weer gangbaar te laten maken.

    Aanstaande vrijdag moettie dan weer goed zijn mits er niet nog andere dingen achterweg komen zoals bijv de katalysator.

    Klopt het trouwens dat er een vloeistof is wat eens in de zoveel tijd bijgevuld moet worden om de katalysator schoon te houden? Waar kan ik dat vinden? Is dat het witte tankje rechts naast de MAP sensor?
     
  2. Vlieistof bijvullen voor de katalysator is onzin! Nog nooit van gehoord...

    Witte potje bij map sensor is denk ik remvloeistofpotje.
     
  3. Vandaag de Focus weer terug gekregen van de ford dealer uit Groningen met de volgende boodschap:

    Storingzoeken slecht lopen van de motor. Turbo gecontroleerd, wastegate is ganbaar. Druk wordt afgeregeld. Turbodruk is goed. Vacuumslang wastegate vervangen. Brandstofsysteem gecontroleerd. Verstuivers zijn defekt. Kosten van vervangen ongeveer 800 euro.

    Kortom, er zal dus iets moeten gebeuren met de verstuivers. Ik heb in Soesterberg en in Drachten een bedrijf gevonden om voor ca. 75 euro excl btw per stuk de verstuivers te repareren. Wat zijn de ervaringen met gereviseerde verstuivers en zijn er ook nog bedrijven die het goedkoper zouden kunnen doen?
     
  4. Ik heb 1 maand geleden mijn verstuivers voor total 150 euro laten doen. Ik heb eerst zelf 4 zilvere ringjes en rubben bij de dealer voor 50euro gehaald en voor 100 euro bij een garage laten doen. Je kan het ook zelf vervangen. check deze site http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?f=47&t=12224
     
  5. Als je een katalysator met roetfilter hebt, moet je een additief laten bijvullen bij de dealer.
     
  6. maar die heeft de :focus: niet gehad. Die zit alleen in de :focus2: met 1.6 diesel en 2.0 diesel.
     
  7. Het probleem is opgelost. Ik ben afgegaan op wat de Ford dealer geconstateerd heeft en heb de verstuivers laten reviseren in Drachten. Het (de)monteren ervan heb ik zelf gedaan, en hij rijdt weer geweldig.

    Wel heeft hij in lage toeren nog steeds weinig koppel, maar volgens de mensen bij dieselcenter noord kwam dat door nieuwe elektronica op de brandstofpomp die te hoog afgesteld zou staan. Enige oplossing hiervoor zou een nieuwe brandstofpomp zijn en dat geld is het mij niet waard. Bedankt voor alle reacties etc.
     
  8. Vergeet niet te vermelden dat ik ook al geconstateerd had, dat tenminste 2 injectoren er slechter aan toe waren ;)


    Dat van die elektronica op de brandstofpomp geloof ik niet zo.
    Ik weet namelijk hoe ze zo'n ding repareren : dat veroorzaakt in ieder geval geen vermogens verlies.

    Een nieuw type gaspedaal op een oudere tddi kan ook zoiets veroorzaken.
    Dus daar kan je ook nog naar kijken.
    De nieuwe type pedalen hebben de potmeters in een geel/witte behuizing naast de stekker zitten.
    Het oude type heeft de potmeters iets compacter geïntegreerd in een zwarte behuizing.
     
  9. Klopt, dat van de verstuivers had jij idd ook geconstateerd.

    Ik heb nog even gekeken naar het gaspedaal, maar ik heb er nog wel een oud type in zitten dus met geintegreerde potmeters in een zwarte behuizing. Het zou dus in eerste instantie niet aannemelijk zijn dat het daar dan wegkomt. Ik zal het in de gaten houden. Zoals het nu is valt er mee te leven alleen verwacht je van een diesel ook onderin het toerengebied wat meer koppel. Het verschil met hoe het voor de revisie van de verstuivers was in er niet minder groot om.
     

Share This Page