Vermogensverlies

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Marspek, 19 jan 2012.

  1. #1 Marspek, 19 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2012
    Sinds ik mijn :focus: heb (+/- 0,5 jr.) vind ik 'm al zeer traag. De topsnelheid ligt bij vlak wegdek op ongeveer 145 km/h op de teller en het accelereren gaat ook niet al te rap.

    Ik heb lichte olielekkage gehad bij de aansluiting van de luchtslang naar de intercooler. Daarom heb ik van het luchtcircuit alle slangenklemmen vervangen. Dit mocht op het vermogen nauwlijks baten. De olielekkage is overiggens wel verholpen.

    Verder heb ik de EGR klep afgesloten doormiddel van een RVS plaatje in te bouwen volgens de How-to van dit forum.

    De afgelopen 2 tanks diesel heb ik een toevoeging (Wynn's Diesel Plus Treatment en Diesel Power 3 van Wynn's) aan de diesel toegevoegd om eventueel vervuilde injectoren te reinigen. Ook dit heeft geen significant verschil gemaakt in het vermogen.

    Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen dat de focus zo traag is, hoe ik kan controleren of het daar inderdaad aan ligt en wat ik eraan kan doen?

    Het gaat om een Focus 1.8 TDDI (hatchback) uit 2001 Fase 1.
     
  2. Hoe is je luchtfilter? En het brandstoffilter?
    Wat ook wel eens wil helpen is het schoonmaken van de intercooler, hoewel ik verwacht dat dat je probleem niet verooorzaakt.
     
  3. Dit klopt inderdaad niet lijkt me.
    wellicht is er een probleem met de MAP sensor, maar check zoals Robert aangeeft eerst even hoe lang je lucht en brandstoffilter al meegaan..
     
  4. De luchtfilter is nog vrij schoon, die heb ik ongeveer een maand of 3 geleden vernieuwd. Het brandstoffilter zit er nog maar net een week of 3 in, dus dat zit ook nog goed.

    De intercooler is niet heel schoon, maar ik verwacht dat er iets anders aan de hand zal zijn. Wellicht dat een nieuwe intercooler iets helpt, maar waarschijnlijk niet alles.
     
  5. Hoor je de turbo wel meedoen? 145km/u als max klinkt me bijna alsof de turbo niet meer (goed) mee werkt. Of dat je intercooler lek is of 1 vqn die slangen. Rookt hij erg?
     
  6. De turbo doet mee, dat kun je wel horen/merken bij het optrekken. Ik heb niet het idee dat "ie veel rookt. Het valt mij in ieder geval niet op bij de stoplichten etc.

    Ik lees ook veel over de brandstofpomp of in ieder geval de elektronica ervan. Komen deze klachten overeen met een mogelijk probleem met de brandstofpomp? Hoe kan ik dat checken?

    Bij lekkage van de intercooler/de slangen er naartoe zou ik toch sporen van olie moeten kunnen zien?
     
  7. Bij een beginnende scheur hoef je nog geen olie te zien.
    Brandstofpomp zou idd wel kunnen. Laatst sprak ik boevertje en die had ook vermogensverlies met zijn 1.6 benzine. Misschien kun je een defecte brandstofpomp zien bij het uitlezen?
     
  8. Vanmorgen heb ik het hele luchtcircuit van de intercooler (naar turbo en motor) losgehad om te controleren op scheuren oid. Niks gevonden.

    Hoe kan ik controleren of mij MAP sensor stuk is, en wat zijn nog andere mogelijke oorzaken?
     
  9. Was het niet zo dat als je de stekker van de MAP sensor eraf haalt en je
    merkt geen verschil, dat hij dan stuk is??
     
  10. Klopt als een zwerende vinger.

    Wel ff contact uit als je de stekker eraf haalt.
     
  11. Vandaag even een stukje gereden zonder aangesloten MAP sensor, maar dat is helemaal geen doen. Hij komt niet verder dan 2000 toeren per minuut.

    Hoe kan ik de brandstofpomp laten controleren? Kan ik dat ook zelf eventueel?
     
  12. Nee, dan moet je naar een diesel specialist.
     
  13. Heeft er iemand ervaring met een dieselspecialist in de buurt van het Groningse noorden?

    Zijn er naast de dieselpomp geen andere oorzaken mogelijk waardoor het volledige vermogen niet beschikbaar is?
     
  14. Iemand verder nog ideen? Ik probeer zoveel mogelijk oorzaken zelf uit te sluiten. Als ik zelf de oorzaak niet kan opsporen zal ik de auto moeten laten nakijken.
     
  15. Als de lucht toevoer al uitgesloten is zou ik toch denken aan een beperking van de brandstoftoevoer. Door bijv de brandstofpomp, verstopping van een leiding (hoewel je daar het filter voor hebt), of slechte verstuivers.
    Daarnaast zou er eventueel nog een probleem/verstopping in je uitlaat kunnen zitten, hoewel ik daar ook noet echt problemen verwacht als je geen roetfilter hebt.
     
  16. Zou uitlezen geen slim idee zijn?? misschien dat er waardes naar boven komen
    (of juist niet) waardoor er een diagnose te stellen is....
    Om zomaar hem weg te brengen terwijl er geen diagnose is gesteld, is net
    als Holland Casino...je weet dat je geld kwijt raakt...maar waaraan:mrgreen:
     
  17. Ja idd. Ik kan em alleen niet zelf uitlezen, daar heb ik de apparatuur niet voor. Is dat bij een dealer o.i.d. mogelijk/verstandig? Kan ik dan het beste naar de Ford dealer gaan?
     
  18. Ford dealer kan zeker alle codes uitlezen en ook de waardes uitlezen. Een alternatieve garage kan dat misschien niet allemaal.
    Misschien kan Dutchguy je helpen, die heeft een WDS computer die jou auto kan uitlezen. Daaar zul je dan wel voor naar omgeving Zwolle moeten rijden...
     
  19. Afgelopen weekend de auto laten uitlezen bij dutchguy (bedankt!). Er zaten 2 storingen in. De EGR klep gaf storing, maar die heb ik afgedicht dus dat zou geen problemen mogen geven, en de MAP sensor, maar dat komt omdat ik even zonder stekker heb gereden.

    Tijdens het rijden kwam naar voren dat de turbodruk te laag is. De MAP sensor geeft een uitslag van gem 1.8 bar (absolute druk) met pieken naar 2 bar. In de regel zou dit ong 2.3-2.4 bar moeten zijn.

    Dit zou het probleem kunnen veroorzaken van het vermogensverlies. Mogelijke oorzaken zouden hierbij kunnen zijn:

    - Verstopte katalysator
    - Verstopte luchtfilter(net vervangen dus dat zal het niet zijn)
    - Slecht werkende wastegate
    - Turbo defect.

    We hebben geconstateerd dat de turbo wel druk opbouwt aangezien de slagen wel opzetten bij het gas geven. Het olieverbruik is zeer gering, dus ik verwacht zelf dat het in de katalysator zit of de wastegate. Maandag ga ik waarschijnlijk de 2 mogelijke oorzaken checken.

    Ik hoop dat ik de oorzaak zal vinden en dat het niet al te duur gaat worden. De wastegate, is die los verkrijgbaar, of moet er dan alsnog een nieuwe of gereviseerde turbo in?
     
  20. Kijk, nu is het niet meer gokken, maar gewoon een diagnose stellen en volgen,
    zou mooi zijn als de turbo niet defect blijkt te zijn, en als het niet de wastegate
    is, dan tijdelijk de kat. leeg kloppen, en misschien komt hij zonder kat alsnog
    door de keuring;)
     

Deel Deze Pagina