1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke schokdempers (veel gewicht)

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Haasje, 9 jan 2012.

  1. Hoi,

    Voor mijn FoFo1 fase 2 Wagon ben ik op zoek naar nieuwe schokdempers. Voornamelijk achter zijn ze aan vervanging toe. Ze maken namelijk een erg zuigend geluid bij het afrijden van bijv een drempel.

    Zoals mogelijk al bekend is mijn Wagon altijd vrij zwaar beladen met audio en loodbitumen.

    Op dit moment weegt hij 1650/1700 Kilo zonder personen erin. Het gewicht ligt voornamelijk op de achteras.

    Ik heb achter al andere veren eronder laten zetten, namelijk PER-Vervangingsveren van Car-support. Voor meer info over de veren lees hieronder.

    Ik hoef eigenlijk niet lager te komen met mijn auto, ben vrij tevreden over de hoogte waar hij op staat. Echter zou ik wel graag schokdempers willen die minder moeite hebben met het gewicht en die mijn wegligging van mijn "halve vrachtwagen" kunnen verbeteren.

    Ik heb niet erg te klagen over de huidige ligging met de veren die eronder zitten maar toch ben ik altijd van mening dat het beter kan :cheer:

    Wie kan mij een merk en serie schokdempers aanraden die goed in staat zijn dit gewicht te dragen, waarmee ik mijn rijcomfort kan behouden.
    Het mag absoluut geen "stuiter-set" zijn waardoor mijn zich zenuwachtig gaat gedragen. Ik wil namelijk graag mijn rij-comfort behouden.

    Wie kan mij iets adviseren + evt een goede leverancier die de set voor een leuke prijs kan regelen.

    Uiteindelijk zullen wss ook de voordempers aan de beurt zijn, echter hebben deze wat minder gewicht te dragen als achter.

    Na mijn lange verhaal dan nog een korte samenvatting van mijn vraag voor degene die niet al deze tekst willen lezen.

    Wie kan mij een goede set schokdempers aanbevelen voor een overbeladen Ford Focus Wagon 1 Fase 2 1.8TDCI.


    PER-VERVANGINGSVEREN: veersterkte 35% hoger dan origineel

    • Zeer geschikt bij continue belading of als een stevige vering gewenst is.
    • Deze PERmanent versterkte PER-veren hebben een veersterkte die ca. 35% hoger is dan de originele veren.
    • Zie grafiek 2 en foto 2.
    Bron: http://carsupport.nl/hulpveren.htm
     
  2. Als er een ding is dat jullie nederlanders kunnen is het wel deftige schokdempers maken. Heb jarenlang rode koni's gehad onder mijn escort clipper, zaten demonteerbare extra veren op, comfort dik in orde, wegligging nog veel meer, echter heb net even nagekeken en koni levert enkel dempers voor de hatchbak, dus niet voor de wagon:|
    zou niet zo direct weten wie er nog zulke deftige dinegn maakt. misschien eens proberen bij Bilstein of Sachs, beiden gereputeerde schokdemperfabrikanten

    gReetS
     
  3. Tsjaa, je praat eigenlijks over 2 dingen: vering en demping.
    Vering is dus voor het gewicht, en demping voor de wegligging.

    Dus voor demping zou ik Monroe gaan, en die heb je in 2 types, olie en gas,
    nou ben ik er iets te lang uit om nog te weten welke het beste is.
    En voor vering zou ik dan gaan voor hulpveren, ook die heb je vaak in 2 types
    licht versterkt en zwaar versterkt...dan is het dus maar net hoeveel hij nu al
    door hangt;)
     
  4. Dexter,

    lijkt me duidelijk dat ie enkel dempers wil, auto ligt goed van hoogte als ik 't lees en is ook qua wegligging in orde, enkel dempers zijn aan vervanging toe, of ik lees iets fout.
    Wat betreft gas of olie, is de grootste verwarring die er bestaat, alle normale schokdempers werken met olie, een normale demper heeft een dubbelpijps constructie om het volumeverschil op te nemen bij inveren alwaar een gasdemper een kamer heeft, waar onderaan een gaspatroon inzit om de volumeverschillen op te vangen. gas is samendrukbaar, olie niet. vandaar dat gasdempers uit zichzelf terugkomen, is onder druk van dit gas, qua werking is er weinig verschil, weet niet qua levensduur.

    gReetS
     
  5. Ja, en nee, hij praat idd niet over andere veren of rijd hoogte, maar toch praat
    hij over het te veel aan gewicht opvangen en zijn wegligging verbeteren,
    dit lukt je niet met alleen nieuwe dempers, dempers doen alleen het zo
    stabiel mogenlijk houden van de auto, staat los van het gewicht wat er
    gedragen moet worden.
    En als ik dan lees over 1700 kilo kaal gewicht...tsjaa, dan moeten de veren er
    ook op aangepast worden/zijn;)
     
  6. bedankt voor de reacties, leuk dat er een beetje discussie op gang komt, daar komen we verder mee :D.

    Ik heb idd al mijn vering laten aanpassen, zonder PER-vervangingsveren reedt mijn auto echt als een worst, hij hing ook schuin naar achteren ipv naar voren.

    Mijn achterveren ben ik dan ook zeer tevreden over. In de startpost staat wat meer info betreft deze veren.

    Nu ben ik inderdaad opzoek naar ENKEL schokdempers, dus zonder veren. Dit omdat ze inderdaad aan vervanging toe zijn en ik wil dan meteen de demping/wegligging verbeteren.

    Doorhangen doet mijn auto verder NIET wanneer hij stilstaat, uiteraard wel als ik van een hobbel afrijdt.

    De veren zetten mijn auto netjes terug op de originele hoogte, of in ieder geval daar in de buurt.

    De veren die eronder staan hebben mijn achter kant 35mm verhoogd. Echter compenseer ik dit natuurlijk weer goed met het gewicht dat erop ligt.

    Verder wil ik best een klein stukje comfort inleveren, echter niet teveel, heb weinig interesse in een goedkope stuiterset.

    Deels offtopic: Voor degene die geinterreseerd zijn, mijn remschijven + blokken voor zijn al vervangen voor Zimmermann schijven met Formel blokken. Dit om reactie's te voorkomen dat het onverantwoord is om met zoveel gewicht rond te rijden.

    De sportschijven achter zullen morgen ook gemonteerd worden, hier werd mij echt wel aangeraden om gewoon OEM blokken op te zetten. Gelieve niet te reageren op mijn remmen, dit is enkel voor de info maar wil dit topic graag schokbreker gebasseerd houden.

    Mocht iemand hier meer info over willen mag hij mij altijd pben natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina