1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Minder vermogen na vervangen luchtfilter???

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kadir2612, 6 jan 2012.

  1. De luchtfilter die er inzat was ZWAAR aan vervanging toe.
    Jeetje wat kunnen die dingen smerig worden zeg!

    Nadat ik er een nieuwe filter in had gedaan gisteren merkte ik dat ie (al is het echt niet veel hoor) nogal inhoud en minder vlot vooruit gaat.

    Ik weet wel dat voor de vervanging, in de eerste en tweede versnelling de auto ook erg langzaam optrekt.
    Pas na 1900-2000 rpm pakt ie 'm op en gaat ie er ineens als een haas vandoor.

    Wie weet raad?
    Heb ik wat over het hoofd gezien toen ik de filter ging vervangen?
     
  2. Even de accu een kwartier/half uur loskoppelen. Dan reset je decomputer. Die spuit nu waarschijnlijk een verkeerde hoeveelheid brandstof in waardoor hij noet lekker loopt.

    Edit: de boordcomputer leert zich in naar hoe de omstandigheden zijn. Waarachijnlijk gaat het probleem na zo'n 200km over. Dat kun je met resetten wat versnellen.
     
  3. Ga het zo ff testen...
     
  4. Kun je doen denk niet dat de oplossing is.
    Kijk eens naar je mafsensor (als je die hebt) als het luchtfilter zo vuil is, dan zal die ook wel smerig zijn.
     
  5. Maf sensor...
    Is dat het gedeelte wat uit de luchtfilterhuis komt en een stekker in zit?
     
  6. Marco, Wat is een Maf sensor?

    Ken wel een MAP sensor (Manifold Absolute Pressure Sensor)
     
  7. MAF = Mass Air Flow.

    Oftewel de luchtmassameter.
     
  8. Thks ! Weer wat geleerd
     
  9. Idd. Zit met twee kleine torxschroefjes met puntjes vast. Deze losdraaien, dan zie je een spiraaltje zitten, deze moet schoon zijn. Als je `m schoonmaakt, doe alsjeblieft wel voorzichtig, anders sloop je m.

    @Edward de 1e serie Fofo 1 heeft een MAF sensor, vanaf de fase II een MAP sensor.
     
  10. Ik las dat je een 1.8 TDDi hebt...???
    dan is de vraag, welk merk filter je erin hebt gezet???

    Onze eerste Focus was ook een 1.8 TDDi, daar heb ik meerdere filters in gehad
    K&N, Mann, Fram, Purflex.....en toch was toen de originele van Ford het beste
    qua rijden, geen dip en lekkere koppel onderin, die K&N was het ergste;)
     
  11. Gisteravond de accu ontkoppeld en na een half uurtje een stukje wezen rijden (Medemblik-Enkhuizen).
    Dit heeft dus gewerkt want hij pakt 'm nu goed op en het verloren vermogen is zeker terug!

    Ik heb er idd ook aan gedacht om de sensor schoon te maken.
    Kan ik dit gewoon met remreiniger doen (dat gebruikte ik in het verleden bij m'n Mondeo's)?

    De filter die erin zit is een originele filter van Ford, zag er ook precies hetzelfde uit,alleen dan schoon...
     
  12. Dat schoonmaken zou ik dan ook zeker overwegen, kwaad kan het zeker niet.

    Mooi dat het nu allemaal weer lekker loopt en je motor weer een frisse adem kan halen.
     
  13. Toen ik de luchtmassasensor reinigde, deed ik dat met contactreiniger. De sensor was dus echt zwart bij mij. Nadien was hij weer proper.
     
  14. Word wel vaak gezegd dat je op den duur de de remmenreiniger invreet op
    de sensor, het schijnt wel goed te gaan met elektro reiniger;)
     

Deel Deze Pagina