Acculampje brand bij en na het starten

Discussie in 'Electronica' gestart door Marspek, 1 nov 2011.

  1. Hallo,

    Sinds ik mijn Focus TDDI gekocht heb blijft het accu lampje branden tot ongeveer een minuut na het starten. In deze periode reageert het gaspedaal ook niet. Na ongeveer een minuut, gaat het lampje uit als ik het rempedaal intrap, en doet alles het normaal.

    Destijds heeft de dealer er een andere accu in gezet, en toen was het probleem even verholpen. Omdat het nu weer terug is zou ik graag wat ideen van jullie ontvangen.

    Het is een Focus uit 2001. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

    Alvast bedankt!
     
  2. accuspanning met lopende motor controleren of deze netjes is
    bij stationair en verhoogd toerental
    dit zal je iets meer vertellen van het laden van de auto
    verder draad waar het lampje naar de computer of zelf de unit meten of deze niet onderbroken of kapot is en aan massa kan liggen
     
  3. Deze discussie staat ook nog een keer in "Techniek, onderhoud & poetsen"... lijkt mij handiger om er eentje weg te gooien.
     
  4. Klopt, ik wist niet zo goed waar dit onderwerp nou thuis zou horen. Vandaar.

    Vanmorgen heb ik de spanning even doorgemeten toen het probleem zich voordeed. Voor het starten van de motor had ik een spanning van meer dan 12,5 V. Nadat ik de motor had gestart liep dit langzaam op naar 14,64V echter de periode die de spanning erover deed om op te lopen, zolang brandde ook het acculampje.

    Zou het kunnen dat de dynamo niet direct aanslaat en even tijd nodig heeft om de juiste spanning te kunnen leveren?
     
  5. dynamo regelaar defect.
    helaas is deze niet los verkrijgbaar.
    dusss... dynamo vervangen.
     
  6. Bedankt voor de reacties tot zo ver. Vandaag heb ik een andere dynamo gehaald en ben dapper begonnen aan het demonteren van de huidige dynamo.

    Ik loop tegen een paar dingen aan. Hoe krijg ik de bout(en) eruit waarmee de dynamo vastzit? Bij mij komen ze tegen de steun aan waaraan de pully vastzit. Moet ik hiervoor de motorsteun loshalen?

    Kan ik ergens de aandrijfriem van de dynamo ontspannen?

    Ik heb nu de intercooler weggehaald, en bij het rechtervoorwiel heb ik de kunststof beplating in de wielkast losgehaald. Natuurlijk heb ik hiervoor ook het voorwiel los.

    Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen..
     
  7. Je begint altijd met de massa-pool op de accu!

    De spanner zit bij het oliefilter, sleutel 15 erop, en je kunt hem ontspannen en de riem demonteren bij de dynamo-as.
    Teken wel even hoe ie zit, dan krijg je hem ook weer erop.

    De dynamo zit met een verleng-as met een rubber koppeling.
    Eerst moet je de verleng-as demonteren, ddie zit met 3 boutjes aan de riemkant, en met 3 boutjes bij de dynamo-poulie (die hoef je alleen op te lossen).
    Daarna kun je de verleng-as demonteren.

    Nu kun je met 3 bouten, de +aansluiting en de stekker de dynamo demonteren
     
  8. De verleng-as heb ik gedemonteerd, maar ik zit nog met het dynamo-deel. Die zit met 2 lange bouten vast, en als ik die losdraai krijg ik de bouten er niet uit omdat de bouten tegen het deel aankomen waaraan de poulie vast zat, voor ze uit het boutgat zijn. Hoe krijg ik die bouten er uit, of begrijp ik het verkeerd?
     
  9. De dynamo is vervangen. Het probleem is ook verholpen alleen heb ik andere problemen aan over gehouden.

    Als ik over een hobbeltje rij valt ineens de motor uit en branden de lampjes van de versnellingsbak, accu en nog 2 lampjes en vallen alle wijzers naar 0. Als ik vaart heb blijft de motor wel draaien en is het probleem na 5 seconden weer weg. Vanavond vielen tijdens het rijden ook even de lampen uit. Na 5 seconden deden die het weer en gingen de ruitenwissers 2 keer op en neer.

    Ik heb alle stekkers gecheckt die ik losgehad had, en weer goed aangedrukt. Het probleem is nog steeds aanwezig.

    Heeft iemand een idee? Ik heb al iets gelezen over de snelheidssensor in de versnellingsbak, maar is dat niet wat toevallig dat die ook nu net stuk zou zijn?

    Ik hoop dat jullie nog suggesties hebben. Alvast bedankt!
     
  10. Is dit een Focus of toevallig een rode Plymouth Fury uit 1958? :schater:
    Wazig hoor, ben benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn. Klinkt in ieder geval alsof je electronica stevig over de z##k is.
     
  11. Zet eens een multimeter op de accu en controleer of de spanning wel normaal is.
    Maak eventueel een hulpstuk zodat je via bijvoorbeeld de sigaretten aansluiting tijdens het rijden het voltage kan controleren.

    Als de spanning te hoog op loopt, dan kan je dit soort vage verschijnselen krijgen. Ik kan het weten, want heb recentelijk een focus opgeknapt met dergelijke problemen.
     
  12. Probleem is opgelost. Op gegeven moment was mn auto net een kermisattractie. Als je op de zekeringskast tikte gingen de ruitenwissers heen- en weer.

    Oorzaak was een los draadje bij de minpool van de accu.

    Bedankt voor de suggesties!
     
  13. Helaas moet ik dit topic weer heropenen. In november vorig jaar heb ik mijn dynamo vervangen en is het even goed gegaan. Het probleem doet zich echter sinds een maand of 2 weer voor.

    Als ik de auto start nadat ik er minimaal een halve dag niet mee gereden heb brand het rode accu lampje en reageert de auto niet op het intrappen van het gaspedaal. Na een tijdje stationair draaien/rijden (lees +/- 30 seconden) gaat het lampje uit en doet alles het weer normaal. Nu ben ik bang dat als ik weer de dynamo vervang het probleem zich over een maand of 3 weer voordoet. Heeft iemand een idee wat verstandig is te doen in dezen?

    Alvast bedankt!
     

Deel Deze Pagina