Koppeling en veer koppelingspedaal

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Alexander75, 8 okt 2011.

  1. Hoi allemaal,

    Ik heb een Ford Focus uit 2004, benzine, 16i16v. De auto heeft nu 102.000 km gereden. Gisteren ben ik naar de garage geweest omdat de koppeling nog maar voor de helft op kwam. Hier vertelden ze mij dat de veer van het koppelingspedaal geknapt was. Dit is het gevolg van een versleten koppeling zegt de gararage. Ook zeggen ze dat de koppeling slipt, hier heb ik nog niks van gemerkt. Nu moet volgens de garage de plaat, de druklager en de drukgroep worden vervangen. Dit alles gaat €800,- kosten. Ook moet er een nieuwe veer bij het koppelingspedaal geplaatst worden, kosten €100,-. Ik heb nu de volgende vragen:
    - Klopt het dat de veer knapt bij een versleten koppeling?
    - Waar kan ik aan merken dat de koppeling inderdaad versleten is?
    - Is het niet een beetje snel dat de gehele koppeling vervangen moet worden bij 102.000 km?
    - Is het verstandig om gelijk het vliegwiel te laten vervangen nu toch de open ligt en deze een levensduur heeft van ongeveer 200.000 km?

    Gr Alexander
     
  2. Vliegwiel vervangen is komplete onzin, onze 1.6 16V heeft al 207.000 KM gedraaid met hetzelfde vliegwiel.

    Als ik jou was zou ik eerst alleen de veer laten vervangen, de koppeling kan altijd nog vervangen worden.
     
  3. Dat de veer van het pedaal breekt als de koppeling versleten is lijkt mij onzin. Dit heeft mijns inziens niets met elkaar te maken.

    Als de koppeling versleten is merk je dat als eerste als je de auto wat zwaarder belast (bijvoorbeeld tijdens rijden met aanhanger/caravan). Het toerental gaat dan omhoog terwijl de snelheid niet toeneemt. Later zal dit dan ook tijdens normaal rijden gebeuren. Bij auto's met een koppelingskabel kan je ook merken dat het pedaal erg hoog staat voordat de koppeling aangrijpt maar omdat de focus een hydraulisch bediend systeem heeft is dat hierbij niet van toepassing.

    102.000 km is inderdaad vrij snel voor een koppeling maar het is niet onmogelijk dat de koppeling bij 102.000 km versleten is. De levensduur van de koppeling is grotendeels afhankelijk van de rijstijl van de eigenaar. Als je bijvoorbeeld tijdens het rijden je voet op de koppeling laat rusten (en er zijn genoeg mensen die dat doen) slijt de koppeling veel sneller als normaal.

    De 1.6 heeft een vast 1 delig vliegwiel en geen dubbel massa vliegwiel zoals sommige andere motoren dat hebben. In principe gaat een vast vliegwiel eigenlijk nooit kapot en hoeft dus ook niet vervangen te worden.

    Zolang je zelf nog niet hebt gemerkt dat de koppeling versleten is zou ik in eerste instantie alleen de veer laten vervangen. Pas als daarna blijkt dat de koppeling daadwerkelijk versleten is kan je deze alsnog laten vervangen.
     
  4. Nou ik ben naar 2 andere garages geweest. Deze verzekerden mij na een ritje in de auto dat er NIETS met de koppeling aan de hand was. Daarop heb ik contact opgenomen met Ford Utrecht (die mij in eerste instantie vertelden dat de koppelingsplaat versleten was en vervangen moest worden voor € 800,00). Mij was belooft dat ik teruggebeld zou worden als er overleg was geweest met de monteur. Na een week heb ik zelf maar teruggebeld. Wat bleek nu? Op basis van de lage koppeling, die kwam door de gebroken veer, had de monteur geconstateerd dat de koppelingsplaat versleten was. Dit was een foute diagnose!!!! Excuses werd me aangeboden en verzekerd dat dit niet mee voor zou komen!!! Jullie snappen natuurlijk wel dat ik na 3 jaar geen bezoek meer breng aan deze garage!!
    In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
     
  5. En bij welke vestiging van Ford Utrecht ben je geweest?

    Er zijn er namelijk 4 ;)
     
  6. Die in Leidsche Rijn, werk jij bij een van de vestigingen?
     
  7. Jep , ik werk in overvecht...
     
  8. Alexander, heb je nu al iets geregeld dan? Wellicht kan Nicky je helpen. Vervangen van de veer is volgens mij niet zoveel werk?
     
  9. Nou mike... Toch wel n uurtje minimaal hoor.... Hele pendaal moet eruit.....
     
  10. Nee, okee maar een uurtje bij jou of een uurtje bij de dealer..........en gezien Alexander bij Ford Utrecht is geweest zal ie niet zover uit de buurt wonen.
     
  11. Dichtbij inderdaad, Nieuwegein. Maar eh de veer is al vervangen. Voor de toekomst zal ik zeker in gedachte houden dat ik bij jou terecht kan Nicky!!
    In ieder geval bedankt!
     
  12. Hallo iedereen ik heb sinds een uur ook het probleem hoorde een harde knak bij het intrappen van mijn koppeling toen lag de veer ook kapot op de grond. de garage gebeld en die vertelde mij dat het niet gevaarlijk was en dat ik gewoon door kon rijden maar dat het uiteindelijk wel vervangen moest worden.

    Nu heb ik de veer maar gelijk besteld
    (5,-) Maar nu is mijn vraag kan ik de veer niet gewoon zelf vervangen?

    En heeft iemand hier een soort stappenplan voor?

    Mijn km stand is trouwens nog maar 50.000km dus lijkt me echt onzin dat een versleten koppeling er voor zorgt
    Dat dat veertje knapt...[​IMG]
     
  13. Tis wat werk maar het kan...
    Heb het bij onze c-max gezien, moesten wat plastic kappen af en dan priegelen.
    Garage heeft het wel gedaan bij ons, tis pielen maar ja, zelf proberen kan ook.
     
  14. Ik heb nu ook mijn veer van het koppelings pedaal kapot.
    Iemand enig idee waar ik die veer kan krijgen?
     
  15. bij de dealer?
     

Deel Deze Pagina