1.6 TDCI 115pk BPM vrije Focus

Discussie in 'Performance' gestart door maxandr, 30 sep 2011.

  1. Ik begrijp dat er in 2012 een Focus TDCI komt die vrijgesteld wordt van BPM en wegenbelasting. Weet iemand daarvan details, wordt dat een superaanbieding?
    Gesteld dat je het geld kan vinden is die Eco uitvoering misschien een betere optie dan een jonge occasion? Mijn Focus 1.8 TDCI van 2002 met 230k op de teller rijdt fantastisch, maar toch ga je bij zo'n stand wel eens denken aan vernieuwing.

    Maar qua stuurgedrag/rijplezier schijnt die nieuwe Focus minder te zijn dan de vorige modellen. Een verhaal op de engelse Topgear site was wat dit punt betreft erg kritisch. De nieuwe Focus zou niet meer beter sturen dan een Golf of Astra. Heeft iemand hiermee al ervaring?
    Ben benieuwd!

    Maxandr
     
  2. 1.8tdci is een beter motor als een 1.6tdci
    ik zou adviezeren gewoon te rijden en bij grote kosten pas wegdoen

    ford fiesta 1.6tdci wordt inderdaad bpm vrij
    ford focust 1.6tdci is ook bpm vrij je hebt dan een 105pk versie motor
    dit is de nieuwe psa motor
    alles is anders en moeilijk iets te zeggen wat probleem kan geven
    zaken zoals dat ze op fabriek hogedrukleidingen niet goed vast zetten en klant binnen 500km al diesel lekkage zie is wel slecht te noemen
    maar is momenteel 2 keer voorgekomen
    verder hebben we nog geen gekke problemen mee gehad
    x dieselpomp al maar is te verwachten dat bij nieuwe motor de eerste wat kinderziektes heeft

    de belangrijkste zaken voor lage uitstoot is bij de focus dankzij
    Active Grille Shutter
    bumper wordt dicht gezet voor minder luchtweerstand zodat je effiecenter kan rijden, moet er gekoeld worden dan gaat hij open
    Ford Auto-Start-Stop
    dure dynamo van 1200euro waar je extra condensator gemonteerd hebt zitten achter de bumper
    speciale multieriem die om de 120.000km vervangen moet worden
    bij stoppen schakeld motor uit en start via de dynamo dan ook weer
    deze techniek is namelijk psa techniek zoals de hele motor is
    link
    http://media.ford.com/article_display.cfm?article_id=34350
    volgende zaken moet wel gebeuren zodat het werkt
    - deuren dicht
    - gordel om
    - niet van contact af zetten
    - bij handbak koppeling moet omhoog staan en in zijn vrij staan (onder 40km/uur valt motor dan al uit)
    - automaat bak (handgeschakelde bak met motoren erop) doet het automatisch maar rijdt totaal niet lekker, sommige worden wagenziek van
    onder 8km/uur schakeld de motor bij de automaat altijd uit (zet hem zelf in zijn vrij vandaar)
    - klant moet niet kiezen voor maximaal koelvermogen van airco dan blijft hij ook draaien
    - motor temperatuur mag niet te hoog zijn
    - motor mag niet net zwaar belast zijn, ivm turbo en alles anders kapot zou gaan

    klanten bij de 508sw waar deze techniek al in zit vragen ook of er een manier is om het uit te zetten
    dat is via knop op dashboard

    door techniek gaat uistoot wel omlaag via de test die ze bij elke auto doen
    maar consument wil gewoon dat motor blijft lopen voelt namelijk heel stuk veiliger
    heb je een prius dan heeft het meer nut dat motor niet draait
    maar de meeste rijden met een prius veelste voorzichtig
    waarschijnlijk omdat ze voelen dat kwalatief niks is
     
  3. Hallo trucker0werner

    Bedankt voor de informatie. Een motor die regelmatig stilvalt door het start-stop systeem lijkt best een beetje vervelend, maar Ford/PSA zullen er wel over nagedacht hebben. Ik vraag me af hoe dat in een file werkt! Al die electronica is misschien ook wel meer storingsgevoelig dan bij een "normale" motor, maar die zit natuurlijk ook al vol met electronica.

    Maar als het een zeer gunstige aanschafprijs opleverd (en een tijdje geen wegenbelasting ??) lijkt het toch een mooie optie.

    Doorrijden met mijn huidige Focus I (vind ik mooier dan de opvolgers) is natuurlijk best te overwegen. Alleen is het niet leuk als de problemen net tijdens een vakantie ontstaan. Ik had ooit een auto die op een autosnelweg in de bergen een totale black-out kreeg. Net buiten een tunnel, maar als zoiets in een tunnel gebeurt..........
     
  4. ik weet alleen niet hoe je erbij komt dat de Focus nu minder goed stuurt,
    Het is namelijk een klasse hoger dan de Astra en de Golf volgens de pers
     
  5. in de file zal met automaatbak dit gebeuren
    dit omdat hij onder de 8km/h de motor al uit zet dus optreken naar 20 dan remmen dan zal dit wel gebeuren
    met handbak moet je toch meer zaken doen (waaronder in zijn vrij zetten )dus daar zal je het niet merken omdat niemand de wagen in zijn vrij echt zet

    naar denk dat je de auto alleen bpm vrij is bij een automaat die daarnaast totaal niet lekker rijdt
     
  6. Hier is een artikel over het start en stop systeem: http://www.amt.nl/Nieuws/Supersnel-startstopsysteem-met-supercondensatoren.htm Ik weet niet wat ik van een start/stop systeem in een diesel moet vinden, een diesel starten is een energie slurpend proces, daarnaast een diesel motor (vooral kleine) zo snel bij wat kouder weer afgekoeld dat dit niet de duurzaamheid van het blok te goede komt. Maar met alle vernieuwingen zal de toekomst leren of dit een goede ontwikkeling is.
     
  7. slurpend is het absoluut niet
    het klopt dat het zuiniger is om motor af te hebben dan 15seconden stationaair te laten draaien
    motor start weer in 400ms
    sneller dan met startmotor
    dit omdat alle variable die hij nodig heeft erin staat

    verder is het juist belangrijk dat hij blijft lopen als je van de snelweg komt dit ivm turbo die dan door draait
    hier is alleen niet aan gedacht
    te hoge temperaturen wel en te koude ook

    voor brandstofverbruik te verminderen is het leuk maar in de praktijk is het niet lekker om mee te rijden
    als berstuurder wil je niet dat motor uitvalt maar blijft lopen
     
  8. De informatie over het (mogelijk) minder scherpe stuurgedrag van de nieuwste Focus heb ik van de engelse Top Gear site http://www.topgear.com/uk/ford/focus/road-test/1.6-ecoboost-182-titanium-x-driven. Daarin staat dat de Focus zich nu heeft aangesloten bij de horde van Golf's en Astra's.

    In het betreffende artikel staat dat er twee dingen mis zijn met deze nieuwste Focus:

    "Very well, what's wrong?
    Two things. And they happen to be critical to the way I - and you too, or you wouldn't be holding this magazine in your hands - engage with cars.
    First, handling. Is it fair to make a song and dance about the tyre-squealing handling in a family hatchback? Yes, because Ford has always done just that, telling anyone who'd listen that the one thing really separating Focuses from the opposition was the handling. And the new Focus has abandoned that separation. It's joined the horde of Golfs and Astras".

    Het tweede ding dat ze "wrong" vonden was het uiterlijk, maar ook die Top Gear journalist geeft toe dat het persoonlijk is..

    Nu zijn die Top Gear journalisten natuurlijk auto experts die misschien meer aan een auto voelen dan de leek. Vandaar mijn vraag of iemand al ervaring heeft met het stuurgedrag van de nieuwe Focus met electrische stuurbekrachtiging (in vergelijking met de eerdere modellen).

    Blijft ook nog mijn vraag of iemand misschien meer weet over de besparingen door BPM vrij aanschaf en (tijdelijke?) vrijstelling wegenbelasting.

    Groet, Maxandr



     
  9. De week dat ik er in gereden heb, merkte ik dit ook op! Eigenlijk is de trend al ingezet bij de focus II. Het verschil is dat de auto, voornamelijk in langere bochten op hoge snelheid onzeker aanvoelt. Nou moet ik bekennen dat op die snelheid de focus I gewoon gripverlies had, maar de Focus II zweverig aanvoelt en de focus III dit nog meer heeft. De besturing is verder lichter dan de focus I, maar als je interesse hebt zou ik toch gewoon een proefrit met focus III gaan rijden;).
     
  10. Kolere, bedankt voor info over rijgedrag. Ik ga de nieuwe Focus inderdaad maar eens uitproberen. Jammer dat Ford kennelijk concessies heeft gedaan aan stuurgedrag waarschijnlijk om meer comfort te bereiken. Zolang mogelijk doorrijden in mijn strak sturende Focus I lijkt dus een goed idee. Maar dan mis ik misschien de voordelen van een belastingvrije Focus (geen BPM en zo), want dat zal wel een kort durend aanbod zijn. Moeilijk
    Maxandr
     
  11. door welk onderdeel word bij Ford de motor weer aangestart tijdens het start/stop systeem? volgens mij gewoon door de startmotor of niet? bij Peugeot start de motor weer op door de dynamo. en dat werkt heel goed!, hebt helemaal niet in de gaten dat de auto is afgeslagen en weer start voor een stoplicht.
     
  12. Inmiddels bij een Ford dealer gehoord dat de prijzen van de BPM-vrije Focus nog niet bekend zijn. Hij komt waarschijnlijk in tweede kwartaal van 2012 op de markt.
    Maxandr
     

Deel Deze Pagina