graag advies ivm vermogensverlies

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door red nose, 13 sep 2011.

  1. Al een tijdje heb ik het gevoel dat mijn focus wat minder pittig is dan voorheen,
    Afgelopen weekend werd dat nog eens extra duidelijk.
    Ik reed met de caravan door duitsland, beladen zoals altijd, en dezelfde route die ik vaker rijdt.
    Op hellingen waar ik voorheen in zijn 5 opkon moest ik nu terug naar zijn 4 en soms zelfs naar zijn 3.
    Op een gegeven moment reed ik in zijn 2 (40 kmh) op de duitse autobaan en dat is niet alleen triest maar ook niet echt veilig:P.Het lijkt alsof de auto net iets te kort komt om in een bepaalde versnelling het toerental vast te houden.
    Kan iemand me advies geven , hoe dit eventueel op te lossen is, of kan het zijn dat mijn pomp misschien de geest gaat geven.
    Het is wel zo dat zonder caravan het voor een vreemde bestuurder misschien niet eens opvalt dat de auto minder pittig is, maar ik rijdt er al wat langer mee en het is echt duidelijk, en niet alleen temperatuurafhankelijk.
    Het gaat om een 1.8 TDDI uit 2004 met rond de 200000 km op de teller.
    Vast bedankt voor het meedenken
     
  2. oplossing

    inmiddels was de auto bij de dealer voor een diagnose, alles bleek in orde en volgens de gebruikte aparatuur was ook de pomp nog ok.
    Echter de monteur die de diagnose uitvoerde had een gevoel, gezien bepaalde waarden ,dat er in afzienbare tijd toch problemen met de pomp konden gaan optreden.
    Het advies een nieuwe pomp installeren, of de auto proberen in te ruilen.
    Een revisie pomp kwam niet ter sprake( het was officiele ford dealer!), en de prijs voor een nieuwe pomp was(zelfs voor poolse begrippen) in mijn ogen behoorlijk pittig.
    Ben daarna naar een gespecialiceerd revisiebedrijf gegaan voor een second opinion, zij hebben de pomp uitgebouwd en op de testbank gezet.en inderdaad het gevoel dat de ford monteur eerder had was niet verkeerd, een grote fout in de elektronica van de pomp, en een kleinere in de mechanische werking. Zo heb ik het tenminste begrepen,voor de kenners foutcodes P0149 en P1564.Volgens de eigenaar vertonen bijna alle focus pompem van dit type (bosch) na een jaar of 8 problemen met de electronica.
    Ik heb de auto daargelaten en hem vandaag weer opgehaald, pomp is gereviseerd, ook alle elektronica vernieuwd, gemonteerd en afgesteld.
    Heb er met plezier mee gereden, wat een verandering! optrekken als een speer.Ben er even mee de bergen ingeweest en ik ken hem amper terug zo snel rijdt hij nu naar boven.Tot nu toe ben ik erg tevreden over de reparatie ,en gezien de kosten was het een goede beslissing, bij inruil had ik een giga bedrag moeten bijbetalen om een 3 jaar jongere focus terug te krijgen
     
  3. Mooi dat het is opgelost :)
    Veel plezier met verder tuffen :)
     

Deel Deze Pagina