1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elektrisch inklapbare spiegel

Discussie in 'Exterieur' gestart door airpress, 5 sep 2011.

  1. Hallo.

    Zit al enkele maanden met het idee om mijn manueel inklapbare spiegels te vervangen door elektrische.
    Echter heb ik niet direct het idee of dit mogelijk is.

    Wat moet ik er allemaal voor doen om deze werkend te krijgen?
    Aan de spiegels zelf geraken is geen probleem.

    Iemand enig idee?

    Alvast bedankt, niels.
     
  2. Je zou dutchguy eens kunnen vragen, die heeft hier ervaring mee dacht ik.
     
  3. Niemand die hier niets van af weet?
    Zou me sterk verbazen. :P
     
  4. Er zijn bij de Focus 2 verschillende systemen voor de elektrische buitenspiegels. Er zit hierbij verschil in:

    *Standaard elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels.

    *Luxere elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels. Deze spiegels kunnen voorzien zijn van:
    1 Richtingaanwijzers.
    2 Instapverlichting.
    3 Elektrisch in en uitklappen.


    De normale standaard elektrisch bediende buitenspiegels worden gewoon door de schakelaar in het bestuurdersportier aangestuurd. Dit is nog een analoog systeem. De luxere spiegels worden via Canbus aangestuurd. Hierbij zit er in beide portieren een deurmodule die de signalen omzet naar een analoog signaal.

    Als je dus van handbediende of standaard elektrische spiegels naar de luxere versie wil gaan heb je dus zowieso nodig:

    * Beide buitenspiegels.
    * Deurmodules voor beide portieren.
    * Deurkabelbomen voor beide portieren.
    * Schakelaar met functie om spiegel in te klappen.
    * Eventueel een nieuwe GEM module/zekeringkast (het kan zijn dat je huidige GEM deze functies niet ondersteund).
     
  5. Hartelijk dank!

    Heb daarnet even zitten nadenken.
    Was daarnet aan het denken om met een tijdrelais te werken.

    Wat als ik de pulsingang van het relais aansluit met de cv?
    Bij het sluiten van de deuren, gaat er stroom naar het relais die dan de spiegels sluit.
    Ik zal dan als ik het goed versta, het tijdrelais moeten regelen voor enkele seconden tot de spiegels compleet dicht zijn.

    Zowiezo zal ik alles eerst testen hier thuis, zal de schakelingen enzo testen vooraleer in te bouwen in de auto.
     
  6. #6 airpress, 14 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 sep 2011
    Mijn testspiegel is binnen.
    Heb al even geexperimenteerd ermee.
    Het in en uitklappen gebeurd aan de hand van 2 kabels.
    Een + en een -, die + is trouwens ook eens -, en - ook eens +. (in-uitklappen)

    Nu is mijn vraag, weet iemand wanneer je de auto sluit hoelang er stroom op de sloten blijft staan?(centrale vergrendeling)
    Is er iemand die een schema heeft van de centrale vergrendeling? En waar kan je die vinden in een focus 2 fase 1?
     
  7. Ondertussen heb ik alle kabels al getrokken.
    2 kabels(+ en -) om de spiegels te doen inklappen.
    1 kabel (+) voor de grondverlichting in de spiegels

    In totaal 6 kabels moeten bijtrekken.

    1(grondverlichting) daarvan gaat naar de binnenverlichting. Als je de auto ontgrendeld gaat de grondverlichting aan. En gaat daarna uit na paar seconden als de in de auto stapt en de deur dichttrekt.

    De bediening van de motor om de spiegels te doen inklappen gebeurd via een dubbelpolige omschakelaar met off stand. De schakelaar heeft dus 3 standen. Inklappen, off, uitklappen.

    Ik ben er niet uitgeraakt om ze automatisch via het ontgrendelen te schakelen.

    Niels
     
  8. Leuk gadget, vraag me af of dit ook bij een MK1 werkt.
     
  9. zie het topic van lars douwe;)

    alleen is het "iets" meer werk bij een focus 1;)
     
  10. Knap werk!!! :thumbs:
     
  11. Kijk, dit draadje moet ik even bewaren voor mijn volgende projectje ;) knap werk en ben benieuwd of je het ook voor elkaar krijgt om ze met het op slot doen van de auto ook ingeklapt kunt krijgen en visa versa.


    ---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=53.253076,5.593033
     
  12. Niels, Ben je al verder gekomen met het in en uitklappen?
    Heb jij dan ook de deur modules gehaald, of heb je het anders opgelost?
    En, waar heb je de spiegels vandaan?
     
  13. Deur modules ben je perse nodig.
    Je kan het net als de mondeo mk3 en focus 2 fase 1 met een ompool relais doen.
    Ford heeft hier een bruin gekleurd relais voor.
    Deze is ook met enige creativiteit op de CV aan te sluiten waardoor de spiegels bij openen en sluiten ook in-uit klappen
     
  14. Klopt, bruine spiegelmodule sluit je aan via een relais op een GEM module.
     
  15. Even stof afblazen.... :)

    Als je al de "luxe" spiegels hebt, dus met knipperlicht en verwarming. Dan zouden die deurmodules er toch ook in moeten zitten?
    In ElmConfig ben ik al wel de optie voor inklapbare spiegels tegen gekomen.

    Is het dan alleen een kwestie van de spiegels monteren of kom je sowieso draden te kort?
    Ik zou dan wel een setje met instapverlichting en inklapbaar willen hebben.
     
  16. Ford kennende hoeft dat niet zo te zijn hoor..
     
  17. Uit [MENTION=142]JW[/MENTION] z'n verhaal lees ik dat ze er in zouden moeten zitten, de vraag is of ze dan al geschikt zijn voor de inklap spiegels. Zo ja, zou dan de bekabeling er ook al zijn?
    Vind het wel een erg leuke optie namelijk..
     
  18. Bij mijn weten zijn alle Focus 2 fase 2 uitvoeringen standaard voorzien van deurmodules. Ik denk echter niet dat de bedrading voor elektrisch inklapbare spiegels standaard aanwezig is.

    Je zou dit kunnen controleren door het deurpaneel van de bestuurdersdeur te verwijderen en te kijken of de connector voor de inklapschakelaar aanwezig is. Daarnaast kan je de tweeter afdekkapjes verwijderen om te kijken of er draden naar de spiegelconnector lopen die niet gebruikt worden bij de spiegels die je nu hebt.

    Als de bedrading ontbreekt kan je deze eventueel achteraf inbouwen met behulp van een kabelboom van een sloopauto of door de kabelboom zelf te maken. Ik denk dat het het Grootste probleem zal zijn om een set fase 2 spiegels te vinden die elketrisch inklappen. Persoonlijk heb ik erg slechte ervaringen met imitatie spiegels. De kwaliteit en pasvorm hiervan is vaak echt stukken minder als van originele spiegels.

    Ik heb destijds een set nieuwe imitatie fase 1 spiegels gekocht met knipperlichten. Vanwege de slechte kwaliteit en pasvorm heb ik hiervan uiteindelijk alleen de spiegelkappen en knipperlichten gebruikt en overgezet op mijn originele spiegels. De pasvorm van deze delen was dermate slecht dat ik ze behoorlijk heb moeten aanpassen om het overal netjes passend te krijgen.
     
  19. Dan gaan we eens een deurpaneel open maken en kijken wat we tegen komen.

    Welk merk waren jouw spiegels [MENTION=142]JW[/MENTION] ?

    Ik heb een setje van Alkar op het oog.
     
  20. Ik heb met 2 merken ervaring voor wat betreft spiegels en dat zijn de merken TYC en Equipart (van wezel). Bij beide merken was de afwerking en kwaliteit niet zoals de originele spiegels.
     

Deel Deze Pagina