haperen met optrekken

Discussie in 'Performance' gestart door Ike, 2 sep 2011.

  1. #1 Ike, 2 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 sep 2011
    dag allemaal,

    ik heb een probleempje, wanneer ik op trek hapert ie echt heel erg. je hoort t niet aan de motor die gaat door maar ik voel t in de auto. heeft iemand een idee? het is na de vervanging van de waterpomp gebeurd. daarvoor is er een openlucht filter opgezet. mn broer had t idee om een deel af te tapen en dan eens te kijken hoe t gaat. hij zou te veel lucht krijgen

    daarbij is de pomp vervangen en de aandrijving daarvan vervangen.

    hopelijk weet iemand iets

    groeten ike
    :ford::focus:1.6
     
  2. Misschien distributie timing??
     
  3. Wie heeft die pomp vervangen??
    want als het een Ford garage is geweest zal het wel goed gebeurd zijn, is
    het een uni-garage zonder de speciale gereedschappen, dan kan het idd zo
    zijn dat 1 van de 2 nokkenassen niet op tijd staan...maar dat blijft een gok
    vanaf hier;)
     
  4. Als het goed is wordt bij de 1.6 de waterpomp niet door de distributieriem aangedreven maar door de multiriem. Om de waterpomp te vervangen hoeft de distributie niet los (het is wel verstandig om de distributieriem meteen te vervangen omdat alles toch al open ligt en het bijna geen extra arbeid meer is).

    Ik zou eerst maar eens proberen om het originele luchtfilter weer terug te plaatsen. Je weet dan in ieder geval of het wel of niet met het luchtfilter te maken heeft. Bij mijn focus 1 fase 1 (ook 1.6) heb ik ook ooit een openluchtfilter gemonteerd. Bij mij hield de motor daarna in bij het gasgeven. Nadat de accuklemmen een uurtje los waren geweest werd het wel iets beter maar nog niet zoals met het originele luchtfilter. Ik ben daarna overgestapt op een K&N inlegfilter. Hiermee had ik geen last van inhouden.
     
  5. Het is een Focus I, ik dacht dat bij een TDDi de distributie wel kon blijven
    zitten, en bij een 1.6i niet...
    Bij die van ons is iig tijdens het vervangen van de waterpomp wel de boel
    versprongen, hij liep wel, maar niet goed, omdat ze toen niet het speciale
    gereedschap hadden, is het dus fout gegaan;)
     
  6. tnks all. ik zal vandaag als t een beetje ok weer blijft even mn filters weer omwisselen. zo niet dan maar even de timing na laten kijken. tnks all
     
  7. dag allemaal, heb nog niet het filter eruit gehaald maar wel even vluchtig de bougies gefotografeerd. ze zijn rood gekleurd. iemand een idee? de distributieriem is wel vervangen tijdens het verwisselen van de waterpomp.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Dat zijn niet de goede bougies voor een 1.6i 16v....hoort een platinum in....
    nou ja hoort,..zulke die je nu hebt mogen er wel in, maar zijn alles behalve
    optimaal....of hij moet op lpg lopen??
    Als je ze zelf gaat halen, vraag dan naar NGK PTR 5 A-13, daar lopen ze een
    stuk beter op;)

    Over de kleur ben ik nog niet helemaal uit, maar dat zou ook kunnen komen
    doordat de bougies niet goed functioneren....
     
  9. #10 Ike, 12 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2011
    ik heb het luchtfilter vervangen voor het origineel. alles losgehaald en weer aangesloten. daarna testritje gemaakt en nogsteeds t zelfde probleem. door naar een uni garage gereden voor het uitlezen van de computer maar kon geen toegang krijgen. weet iemand hoe je je ontsteking kan doormeten/bobine?

    tevens even goed alles opgelet met wat er gebeurd tijdens het rijden.

    afremmen en stilstaan blijft 1000 toeren daarna terug naar 650 en dan naar 800. ondertussen dimmen de lichten (te weinig stroom van de dynamo?) komt een pruttel en een plof uit de uitlaat en als ik stil sta zakt het toerental even terug fractie van een seconde naar de 750 en dan terug naar 800 met een plof onder de auto vandaan. verder schokken zoals hierboven met optrekken, ook vermogen verlies. mogelijk woensdag effe naar de dealer

    Had nog een laatste aanvulling als ik m in zn vrij op 2000 toeren vast zet dan zakt en stijgt hij ongeveer zo een 2 a 3x per seconde naar de 1800/1900 tpm
     
  10. Als ik je bougies zie dan lijkt mij de verbranding niet helemaal tof. Controleer je kabels ook.
     
  11. Had je al getest met andere bougies??
    want bij een onvolledige verbranding, kan je, als je er te lang mee doorrijd,
    je kat. naar de knoppen helpen...dan ben je iets duurder uit;)
     
  12. dan zet je er toch een rechte pijp tussen met flensen? of mag dat niet meer...
     
  13. Dan ga je problemen krijgen met de apk ivm de viergasmeting.
     
  14. ik heb ooit (kijk bij voorstellen) een astra 1.6 gehad. daar zat geen middendemper meer in, geen cat en een sportuitlaat en een openluchtfilter. bij mondtage met flensen gewerkt voor het geval t nodig zou zijn. maar tijdens het meten kwam ie er goed uit. alleen DB meting was een minder succes. maar dat maakte mij toch niks uit.
     
  15. heb even gekeken op de site van ngk. en daar zeggen ze dat de tr5b-13 als bougies er in moeten en niet de ptr5a-13
     
  16. ? kan het artikelnr. zijn voor een set bougies, ik zag dat je een 2004 1.6i
    hebt, daar horen echt de PTR 5A-13 in, ga je bv naar de Brezan, en je geeft
    je kenteken door, dan zal je zien dat zij ook dezelfde nr's opgeven.
    Kijk anders eens op:
    http://www.mister-auto.nl/fl/
    of
    http://www.mobilityparts.nl/
    De 1 levert Bosch en Beru, de andere ook NGK

    Zie ook net dat je verkeerd hebt gezocht op de site, klik even op Focus '98
    ipv Focus '02...dan zie je wel de juiste bougie;)
    Voor de Focus I hebben ze nog wel platinum bougies, bij de 1.6i Focus II
    gebruiken ze een normale bougie;)
     
  17. tnks dexter, vandaag bij de ford dealer geweest en ze hebben computer uitgelezen en daar was een storing in ontsteking. 375 bougies, bobine, kabels etc. plus uren best een aardige prijs. eens kijken wat alles kost bij brezan en zelf prutsen op de parkeerplaats. had hier ergens een How To gezien dus komt goed. tnks all voor het meedenken
     

Deel Deze Pagina