Wiel verwijderen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jawadde001, 19 aug 2011.

  1. Hallo

    Ik heb een ford focus benzine van 2004. Gisteren ben ik naar de keuring geweest, maar daar hebben ze de wagen afgekeurd omdat de binnenkant van de remschijf vol met roestvlekken zat.

    De laatste tijd rij ik wat minder met de wagen en dus zijn mijn remschijven regelmatig verroest. Nu ziet de buitenkant er vrij goed uit, na een ritje, maar het roest aan de binnenkant gaat er blijkbaar moeilijker af.

    Ik zou graag zelf het roest aan de binnenkant willen afschuren. Hiervoor wil in mijn band eraf doen, maar dit lukt me maar niet... Ik draai de vier moeren eraf, maar vervolgens krijg ik met alle kracht die ik heb het wiel er maar niet af.

    Hieronder een foto van mijn velg. Zou het kunnen dat ik die moer onder dat blauw plastiekje met ford erop ook moet afdraaien? Zo ja, waarom zit er hiervoor dan geen gepaste sleutel in, want deze moer is een pak dikker dan de andere vier?
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
     
  2. Het wiel zou er zo af moeten komen.
    Misschien wat kruipolie proberen?
     
  3. Hij zit echt muurvast, maar dat zou ook kunnen omdat hij een hele poos heeft stilgestaan en alles aan elkaar is vastgeroest.

    Dus die moer achter dat blauw plaatje moet niet losgedraaid worden?
     
  4. Misschien een paar keer proberen om tegen je band aan te tikken. Dan komt hij vaak wel los.
     
  5. Nee, die bout houdt de velg niet op zijn plaats.
    Heb ook ergens gelezen dat ze soms de auto van de krik laten vallen.
    Andere tip was een klos hout aan de binnenkant tegen de velgrand aanhouden en daarop met een hamer een flinke klap geven.
     
  6. laatste keer moest ik flink tegen wiel aan trappen eerst onder toen boven wel uitkijken dat hij niet van krik afvalt. en nee centrale grote moer niet losdraaien komt de hele remtrommel eraf :mrgreen:
     
  7. Je kan proberen met een grote rubber hamer aan de binnenkant tegen de velg te slaan. Als dat ook geen effect heeft kan je nog proberen om de wielmoeren een paar slagen los te draaien (nog wel ver genoeg op de draadeinden laten zitten !) en de auto dan een paar meter voor en achteruit te rijden.
     
  8. op werk komt dit wel vaker voor
    op een 2-kolomer kun je nog wel met je voet er tegen aan schuppen
    maar met een 4-kolommer pak ik altijd de achterkant van de luchtsleutel of 1kg hamer
    tegen alleen de band aan slaan en niet de velg

    rubbere hamer tegen de velg ben ik niet zo fan van omdat deze te licht zijn
    als ze zwaarder zijn beschadig je de velg ook nog

    andere oplossing is alle 4 moeren 1 slag los doen en gaan rijden
    dan komen de velgen uiteindelijk ook los
    je hoeft niet te schrikken met het rijden, heb al keer een auto gehad dit kwam met een geluid tijdens het draaien en rijden
    bleek dus dat de velg niet vast zat en die is over de snelweg en alles al geweest
     
  9. Bedankt voor de reactie. Ik wist niet dat een wiel zo vast kon zitten en dacht dat ik iets fout gedaan had. Blijkbaar komt het wel meer voor.

    Ik ga straks eens proberen met een hamer of een kort stukje rijden.


    Nogmaals bedankt.

    --

    Is het normaal dat het roest aan de binnenkant van de remschijf minder verdwijnt na een stukje gereden te hebben dan de buitenkant?
    Ik dacht juist dat het binnenste remblokje de meeste kracht op de remschijf zette.
     
  10. Je moet de auto ook opkrikken als je het wiel er af wil halen als ie op de grond staat gaat het nooit lukken:schater:

    beetje kruip olie en een rubberen hamer doen wonderen:mrgreen:
     
  11. Waar wou je kruipolie dan spuiten? hij zit vast op de naaf, zie daar maar eens
    fatsoenlijk bij te komen....
    Wel kan je preventief (als je je wiel eraf hebt) de boel goed schoonmaken
    / schuren, en dan invetten met kopervet, dan gelijk alle 4 doen.
     

Deel Deze Pagina