1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

c-max dure reparatie: pcm defect?

Discussie in 'Electronica' gestart door koelkast, 17 aug 2011.

  1. Hopelijk mag ik jullie deze kwestie hier voorleggen.

    Sinds januari van dit jaar rijd ik een Focus C-Max 1.8 benzine uit 2004. Deze heb ik destijds gekocht bij een universele vakgarage 60 kilometer verderop. Tot de dag van vandaag geen enkel probleem mee gehad (vorige week nog 2000 km vakantiereis). Tot vanmorgen, helaas.
    Wagen wilde niet starten, startmotor + accu oké, maar motor ging niet aan. Wegenwacht erbij, zekeringen gecheckt, uitgelezen (geen problemen volgens apparaat?) alle startonderbrekingen gecheckt. Werd uiteindelijk slepen naar Ford dealer in de buurt. Daar hebben ze alles doorgenomen, en bleek uiteindelijk dat voor 99% zeker de pcm (centrale motorregelunit begreep ik) defect is. Dat zou dan ruim 1400 € kosten om te repareren. Wow, wat een bedrag! De auto is het waard, dus tja, wat moet je dan.

    Nu heb ik een aantal vragen, waar een aantal van jullie vast antwoord op kunnen geven. Hopelijk lukt dat ook, daar zou ik zeer dankbaar voor zijn.

    1) Klinkt een defecte pcm als een bekend probleem bij deze auto / Focussen in het algemeen?

    2) Ik wil graag zekerheid over de reparatie, zeker omdat het een nogal groot bedrag betreft. Het is bij de Ford dealer voor 99% zeker dat het de pcm is. Die computer moet besteld worden. Mijn voorwaarde is dat de pcm weer demonteren en de oude terugzetten als blijkt dat het defect toch elders blijkt te zitten. Maar 'dan zien we wel verder' is bij de dealer de enige voorwaarde die ze willen bieden. Dat is mij te vaag.

    3) Ik heb voorgesteld om een (veel goedkoper) gereviseerd exemplaar te plaatsen, van AC Tronics, maar daar doet de dealer niet aan 'vanwege het ontbreken van Ford garanties'. Jammer...!

    4) Kan ik richting de verkoper nog iets met het feit dat zo snel na de 6 maanden bovag garantie de wagen een (in mijn ogen nogal groot) defect heeft? Verkoper vertelde me aan de telefoon '6 maanden is 6 maanden, punt'. Dat vind ik zelf erg kort door de bocht, maar hij heeft natuurlijk wel een punt.

    5) zou ik hier nog wat anders mee kunnen?

    Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik ze heel graag! Ik zit er nl. behoorlijk mee in m'n maag. Denk je een goede, betrouwbare auto te kopen, krijg je dit... :(
    Nu kan je altijd pech hebben natuurlijk.....
     
  2. Ongeluk zit in een klein hoekje, het was aardig geweest als de verkoper mee wou werken aan een oplossing (iets van geen uren maar jij wel het materiaal).
    Maar ik kan me voorstellen dat hij zegt 6 maand is 6 maand, daar is voor betaald dus hij voldoet aan de eisen. Kan me niet voorstellen dat de verkoper dit kan helpen.

    Wat ik bij Ford zou proberen (als je alle stempels hebt van beurten bij hun) is kijken of je op de een of andere manier iets coulance kan bedingen. Lukt dat niet dan ben je de bok.
    Misschien is er iemand vanuit hier (dit forum) die je wil helpen, maar dat weet ik niet natuurlijk.

    Als je hem bij Ford laat repareren kan je misschien vooraf een prijsafspraak maken over het hoe en wat. Als zij zeker weten (99%) dat het de PCM is kan je dat laten repareren, is dat het niet dan is het verder aan hun. Zij zijn wel de dealer die het horen te weten vind ik. Maar ik denk niet dat ze op voorhand een prijsafspraak willen maken (aangenomen werk).
    En als de dealer begint over Ford garanties zou ik als ik jou was kijken wat zij kunnen doen met coulance richting Ford Nederland. Vraag ze dat gewoon eens, jullie willen niet aan niet Ford onderdelen, kunnen jullie Coulance bij Ford Nederland regelen. Mocht er coulance uitkomen, dan zul je nog wel van het bedrag schrikken, de auto is immers 7 jaar oud dus er zit ook 7 jaar afschrijving op de PCM. Denk dat je alsnog een dikke 1000 moet betalen.
     
  3. #3 kolere, 17 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2011
    1) Nee komt vrijwel nooit voor, bij mijn weten.

    2) Een normale garage zou hier natuurlijk wel enigzins tegemoet moeten komen, kan moeilijk zeggen: "jammer meneer 1400 euro verder en u bent er niks op voorruit gegaan".

    3) Waarom niet naar een andere garage gaan (ik weet niet hoeveel euro het verschil is).

    4) Ja ik weet niet hoeveel tijd eroverheen is gegaan, maar juridisch kan het niet zo zijn dat je op dag 30 garantie hebt en op dag 31 er niks meer te halen valt. Het gaat allemaal om gerechtvaardigde verwachtingen, het product moet voldoen aan de verwachtingen die voortkomen uit de overeenkomst. Of te wel binnen 6 maanden 100% vergoeding, na 6 maanden en een week een coulance regeling. Als je 6 maanden garantie hebt mag je er vanuit gaan dat het kort na deze 6 maanden nog steeds een goed product is.

    5) Eerst zou ik kijken wat Ford Nederland van deze zaak vindt. Coulance draait niet per se om dagwaardes en afschrijving maar of het product voldoet aan de verwachtingen. Een pcm zou een autoleven moeten meegaan, dus laat zeggen 15 jaar/250.000km (ik verzin maar wat).

    Als je garage een Ford dealer is kan je ook kijken of het niet goedkoper kan bij andere bedrijven. Dealer is niet altijd duurder, mijn ervaring is wel dat wanneer het om specifieke elektronica gaat de dealer vaak duur is. Daarnaast als de pcm die jij gevonden had veel goedkoper is, waarom laat je die dan niet inbouwen bij een bedrijf dat niet gebonden is aan Ford garanties?
     
  4. Mee eens +1
     
  5. Dank voor je uitgebreide reactie. Even mijn reactie hieronder...

    3) Inmiddels heeft de Ford dealer (die niet de verkoper van mijn auto was) er al een heel aantal uren aan besteed, dus dat arbeidsloon ben ik sowieso kwijt. Een andere garage zoeken is dus niet zinnig, lijkt me.

    4) Okee, dat lijkt mij dus ook. Ik heb de auto nu 7 maanden, dus 1 maand buiten de garantie. De coulance regeling zou van de universele dealer moeten komen óf dus van Ford Nederland.
     
  6. Lijkt erop (naast andere real life reacties) dat ik met een defect zit wat bijna nooit voorkomt. Ik mag verwachten dat een pcm langer meegaat dan hij nu doet.
    Maar: wie vraag ik dan om coulance: Ford Nederland? Of de Universele dealer waar ik de wagen kocht? Overigens: hij staat nu bij de Ford Dealer...
     
  7. Ik zou de twee opties uitproberen en gaan voor de meest gunstige. Ik ga er vanuit dat dit de universele garage zal zijn, ik zou alleen niet gek staan te kijken dat zij eisen dat je de auto dan bij hun laten repareren.:nocheer:
     
  8. Of vragen of iemand van hier je kan helpen. Gok dat er wel een c-max (of 2 misschien wel :P) op de sloop staat met een werkende PCM.
    Biedt een onderdelenlijn geen uitkomst? Misschien ben je dan met uurloon klaar bij een garage.
     
  9. Je zou michael0212 is een pm kunnen sturen, niet geschoten is altijd mis:lol:.
     
  10. daar heb je helaas niks meer aan

    zover ik weet is bij peugeot alleen 1x mogelijk om de unit te paren met de hoofdcomputer, ivm start-code dat verzonden wordt over de bus, en na elke keer gestart hebben code gewijzigd wordt

    van de sloop zou dus nooit gaan

    wat wel oplossing is een unit van ac tronics
    deze pakken een bestaande unit (van sloop of waar dan ook vandaan)
    en solderen een nieuwe geheugenchip erop, wanneer de dealer deze monteert is het in principe gelijk aan een nieuwe maar dan goedkoper

    dealer heeft gelijk dat er geen garantie is op de unit, maar denk dat je van ac tronics dat mag verwachten wanneer blijkt nog niks geholpen te hebben
     
  11. maar een cmax is geen peugoet;)

    de cmax heeft nog een "basis" canbus;)
    dat houd in dat ie gegevens stuurt en ontvangt over de canbus, en niet kijkt of die ooit in een andere auto heeft gezeten;)

    deze module zou, op de startblokkering na, plug en play moeten zijn;)
     
  12. Uiteindelijk ervoor gekozen om onder bepaalde voorwaarden de reparatie uit te laten voeren bij de Ford dealer, ondanks de hoge kosten. Tevens nog wat korting kunnen bedingen.
    Hopelijk is de pcm als enige defect en komt er niet veel méér achterweg, anders heb ik een (financieel) probleem....

    Bedankt voor ieders antwoorden / adviezen, en ik houd jullie op de hoogte van het vervolg....!
     
  13. Ik had voor een pcm van de sloop gekozen.

    Je kan een pcm kopen met transponders van de sleutels, zodat deze zeker start. Is zo te bestellen en te leveren bij div demontage bedrijven.

    Dat zou ik doen, en dat zou ik als garage voorstellen.

    programmeren bij ford is overigens geen punt. Via NON-COM is een PCM wel aan de praat te krijgen als deze uit een andere auto komt. Al eerder gedaan, ook bij oudere focussen. Voorwaarde is wel, dat het een vergelijkbare auto is / zelfde pcm-nummer.
     
  14. dan heeft ford hier nog een voordeel mee dat het wel mogelijk is

    zelfde verhaal zit ook bij de radio van opel, deze moet eerst in de sloop auto afgemeld worden, anders werkt het niet in een andere opel
    peugeot is alleen chassisnummer in de radio anders instellen en werkt weer
    anders een constante pieptoon op de radio


    maar on topic
    hoop dat je het hier mee opgelost is
    enigste keren dat motor ebe (genoemd bij peugeot) vv worden was met andere redenen
    meestal dat eindtrap van de egr-klep bij de 1.6hdi blok (1.6tdci) begaven door defecte egr-klep (egr-500euro eenheid 1100euro) en bij de benzine doordat koelvloeistof in de motor ebe is gekomen
     
  15. Even een update; afgelopen zaterdag heb ik de wagen weer opgehaald. Uiteraard wilde ik dan de oude pcm wel mee hebben. Maar helaas, het bleek een 'ruildeel' te zijn, hij legde het uit als een soort statiegeld. Ik kon de oude computer wel meekrijgen, maar dat zou dan € 150 kosten. Bijzonder, maar het zal wel oké zijn. Herkennen jullie dit?

    Met elkaar krijg je dan een aantal vraagtekens, maar gelukkig rijdt de wagen weer.
    Ik vroeg me wel af waarom de acceleratie zoveel verbeterd was. Eerst dacht ik aan een snellere pcm, maar later bedacht ik me dat het mijn portemonnee moest zijn; een stuk lichter :-)

    Wel ga ik nog verder aandringen op coulance bij de garage waar ik de wagen heb gekocht. Hopelijk kan ik er nog 2 tankjes benzine uitkrijgen!

    Mensen, bedankt voor jullie hulp!
     
  16. Turbo is geloof ik ook zo'n onderdeel. Commonrailverstuivers (van de diesel) zijn dat bijvoorbeeld ook.
    In ieder geval mooi dat hij weer rijd. Het sneller accelereren zal in de loop van de tijd (hoop ik voor jou) vanzelf minder worden;)
     
  17. Jazeker weten! Er zijn talloze onderdelen uit auto's die teruggaan naar de fabrikant. Eigenlijk onderdelen die "gereviseerd" kunnen worden. Niet alleen bij Ford, maar bij heel veel andere merken. So it's nothing new!
     
  18. Ik denk dat je gewoon mega veel pech hebt gehad dat dit bij jou stuk is gegaan.

    Gelukkig kun je nu weer rijden en is die zelfs vlotter, of zou dat gewoon verbeelding zijn.
     
  19. vaak is er van de pcm maar 1 component kapot;)

    de print wordt dus gewoon gemaakt;)
    maar wat je ook moet onthouden is dat de componenten worden gesoldeerd met loodhoudende tin, aangezien dit schadelijk is voor het milieu voeren ze het op deze manier af;)

    consumentenelektronica wordt sinds 2004 gesoldeerd met loodvrije tin;)
    de automotive heeft daar dus een uitzondering op;)
     

Deel Deze Pagina