Nieuw met de 1.6tdci focus 2006

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Gerrit-jan, 21 jul 2011.

  1. Hallo iedereen!

    Waarschijnlijk ga ik aankomende zaterdag een ford focus kopen uit 2006
    Het is een 1600 tdci met 120.000km op de klok.

    Wij willen deze auto gaan kopen als vervanger voor de audi a2 die ons nu echt te klein gaat worden ;)

    Echter heb ik een beetje advies nodig, na het inlezen op internet en dit mooie forum heb ik her en der wel wat spookverhalen gelezen over de turbo en verstuivers.. Gaan die verstuivers altijd lekken, vaak of soms?

    En waar moet ik op letten als ik de auto aankomende zaterdag voor de 2e keer ga bekijken?

    Ik ben zelf bekend met dieseltechniek en ben ook 'opgevoed' in de fordwereld :dance:

    Graag jullie reacties,

    E bedankt alvast!!!

    Gr
    Gerrit-jan
     
  2. Welkom Gerrit-Jan,

    Ben je toevallig ook goed in schadeherstel en spuiten ??

    Zegt jou waarschijnlijk niks maar de rest wel ... onze "club-spuiter/hersteller" heet Gert-Jan dus daar moest ik meteen aan denken ;) ... maar je zult zijn werk nog vaak genoeg voorbij zien komen.

    Om maar weer terug te komen op jouw topic:
    Ik heb dezelfde motor en geen centje pijn.
    Elk merk en elke motor heeft zo zijn zwakke plekken en de turbo en verstuivers zijn daar een voorbeeld van.
    Maar als ik zie hoeveel dieseltjes hier op het forum zitten en er af en toe iemand komt met een probleem is de kans dat je ermee te maken krijgt vrij klein.

    Verstuivers kun je denk ik niets aan doen maar de turbo is wel afhankelijk hoe je met je auto omgaat.
    Bekend feit is dat de oliecarter vrij klein is en zodoende 20.000 km echt de max is als ververs interval en sommigen doen zelfs elke 15.000.
    En oliepeil goed in de gaten houden. Ik zit nu op 148.000 en in de 60.000 km dat ik er mee rij geen druppel verbruikt.

    En verder natuurlijk zorgen dat je de motor niet meteen uitzet na een flink stuk blazen met gloedhete turbo. Maar dat is een algemeen bekend iets met turbo motoren.
     
  3. Welkom Gerrit-Jan op het forum
     
  4. :welcome: Gerrit jan op het forum
     
  5. De vestuivers zelf gaan niet lek (ten minste niet vaker dan normaal). De aansluiting met de kleppendekste gaat lek, je krijgt dan olie langs de verstuivers die omhoog wordt gedrukt. Vaak is dit niet op te lossen door nieuwe keerringen te plaatsen, maar moet de deksel eraf om de aansluiting weer helemaal schoon te krijgen Als je dit zelf kan is dit niet een schokkend probleem, maar moet de dealer het doen dan kost het een bak met geld.

    De turbo is niet het zwakke punt maar de smering er van. Ik moet bekennen dat ik niet echt rustig rijd. Wat ik wel doe is altijd de eerste 10 minuten heel rustig rijden, pedaal wordt niet verder ingedrukt dan 2 cm. Daarna rijd ik stevig door en trek regelmatig tot 3700tpm door. Auto staat nu op 170.000 km en nog geen turbo problemen. Elke 20.000 km wordt de olie en filter vervangen, ik denk dat dit vooral belangrijk is.

    Verder gaat de dynamo vaak te vroeg kapot en de vacuumregelklep wil ook nog wel eens de geest geven.

    Als laatste particulier zou ik altijd een roetfilterloze diesel kopen, het kost alleen maar veel geld en geeft ook alleen maar problemen. Zoveel rookt de 1.6 tdci toch niet.

    Voor de rest welkom;)!
     
  6. :welcome: Gerrrit-Jan
    sinds febr. j.l. in het bezit van de 1.6 :tdci: dus over problemen kan ik (gelukkig) niet meepraten ;)
     
  7. sluit me hierbij aan,sinds kort ook een 1.6 tdci van 2006 en ik houd het ook op spook verhalen, als de auto normaal z,n onderhoud heeft gehad normaal rijden niet continu stampen, motor op temparatuur laten komen, let op als koelwater op temp is, is motor olie nog niet op temp dit duurt iets langer. en om de 15000 km i.p.v 20000 de juiste olie er in dus niet van gamma kan er niets gebeuren. en voor je eigen gevoel kun je af en toe controleren of de turbo geen speling vertoont door aan de as te voelen hier kun je makkelijk bij als de slang er af is, heb je speling dan turbo reviseren of vervangen. ook deze hebben niet het eeuwige leven.
    en verder gewoon luisteren of je geen raare geluiden hoort. ik zelf wilde eerst een automaat maar durfde dit niet schijnt toch wel vaker een probleem te hebben.dus nu lekker schakelen.
     
  8. Welkom Gerrit-Jan.
     
  9. Gerrit-jan [​IMG]
     
  10. Ik hoop dat je de aankoop waagt en geen problemen ermee krijgt!!! Maar toch :welcome: Gerrit-Jan, op ons :ford: :focus: :focus2: :focus3:-forum!!!!
     
  11. #12 Gerrit-jan, 17 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    Edit

    Groeten
     
  12. Wel balen hoor, je hebt er wel erg weinig km van kunnen genieten. Je moet echt alles goed doorspoelen, er zijn een aantal verhalen bekend van mensen waar na 3000km de turbo het weer begaf. Wel prettig dat je hetzelf kan oplossen!
     
  13. pfff balen!!:nocheer: Hopen dat je het snel weer gemaakt krijgt;)
     
  14. #15 Gerrit-jan, 19 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    Edit

    Groeten
     
  15. vergeet niet de zeefjes bij de turbo!!

    en misschien ook wel verstandig het carter schoon te maken nu die toch los gaat;)
     
  16. #17 Gerrit-jan, 19 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2012
    Edit

    Groeyen
     
  17. Dat is zwaar klote dat je nu al zo snel problemen hebt.

    En iedereen ( incl. mezelf ) nog zeggen dat er ondankt de spookverhalen toch relatief weinig problemen zijn.
    Hopelijk blijft je na deze reparatie erder onheil bespaard.
     

Deel Deze Pagina