1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Extra 12V aansluiting

Discussie in 'Electronica' gestart door Crybaby, 23 jun 2011.

  1. Is het niet het makkelijkst om deze af te tappen van de bestaande aansteker bij de middenconsole ?
    Deze is al afgezekerd en de Iphone trekt niet zoveel stroom dus dan kun je ze beide tegelijk gebruiken als het nodig is.
     
  2. Dankjewel, ga dit eens proberen.
     
  3. Die in koffer heeft een 20amp zekering :)
     
  4. Heeft er iemand al een aansluitng gemaakt in zijn focus 2?

    Zo ja, hoe heb je het een en ander qua bedrading aangesloten?
    Of heeft JW toevallig een goede oplossing?

    Ik zoek gewoon ff duidelijk welke draad het beste waar aangesloten kan worden en wat het minste werk is maar toch veilig.

    Iemand suggesties of ervaringsverhalen?
     
  5. Je kan de 12 volt aansluiting in principe op elke willekeurige plaats maken waar je deze wil hebben. Ik heb ervoor gekozen om deze aan de rechterkant in de onderzijde van de kunststof kap te maken waar ook de gevarendriehoek onder hangt.

    Ik heb ervoor gekozen om de spanning voor de 12 volt aansluiting die ik in de kofferruimte heb gemaakt rechtstreeks van de zekeringkast in de motorruimte te halen en niet af te takken van bijvoorbeeld de 12 volt aansluiting voorin. Op deze manier kan je beide aansluitingen volledig belasten zonder dat je bang hoeft te zijn dat er een zekering doorbrand.

    De - (massa) draad heb ik met een zo kort mogelijke draad rechtstreeks onder een bout van de carrosserie vast gezet. Op deze manier hoef je maar 1 draad naar de zekeringkast te trekken.

    De + draad kan je vervolgens eerst achter de kunststof panelen door en vervolgens door de dorpel heen naar voren leggen. Als je de deurrubbers er uit haalt heb je al voldoende ruimte om de draad door te leggen.

    Je komt nu bij het dashboardkastje uit. Als je het dashboardkastje verwijderd zie je hier achter een rubber doorvoer naar de motorruimte waar al meer bedrading doorheen zit. Met een beetje handigheid (en eventueel siliconenspray) kan je de draad hier doorheen voeren.

    In de motorruimte leg je de draad met de overige bedrading mee richting de zekeringkast. In de zekeringkast zitten een aantal draadeindjes waar alleen bij bepaalde opties/motor varianten grote zekeringen tussen horen te zitten. Op deze draadeindjes staat permanent spanning. Ik heb de + draad met een zwevende zekering (20A) op 1 van deze draadeindjes aangesloten. Bij mij zit de zwevende zekering dus in de zekeringkast.
     
  6. @ jw

    Helemaal top en duidelijk, maar nog twee vragen.

    Wat voor diameter draad heb je gebruikt?
    En kan je een foto maken hoe dat aangesloten zit in de zekeringskast? Dit is mij nog niet helemaal duidelijk.
     
  7. Hieronder een afbeelding van de zekeringkast in de motorruimte. Op de plaats die hier 1 t/m 6 zijn genummerd zijn niet altijd zekeringen aanwezig. De draadeindjes zijn echter wel aanwezig en hierop staat permanent 12 volt. Je kan hier probleemloos de + draad voor de 12 volt aansluiting op aansluiten.

    [​IMG]



    Zelf heb ik draad gebruikt met een dikte van 4 mm² gebruikt. ik had deze dikte draad nog liggen en volgens mijn berekeningen bleek deze draad net geschikt voor een stroomverbruik van 20A bij 14 volt en een draadlengte van 7 meter. Voor hetgeen ik ermee doe is dit ruim voldoende.
     
  8. Is 1,5 mm2 niet voldoende dan? Waarom zo dik? De huidige sigarettenaansteker zit toch ook niet zo dik bedraad?

    wil natuurlijk ook niet datde zekering eruit klapt.

    en is de plughouder dan ook contact geschakeld op deze manier of blijft er continue spanning opstaan. Dit ivm koelkast die er op aangesloten moet worden.
     
  9. Met een draad van 1,5 mm² heb je volgens het lijstje dat ik hier heb bij een kabellengte van 7 meter en een spanning van 14 volt maar een maximaal strommverbruik van 5A. Dit is mijns inziens veel te weinig.

    Vooral de lengte van de draad zorgt er voor dat je een dikkere draad moet gebruiken. De originele draad naar de 12 volt aansluiting is welliswaar geen 4 mm² maar dit komt omdat de lengte veel korter is.

    Als je de draad aansluit op de zekeringkast zoals ik het gedaan heb staat de 12 volt aansluiting (net zoals de aansluiting voorin de auto) continue onder spanning. Je kan dit eventueel contactgeschakeld maken door er een relais tussen te plaatsen.
     
  10. tja en hoe plaatsen we dan dat relais ertussen en welke moeten we hebben? (sorry ben echt een leek en hoe duidelijker het is, hoe makkelijker het wordt om het zelf te doen)

    En ik heb de houder aan de linkerkant zitten, kan ik dan ook via de linkerkant bij de zekeringskast voorin komen? Of moet ik per se achter de dashbordkastje toe?
     
  11. @ Jw

    Wat ik trouwens ook niet snap ivm dikte kabel is dat je thuis bijvoorbeeld een inductiekookplaat / magentron of oven (groot stroomverbruikerss) op een kabeltje van 2,5 mm2 hebt werken met een lengte van soms wel 15 tot 25 meter.... en dat werkt ook gewoon zonder kapot te gaan. Sommige stopcontacten worden met meerder aparaten tegelijk belast en dat allemaal op 1 kabeltje van 2,5 mm2. Ook heb ik thuis met een omvormer de koelkast ook wel eens gewoon op het stopcontact staan end at gaat ook gewoon goed, dus waarom dan zo'n dikke kabel gebruiken voor in je auto?

    Niet dat ik twijfel aan je expertise (heb wel in de gaten dat je goed met elektronika bent) maar vraag het me gewoon af uit nieuwsgierigheid.
     
  12. je weet wel dat je in huis 230 volt hebt (soms zelfs 400 volt)
    en in je auto maar 12 volt??
     
  13. Omdat we het
    A: hebben over een stroom van 20 ampere.. de meeste huizen zijn per groep afgezekerd op 16A. en
    B: een flexibele kabel kan minder zwaar belast worden dan een massief koperen ader.
     
  14. ja snap ik, dus meer volt door een kleinere kabel? daarom rijmt het niet in mijn hoofd... tenzij ik er helemaal naast zit en er niks van snap (sorry, natuurkunde was niet mijn sterkste vak in die 9 jaar mavo :mrgreen: )
     
  15. hoe lager de spanning, des te hoger de stroom (amperes)
    hoe lager de spanning, hoe meer kans op verliezen bij hoge vermogens

    meer verlies = meer vermogen, kabel wordt warm, nog meer verlies, nog meer vermogen, kabel wordt heet, gaat oxideren = weerstand, dus nog meer vermogen en nog meer warmte, net zolang tot de kabel smelt, isolatie in de fik vliegt enzovoort...

    @mickva: ben je elektricien?
     
  16. hmm duidelijk... begin het te snappen..

    @ Michael, nee ben een wegenbouwer, heb verstand van straatwerk, asfalt en rioleringen....
     
  17. oke:)

    want sterkstroom installaties en auto-elektronica zijn 2 werelden apart

    nog een reden van de draaddikte is het verschil in wisselspanning en gelijkspanning
     
  18. #38 Mickva, 8 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 aug 2012
    duidelijk....

    Blijven alleen de volgende vragen nog open:

    - Kan de draad ook aan de bestuurderszijde getrokken worden naar de accu of moet dit per se via het dashbordkastje?
    - Welk relais gebruiken en hoe is dit aan te sluiten?
    - of is continu spanning ook prima? Zal voornamelijk koelkastje op vakantie aangesloten worden en dan zet je misschien voor lunch / tankbeurt / kopje koffie even de motor uit, laten we ruim zeggen een uurtje. Kan dit kwaad, of is dan mijn accu leeg na de lunch?
    - Moet er nog een zekering bij de accu geplaatst worden of is achter 1-tje voldoende? (is de aansluiting in de zekeringskast voor al afgezekerd?)
    Hierbij een plaatje van mijn zekeringskast aan de voorzijde.
    Waar moet de kabel voor de aansteker op vastgezet worden? en moet ik er dan nog zo'n rode of gele zekeringsbrug??? op aan sluiten? (eentje voor 20A)
    - moet de min kabel ook 4mm2 zijn?

    Hoofdvraag: wie heeft er tijd teveel en wil mij helpen met de juiste spullen aanschaffen en aansluiten? :mrgreen: ( of eventueel een stap voor stap how to plaatsen, het liefst met plaatjes)

    [​IMG]
     
  19. - Kan de draad ook aan de bestuurderszijde getrokken worden naar de accu of moet dit per se via het dashbordkastje?

    Je kan de draad ook aan de bestuurderskant laten lopen. Je kan dan het beste HIER kijken waar je de draad het beste naar de motorruimte kan leggen.


    - Welk relais gebruiken en hoe is dit aan te sluiten?

    Zelf gebruik ik over het algemeen dezelfde relais als Ford origineel in de zekeringkasten gebruikt. Onder andere bij conrad zijn diverse relais en relaisvoetjes te krijgen waar je het relais in kan drukken. Als je zoekt met Google zijn er genoeg schema's/afbeeldingen te vinden hoe je een relais aansluit.


    - of is continu spanning ook prima? Zal voornamelijk koelkastje op vakantie aangesloten worden en dan zet je misschien voor lunch / tankbeurt / kopje koffie even de motor uit, laten we ruim zeggen een uurtje. Kan dit kwaad, of is dan mijn accu leeg na de lunch?

    Mijn ervaring is dat het geen probleem is om de koelbox onder permanente spanning te laten. Zelfs als ik zo'n 1,5 uur ga eten kan ik de koelbox prima aan laten staan zonder dat het problemen opleverd. Van de zomer ben ik zelfs een keer naar het strand geweest en was vergeten de koelbox uit te zetten. Zelfs na 5 uur startte de auto nog meteen.


    - Moet er nog een zekering bij de accu geplaatst worden of is achter 1-tje voldoende? (is de aansluiting in de zekeringskast voor al afgezekerd?)
    Hierbij een plaatje van mijn zekeringskast aan de voorzijde.
    Waar moet de kabel voor de aansteker op vastgezet worden? en moet ik er dan nog zo'n rode of gele zekeringsbrug??? op aan sluiten? (eentje voor 20A)

    De draadeindjes waar ik de spanning vanaf haal zijn niet afgezekerd. Je moet hier dus nog een zekeringhouder met een zekering tussen zetten.


    - moet de min kabel ook 4mm2 zijn?

    De min draad moet altijd minimaal dezelfde dikte hebben als de plus draad.
     
  20. @ jw.

    wil je je nummer pm en en mag ik morgen contact met je opnemen. Elk antwoord roept vragen op en is me nog niet helemaal duidelijk.ik wil het graag goed doen en niet met een afgebrande fofo blijven zitten. Hoor wel even.
     

Deel Deze Pagina