1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hulp gevraagd: Airco problemen. OPGELOST!!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door sportfan27, 19 apr 2011.

  1. #1 sportfan27, 19 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2011
    Hallo heren,

    Vanmiddag na een wasbeurt constateerde ik dat mijn airco niet meer werkt. :nocheer:

    (1.6 MK2 100pk 2006)

    Volgens de sticker is hij op 05-09 voor het laatst afgevuld, nu gebruik ik de airco zeer zelden, de laatste keer was een paar weken geleden met regen toen de auto begon te beslaan, toen werkte de aircopomp iig nog wel want de auto was binnen no time weer vocht vrij van binnen.
    Ik heb net even met een vriend onder de motorkap gekeken en geluisterd en we kwamen allebij tot de conclusie dat de aircopomp niet aanslaat, we horen allebij niets als het knopje van de A/C word ingedrukt, ook geen hikje in het stationair toerental oid.
    Ook heb ik even de zekeringen onder de motorkap na gekeken, als ik het goed gezien heb zit er in het zekeringkastje alleen een relais van de airco (vierkant blokje) , deze zag er nog goed uit, geen oxidatie op de contacten oid.

    Kan het zo zijn dat aircopomp niet aanslaat omdat het koelmiddel niveau te laag is ? (beveiliging) ?

    En is het mogelijk dat het koelmiddel binnen 2 jaar na bijvulling alweer verdampt/weg gelekt is ?

    Alvast bedankt voor de hulp. :D

    Groeten Karel. ;)
     
  2. Bij de Ford dealer is er nog tot eind april een gratis airco check.

    Kun je altijd nog beslissen of mogelijk extra werk bij hun of bij een specialist gedaan moet worden.
     

  3. Thanks Boomer, :D

    Heb meteen een afspraak gemaakt voor volgende week Maandag, ik heb maar niet verteld dat de airco niet werkt, ik wacht hun oordeel wel af.

    Als andere topic lezers meer weten van het probleem hoor ik dat graag ! ;)
     
  4. waar kijken ze allemaal na bij zon airco check?
     
  5. Of alles nog goed is, systeem niet lek, airco goed koelt. dat soort dingen.
    Ook word door Ford zelf aangegeven om, om de 3 jaar je airco te laten nakijken en optoppen met koelmiddel.
    Dit zal waarschijnlijk ook verklaren waarom je airco het op dit moment bijna niet meer doet, het is inmiddels al weer 3 jaar terug ;)
     
  6. 3 jaar ??

    05-09 is bijna 2 jaar geleden. ;)

    Ik ben meer benieuwd of iemand weet hoe het zit met de aircopomp, zie mijn 1e bericht.
     

  7. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de airco pomp niet aanslaat als er veel te weinig gas errin zit, maar of het klopt durf ik niet te zeggen
     
  8. Controleer eens of je aanjager ventilator wel aanslaat. Er schijnt een probleem te zijn met de print die daar achterop zit.
     
  9. Excuus, verkeerd geteld ;)
     
  10. Bij de gratis Airco-Check wordt alleen de temperatuur uit je luchtroosters gemeten hoor!
    Dus die afspraak kun je wel afzeggen..

    De hele procedure kost 119,- bij de dealer, mits er geen lek gevonden wordt..
     
  11. #11 sportfan27, 19 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2011
    Wat bedoel je daar precies mee ?? De fan van de radiator of de 4 blaas standen van de interieur aanjager, de laatste werkt gewoon goed.
     
  12. #12 sportfan27, 19 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2011
    Dan vind ik die actie ronduit belachelijk , dat betekend dus dat de dealer normaal 32,50,- vraagt voor een temperatuurmeting. :loco:

    De kosten voor het afvullen vind ik geen probleem (al laat ik dat bij een aircospecialist doen en niet bij de dealer) maar dan moet ik wel zeker weten dat daar het probleem zit, ik wil dus eerst weten hoe het met het niet aanslaan van de aircopomp zit,als dat komt omdat het koelmiddel te laag is dan neem ik de gok wel maar als de compressor/pomp defect is dan is het weggegooid geld.
     
  13. Toevallig is mijn :focus2: net bij de dealer geweest, inderdaad, die airco-check stelt niet zoveel voor, maar ik had ook al gehoord dat de airco nogal veel herrie maakt als ik 'm aanzette :( Na controle bleek dus de gehele compressor naar de bliksem te zijn, een nieuwe kost incl. montage 1330 euro. :rock: Volgens de dealer was dit zeer waarschijnlijk gekomen omdat ik de airco nauwelijks gebruik. Ondanks dat het dus eigenlijk mijn fout was, hoef ik maar 1/3 van de kosten te betalen, de andere 2/3 betaald m'n dealer gelukkig, omdat het niet 100% zeker is dat het door mij kwam dat de compressor kapot gegaan is. Dat scheelt in elk geval weer een een sloot euro's .... Maar ga even langs de dealer of een ander gespecialiseerd bedrijf en laat er even naar kijken, hopelijk voor je valt het mee!
     
  14. #14 sportfan27, 19 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 apr 2011
    Mijn airco maakte geen herrie maar ik gebruik hem ook niet zo veel al zet ik hem wel elke 2 weken even aan om te zien of alles nog werkte.
    Sinds vanmiddag dus niet meer.
    Heel koud werd ie niet dus misschien dat het koelmiddel bij mij alleen op is.
    Het niet aanslaan van de pomp baard mij wel zorgen.
    Heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de aircospecialist hier in de buurt voor dinsdag.

    edit:

    Vanmiddag belde de garagist om de afspraak te bevestigen en hij kon mij meteen vertellen dat het niet aanslaan van de aircopomp idd te maken heeft met het feit dat het koelmiddel waarschijnlijk leeg is.
    Hopelijk valt het mee dus en hoeft de boel alleen bijgevuld te worden, volgende week laat ik het weten.
     
  15. Sorry voor de late reactie, ik lees dat de oorzaak waarschijnlijk de vulling is maar toch voor als anderen het probleem ook mochten hebben.

    Ik had hetzelfde probleem, vulling nagelopen en voor de zekerheid opnieuw laten afvullen. Na lang zoeken bleek de aanjager van de radiator niet aan te springen, de print was doorgebrand. Er schijnt een bulletin van uit te zijn maar dat kan ik niet vinden.

    Overigens hoorde ik wel de aircopomp aanslaan, en het stationair toerental ging omhoog.
     
  16. 2 of 3 keer in de maand de airco aanzetten als minimum is voldoende.

    Hopelijk blijft het bij het vullen van koudemiddel Karel :)
     
  17. Hoop het ook, volgende week Dinsdag weet ik meer.

    Garage Dorland in Vlaardingen, complete Airco servicebeurt voor 75,- euro inc reinigen en afvullen, mooie prijs, zelfs de Kwit-chips is duurder met 99,-.
     
  18. Toch nog even hierop terug komen.
    De airco heeft een lage druk beveiliging die het systeem uitschakeld bij een te lage werkdruk, dus te weinig koudemiddel.
    Ook zit er een drukopnemere in het hogedruk gedeelte, die zowel de fan aanstuurt en als deze niet werkt en de druk dus nog hoger (te hoog) oploopt ook het systeem uitschakelt.
    Als de druk, dus ook temperatuur weer gedaald is dan wordt het systeem aan de hogedruk zijde weer gereset.
    Een lage druk storing ,dus te weinig koudemiddel zal zichzelf niet resetten, om de doodeenvoudige reden dat het systeem zichzelf niet bijvuld.
    Ook wordt hiermee voorkomen dat de zuigdruk het vacuum ingaat en er dus niet kondenseerbare gassen (lucht) naar binnen worden gezogen.
    Nu is dat niet zo erg, maar lucht bevat ook aardsvijand nr 1 van een koelsysteem nl vocht.
    Een airco is gevuld met R134a en dit type koudemiddel heeft als smering vd compressor geen minerale olie, maar ester-olie, die hygroscopisch is en dus vocht aantrekt die er nooit meer uit wil.
    Wat het gebruik vd airco betreft is het beste om deze regelmatig (ja, ook in de winter) te gebruiken.
    De asafdichting vd compressor bestaat uit een statisch en een draaiend gedeelte. Om te voorkomen dat het koudemiddel hier weglekt, wordt deze dmv veerdruk inwendig en een dun filmalaagje olie op de asafdichting afgedicht.
    Gebruik je de airco heel weinig dan kan dit filmlaagje olie op den duur verdwijnen en kan deze koudemiddel gaan lekken, en je systeem raakt leeg.
    Gebruik je de airco regelmatig dan wordt er iedere keen een vers laagje olie op de asafdichting gelegd en voorkom je dat probleem.
     
  19. Toch nog even hierop terug komen.
    De airco heeft een lage druk beveiliging die het systeem uitschakeld bij een te lage werkdruk, dus te weinig koudemiddel.
    Ook zit er een drukopnemere in het hogedruk gedeelte, die zowel de fan aanstuurt en als deze niet werkt en de druk dus nog hoger (te hoog) oploopt ook het systeem uitschakelt.
    Als de druk, dus ook temperatuur weer gedaald is dan wordt het systeem aan de hogedruk zijde weer gereset.
    Een lage druk storing ,dus te weinig koudemiddel zal zichzelf niet resetten, om de doodeenvoudige reden dat het systeem zichzelf niet bijvuld.
    Ook wordt hiermee voorkomen dat de zuigdruk het vacuum ingaat en er dus niet kondenseerbare gassen (lucht) naar binnen worden gezogen.
    Nu is dat niet zo erg, maar lucht bevat ook aardsvijand nr 1 van een koelsysteem nl vocht.
    Een airco is gevuld met R134a en dit type koudemiddel heeft als smering vd compressor geen minerale olie, maar ester-olie, die hygroscopisch is en dus vocht aantrekt die er nooit meer uit wil.
    Wat het gebruik vd airco betreft is het beste om deze regelmatig (ja, ook in de winter) te gebruiken.
    De asafdichting vd compressor bestaat uit een statisch en een draaiend gedeelte. Om te voorkomen dat het koudemiddel hier weglekt, wordt deze dmv veerdruk inwendig en een dun filmlaagje olie op de asafdichting afgedicht.
    Gebruik je de airco heel weinig dan kan dit filmlaagje olie op den duur verdwijnen en kan deze koudemiddel gaan lekken, en je systeem raakt leeg.
    Gebruik je de airco regelmatig dan wordt er iedere keer een vers laagje olie op de asafdichting gelegd en voorkom je dat probleem.
    Een airco is een gesloten systeem en zal goed lekdicht NOOIT bijgevuld hoeven te worden.
    Moet je om de 2 a 3 jaar je system laten checken/bijvullen, dat zit er gewoon een lek.
    Omdat het systeem maar een inhoud heeft van 750 gram koudemiddel is het gewoon erg lastig om het lek te vinden.
    Meestal is het de condensor of de asafdichting. Dus regelmatig gebruiken.
     
  20. Ik gebruik de airco heel regelmatig, maar in de winter wil dat bijna niet. Hij schakelt niet in als de buitentemperatuur onder de 5 graden ligt. Afgelopen winter heeft hij bij mij zo'n 2 maanden niet gedraaid, gewoon omdat hij met die temperatuurbeveiliging zit. Dit zou dus betekenen dat door die beveiliging de airco uiteindelijk leeg loopt?
    Dan kan er weer wat op het lijstje van reparaties:(
     

Deel Deze Pagina