Focus 2 fase 1 roest bij kitnaden

Discussie in 'Exterieur' gestart door JW, 6 apr 2011.

  1. Tijdens het wassen van mijn auto ben ik er achter gekomen dat er zich roest begint te vormen bij de kitnaden van de voorportieren. Het viel me op doordat er roestbruine strepen aan de binnenkant van de deur zaten. Over een lengte van 35 cm zitten bobbeltjes onder de lak. Als je op de bobbeltjes duwt komt er roestkleurig vocht uit lopen. Gek genoeg hebben de achterportieren nergens last van.

    Blijkbaar is ook bij de focus 2 het roestprobleem bij de kitnaden nog niet opgelost. Mijn auto is bij een bovag garagebedrijf gekocht en onderhouden. Ik heb dus geen ford stempels in het onderhoudsboekje staan. Ik ben benieuwd of ze het onder garantie willen verhelpen.
     
  2. gewoon naar de dealer toe,

    de mondeo van mijn ouders is ook onder garantie hersteld na 4,5 jaar oud te zijn, zonder dat deze ook altijd dealer onderhouden was en stempels had.


    als je het anders zelf gaat oplossen, de kitnaad weghalen en dan schoonmaken en sealen met ruitenprimer, vervolgens kitten als je dat mooi vind op ff bijspuiten met een busje spuitverf.
     
  3. Ik ga er inderdaad eerst eens mee naar een ford dealer. Ik heb de auto vlak voor de winter nog helemaal gepoetst (dus ook tussen de deuren en deurstijlen). Ik weet 100% zeker dat het er toen nog niet zat. Het is dus tijdens de winter ontstaan.

    Hieronder wat foto's.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. :nocheer: Jeutje! Dat had ik nou dus echt niet verwacht. Ben benieuwd wat de dealer zegt.
     
  5. dit valt idd onder lak garantie.
    heb ik bij m'n focus van 9 jaar oud nog laten doen was geen enkel probleem.
    zelfs bij de dealer in duitsland niet.
     
  6. Als het geen garantie is breng ik de auto naar een goede autospuiter. Ik wil het zowieso netjes hebben. Wat roest betreft valt de focus 2 mij toch wel een beetje tegen. Ik heb al verschillende plaatsen gevonden waar beginnende roest zat.

    * Onder de achterlichten. De randen van de achterlichten zijn door trillingen door de lak heen geschuurd. Ik was er nog op tijd bij om dit te verhelpen.
    * De motorkap roest tussen de dubbele wand. Deze is nu behandeld met tectyl.

    Mijn focus 1 had hier toch echt veel minder last van. Ik had alleen 1 klein plekje onder de chromen Ghia strip.
     
  7. Is ook geen probleem waar je het laat doen, uiteindelijk is het toch Ford dat moet betalen. Het helpt natuurlijk wel als je alle (duitse of nederlandse) stempeltjes hebt.
     
  8. De eerste 2 beurten zijn afgestempeld bij het bovag bedrijf waar ik de auto heb gekocht (die heeft de auto ook nieuw geleverd). De 3e beurt heb ik zelf gedaan volgens het onderhoudsschema van ford en met originele ford onderdelen (ik ben zelf monteur geweest). De auto krijgt zowieso elk jaar een beurt. De auto is nu 6 jaar oud en heeft 66.000 km op de teller staan. Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht wil eventueel alle beurten alsnog af stempelen als de ford dealer er een probleem van maakt.
     
  9. Ik ben inmiddels bij meerdere dealers geweest maar zonder de stempels van de carosseriecontrole willen ze me geen van allen helpen. Bij allemaal werd mij geadviseerd om het door een schade herstel bedrijf te laten herstellen. Ik heb dus meteen maar wat offertes laten maken bij verschillende schade herstel bedrijven. De prijs voor het herstellen viel mij zo mee dat ik meteen maar een afspraak heb gemaakt.
     
  10. JW, jammer genoeg viel van te voren te voorspellen dat je geen garantie zou krijgen, omdat je de stempels niet hebt. :nocheer: Maar je hebt het in elk geval geprobeerd. Maar nogmaals, het valt mij tegen van de Focus II.

    Gelukkig valt de prijs dan weer mee om het herstel zelf te bekostigen. Je bent er ook op tijd bij natuurlijk.

    Succes met de afwikkeling.
     
  11. Maar je zegt eerder: Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht wil eventueel alle beurten alsnog af stempelen als de ford dealer er een probleem van maakt.

    Kun je dat dan niet beter doen? Ook al kost het nu niet veel, dan helemaal niks...toch?
     
  12. Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht is geen ford dealer. Voor de carrosserie garantie is dus ook een stempel nodig van een carrosserie inspectie bij de dealer. In dit geval is het dus niet voldoende om alle beurten afgestempeld te hebben. Je kan je auto wel door een universeel garagebedrijf laten onderhouden maar dan moet je alsnog elk jaar een carrosserie inspectie door de dealer laten doen.

    Ik ben blij dat ik het op tijd heb ontdekt. Het bedrag dat ik nu kwijt ben aan reparatie is nog altijd minder als de carrosserie inspecties van de 2,5 jaar dat ik de auto nu heb.
     
  13. Gek dat ze u niet willen helpen bij ford. Dit is een zeer gekend probleem bij ford. Het wordt veroorzaakt door de kit die ze gebruikt hebben om de deuren af te kitten. Hier zit een soort azijn in wat reageert op de lak. De modellen vanaf 2006 hebben hier geen last meer van. Heb een 2x focus I gehad en 1 maal c-max van 2005 alle 3 zonder stempels hersteld. Mijn fofo II nu is van 2006 en heeft hier geen probleem mee.
     
  14. Bij alle 3 de schade herstel bedrijven waar ik ben geweest kreeg ik te horen dat roest bij de kitnaden ook bij de nieuwere ford modellen nog regelmatig voorkomt. Mijn auto was zeker geen uitzondering. Ik vind het een beetje vreemd dat ford een probleem dat al sinds 2000 bestaat nog steeds niet (goed) heeft opgelost. Ik vind het in ieder geval zeker geen reclame voor ford. Ik weet ook niet of mijn volgende auto weer een focus zal worden.
     
  15. kan me niet voorstellen dat ford dit mag weigeren

    de garage die hem geleverd heeft, als die belt en begint over de fabrieksgarantie mag ford die niet afwijzen, ook al hebben zij geen roestinspecties gedaan.
     
  16. Dat is dan helemaal grof, als ze weten dat het probleem bij hun ligt, door het (vroeger) gebruik maken van verkeerde kit.
     
  17. Ford zal alle mogelijkheden in de kleine lettertjes gebruiken om niets te hoeven doen, als afgestempelde roestinspecties een voorwaarde zijn en de stempels zijn er niet dan heb je weinig kans dat ze iets voor je doen. Kwestie van geld.

    Toen ik laatst de Ka van m'n vrouw na een beurt ophaalde waarschuwde de chef werkplaats me om even goed op de datum van de volgende beurt over een jaar te letten om de algemene garantie niet te verliezen. Niet binnen een jaar (met heel kleine marge) een beurt, dan geen garantie meer mocht dat nodig zijn.
     
  18. Volgens mij is deze regel niet meer zo..
    Ik heb even gegoogled en kwam dit tegen:

    http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen,/nieuwe-auto-kopen/garantie.html

    Hier staat:
    Wie doet onderhoud
    In veel bepalingen is de verplichting opgenomen dat u verplicht bent reparaties en onderhoudsbeurten te laten uitvoeren door een merkdealer of garage. Zo niet, dan vervalt de garantie. Dit mag nu niet meer. Wanneer u tijdens de garantieperiode onderhouds- en reparatiewerkzaamheden door een niet merkdealer of -garage heeft laten uitvoeren, mag de fabrikant of importeur u geen garantie weigeren. De enige eis die nog gesteld mag worden is dat de werkzaamheden vakkundig en volgens de voorschriften van de fabrikant zijn uitgevoerd.

    Rechten na garantie

    Als gebreken na afloop van de garantietermijn ontstaan, betekent dit niet dat u geen rechten meer zou hebben. De verkoper is namelijk verplicht u een deugdelijke auto te leveren. Als dat niet het geval is, dan geeft de wet u een aantal rechten. Het is belangrijk te weten dat u dan altijd terug moet gaan naar de verkopende garage.

    Dus ik zou het nog even nazoeken, indien je trouwens lid bent van de ANWB kunnen hun je ook helpen met je probleem.

    Mvg,
    Robert
     
  19. Ik heb geen zin om me er nog druk om te maken. Ik laat het gewoon zelf repareren en bij deze dealers zien ze mij nooit meer. Ik heb nog even in de showroom gekeken en daar stond ook een focus 2 fase 1 met roest op de zelfde plaats als bij mijn auto.

    Nadat ik bij mijn focus roest op de kitranden had gevonden heb ik vorige week ook even naar de focus van mijn ouders gekeken (focus 1 fase 2 bouwjaar 2004). Deze auto heeft dus roest op de kitnaden bij alle 4 de deuren. De auto is volledig dealer onderhouden en heeft pas nog een grote beurt gehad (inclusief carroserie check). Nu ik dit gezien heb staat voor mij vast dat er met de beurt totaal niet naar gekeken is.
     

Deel Deze Pagina