1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wegligging achter niet zoals het was

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kolere, 25 feb 2011.

  1. #1 kolere, 25 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2011
    Sinds de banden achter zijn vervangen voelt de achterkant niet meer zo aan als het hoort. Er zaten Semperits op en nu Bridgestone turanza er300, dit lijkt mij een verbetering ten opzichte van de Semperits.

    Voornamelijk bij het snel nemen van wat langere bochten rond de 100km/h, voelt de achterkant zweverig en ongecontroleerd aan. De auto heeft net een beurt en apk gehad, ik heb dit probleem aangegeven bij de dealer zij hebben niks kunnen vinden. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Of ligt dit aan de Bridegestones?

    Banden achter staan op 2,4 bar, zoals ik dit altijd al had.
     
  2. Hebben de banden per fabrikant niet een eigen druk? Ik dacht dat ik dit ergens gelezen had ...

    Verschillende merken banden, verschillende eigenschappen. Het kan zijn dat de wang van de nieuwe band zachter is dan de ouwde banden...
     
  3. Ik kan op de site van Bridgestone hier niks over vinden, maar als dit een eigenschap van de band is heb ik dit nog niet op internet gelezen bij dit type band. Ik vind het geen veilig gevoel.

    Off-topic: Ik zie dat ik een typfout in het onderwerp van dit topic heb gemaakt, is dit nog aan te passen?
     
  4. Probeer eens +0.2 bar.
     
  5. Zal ik doen, ben benieuwd of dit zoveel verschil maakt!
     
  6. heb je voor ook bridgestone banden als dit niet het geval is wiellen wisselen van voor naar achter.Heb het zelf bij een klant van ons gehad had de nieuwste type michelin er onder en dit was ook ruk.nieuwe banden voor gezet en probleem opgelost.
     
  7. Ook dat is weer lang leve milieu eisen, hardere compound, en geen grip meer,
    geen grip geen wegligging, kan dus heel goed aan je nieuwe banden liggen;)
     
  8. Ik vrees dat Dennis iets aanhaalt wat wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. Als ik me niet vergis zijn deze Bridgestone's uit een Eco serie of niet? Indien dat het geval is de rolweerstand lager dan een niet Eco band wat tot gevolg kan hebben dat de grip minder is :nocheer:

    De suggestie van Roelard is ook één die ik zou adviseren. Experimenteren met verschillende bandenspanningen kan soms hele interessante resultaten opleveren.
     
  9. Op mijn auto zat toen ik hem kocht rondom Bridgestone Turanza (die zaten er af fabriek onder). Hier merkte ik eigenlijk weinig bijzonders aan. Na 60.000 km waren de voorbanden vrij slecht (toch nog ruim 2 mm profiel). Ik heb er toen aan de voorzijde Vredestein Ultrac Cento onder gemonteerd. De Vredestein banden hebben veel meer grip en nu merk ik ook dat de auto bij hogere snelheden aan de achterkant wat minder stabiel is. Doordat de Bridgestone Turanza's zo'n lange levensduur hebben (bij mij zitten de achterbanden er al 66.000 km onder en ze hebben nog voldoende profiel) hebben ze simpelweg minder grip als een band die van zachter rubber is gemaakt.

    Je kan eens proberen om de banden van achter naar voor te wisselen. Ook het experimenteren met de bandenspanning kan wat uitmaken. Bij mijn auto heb ik er het minste last van als ik de bandenspanning op 2,8 bar heb.
     
  10. #11 kolere, 26 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2011
    Ik heb ze inmiddels op meer bar gezet, maar met dit weer kan ik het effect niet testen. Overigens glijden ze niet de bocht uit, maar je hebt geen contact met de weg. Voor zitten dezelfde bridgestone's daar heb ik dit probleem nooit mee gehad (20.000km). Ik heb niet de ecopia serie maar gewone Turanza ER300 205/55/r16 91v (http://www.topbanden.com/Achat-Pneu...e-turanza-er300-205-55r16,1,3,727,,,,,,,13354 )

    Als het weer droog is zal ik uittesten of het harder oppompen effect heeft.

    DZL: Wat bedoel je met de link die je post, dit is de band die ik heb maar dan niet uit de ecopia serie, verder staat er toch alleen maar basis informatie op de site van profile tyrecenter?
     
  11. #12 kolere, 30 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2011
    Dit topic toch maar weer naar boven halen. Ik ben zeer ontevreden over deze banden. De auto komt zonder problemen door de apk, gaat keurig rechtdoor zonder handen aan het stuur en trilt niet.

    Vannavond reed ik op de a2, neem de afslag Houten/Arnhem (http://g.co/maps/vsbvr) in die lange bocht breekt de achterkant voor de zoveelste keer uit (ik reed denk ik iets harder dan 100km/h weg een beetje vochtig). Een nieuwe Ford Fiesta reed mij zonder problemen voorbij!

    Dit begint een vast patroon te worden, als de weg nat is moet ik mij echt aanpassen in bochten anders breekt de achterkant uit. Ik vind het persoonlijk zeer onprettig. De auto tot nog toe onder controle kunnen houden, maar het voelt niet fijn. Gelukkig voel je in de focus het gripverlies heel goed aankomen!

    Indien het niet aan mijn auto ligt, zou ik deze band afraden aan mensen die ervan houden vlot de bocht te nemen! Wel opvallend dat de focus I bij mij vrijwel altijd onderstuur had en de focus II overstuur. Dit laatste kan natuurlijk ook te maken hebben met dat de focus I een benzine was en de focus II een diesel (qua gewichtsverdeling).
     
  12. Lijkt mij dat er toch een verschil zit tussen de Turanza en de Potenza. Met deze laatste heb ik in ieder geval nog geen uitbrekende achterkant in een snelle bocht gehad.
     
  13. Had hetzelfde probleem met Goodyear NCT 5 achterop en Bridgestone Potenza's RE040 voorop. Bij nat weer uitbreken achter, en veel te snel naar mijn gevoel. De NCT 5 is ook een vrij harde eco-achtige band. Nu liggen de Goodyears voor en de Bridgestones achter, geen probleem meer gehad. Gaat weer als op rails. Wellicht helpt het om de voor en achterbanden te wisselen?
    Mijn broer heeft ook de ER300 banden op zijn volvo v50 2.0d, hoor hem nooit klagen.

    Succes met dit lastige probleem. De banden zijn ook lang niet gratis dus even wisselen voor een ander merk zal er wel niet inzitten neem ik aan... Weet je zeker dat de schokbrekers achter nog goed zijn? Die kunnen ook zweverig weggedrag gaan veroorzaken als ze minder goed werken.
     
  14. Gebeurt dat uitbreken in zowel bochten naar links als rechts?
    Misschien moet je eens laten kijken naar de uitlijning. Als je achterwielen staan afgesteld zoals op het linker plaatje, kan dat in een lange bocht gaan werken als een soort 'achterwiel besturing'.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina