ontluchting koelsysteem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marcofocus, 29 dec 2010.

  1. Ik heb een vraag waar iemand me hopelijk mee kan helpen.

    heb een ford focus 1.8 tddi uit 2000, er zit een hoop lucht in mijn koelsysteem wat ik er niet uit krijg.

    ik heb geprobeerd hem ff te laten lopen met de vuldop open.

    wie kan mij helpen?:schater:
     
  2. Ik dacht dat er automatische ontluchting op het systeem zit. Of dit moet anders zijn bij een TDDi.
     
  3. laten lopen,

    dop erop en expansievat afvullen, eventueel de slang vanaf de radiateur zelf vullen met kvs en ook de expansie vat.

    als er ong 4 liter in gaat door het expansievat kan je hem laten lopen tot de thermostaat open gaat, hierna bijvullen tot minimale en later afvullen tot de max wanneer de motor koud is.
     
  4. [mod]
    inderdaad, dank je wel.
    Het andere topic heb ik gesloten en deze verplaatst naar het juiste gedeelte
    :moved:

    [/mod]
     
  5. sorry ben hier net had het over het hoofd gezien
     
  6. maar heb het geprobeerd maar denk dat er nog steeds lucht in zit want ik krijg alleen maar koude lucht in mijn interieur.

    thermostaat is ook reeds vervangen iemand misschien een idee?
     
  7. Luchtverdeelklep vast op koude stand? Kachelradiateur verstopt?

    Heb je climate control of gewone kachel?
     

  8. tijdens het lopen ook de temperatuur op warm gezet? zo gaat de kachelkraan open, en anders een verstopping of iets dergelijks
     
  9. heb een normale kachelknop geen climate control
     
  10. Temperatuur op max zetten dus helemaal in het rood;)
     
  11. Vreemd dat je de lucht er niet uitkrijgt, ik heb vorige week de koelvloeistof, termostaat en het termostaathuis van de focus 85kw tdci van mijn vrouw vervangen en die ontluchte zichzelf.
    Motor laten draaien kachel op max en langzaam bijvullen tot de koelvin aansloeg.
    Na van Soesterberg naar huis +/- 55km te hebben gereden moest er 0,25L koelvloeistof bij. Onderweg deed de verwarming het prima.
    En heb daarna nooit meer bij moeten vullen.

    Hoe weet je dat er nog lucht inzit?

    Gr. Dennis
     
  12. Hierom volgens mij. Maar dat zou ook aan de kachelradiator kunnen liggen.
     
  13. is dat een focus 1 of een focus 2?
     

  14. maakt niet zoveel uit, op moment dat je geen onluchtingsnippels vind op de slangen of thermostaat huis ontlucht die zichzelf.

    temperatuur in de auto op het warmst, gewoon laten draaien en alles in de gaten houden. kijken naar je temperatuur meter, bij ong 100 graden moet de vin in slaan, als die dat heeft gedaan is die ontlucht, af laten koelen en afvullen tot de max
     
  15. Het is een Focus 1 van 2002.

    Gr. Dennis
     
  16. denk toch echt dat je kachelradiateur problemen geeft, of je verdeelhuis.

    Zal toch even naar gekeken moeten worden.
     
  17. #18 Dennism, 1 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2011
    Je geeft aan dat je de termostaat hebt vervangen, hoe heb je deze gemonteerd?
    Was het een termostaat met in de buitenring een gaatje met een metalen/koperen (hoe zal ik het zeggen) dingetje in het gaatje ? (dit kan erin zitten maar hoeft niet het kan ook alleen een gaatje zijn.)

    Voor de duidelijkheid een foto: Zie de rechter termostaat en dan met name de bovenzijde daar zit het gaatje/dingetje
    welke ik bedoel.


    [​IMG]


    Gr. Dennis
     
  18. Hey dennis heb de thermostaat gemonteerd die jij in je linker hand heb.
    Heeft dat ook invloed?
     
  19. En heb de oude thermostaat eruit gehaald en zoals ik het al vaker heb gedaan die nieuwe er op dezelfde manier weer in gemonteerd.

    En ik heb mijn koelvin nog nooit horen aanslaan.
     

Deel Deze Pagina