1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oorzaak lege band

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jason101, 14 nov 2010.

  1. Dinsdagavond stond ik plotseling op m'n werk met een lege band. ANWB gebeld om te wisselen, ben immers lid dus waarom niet. Achteraf maar goed ook want met normaal materiaal wastie niet los te krijgen.
    Omdat ik de hele week nachtdienst moest draaien 2 dagen op reservewiel gereden en wiel naar garage gebracht om te achterhalen waar het lek zit omdat op het eerste gezicht geen lek te vinden was (geen scheur of spijker oid).
    Vrijdag wiel weer opgehaald maar geen lekkage kunnen vinden (misschien een grappenmaker op het werk die de band had laten leeglopen), dus wiel er weer onder.
    Zaterdagochtend band weer leeg dus vermoeden over die grappenmaker gaat dus niet meer op. Omdat het al laat in de middag was kon ik niet meer terug naar de garage.
    Gelukkig heeft de buurman een compressor waarmee we de band weer van lucht hebben voorzien zodat ik alsnog naar het werk kon. Ik wil namelijk niet langer op het reservewiel rijden omdat deze ten eerste voor nood is en ten tweede 15* is.
    Vanochtend van werk naar huis nog maar ff wat lucht gehapt bij het tankstation zodat ik zonder veel problemen toch thuis kon komen.
    Vreemde is dat de garage geen lek kan vinden maar toch loopt de band leeg. Heb zelf aan het ventiel gedacht maar kan het ook nog wat anders zijn?
     
  2. kan inderdaad een lek ventiel zijn of een slecht afsluitende velgrand (misschien een stoeprandje meegenomen?)
     
  3. Reservewiel monteren en je "lekke" band in een bak met water gooien.
    Zoek de belletjes en je weet het;)
     
  4. #4 jason101, 14 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2010
    Is ook gedaan.
     
  5. wel ??? weggooien nieuwe kopen dan ? of een bandenfluisteraar inhuren :)
     
  6. Slecht afsluitende velgrand had ik nog niet aan gedacht.
    Zou idd dus ook kunnen.
    Een lekkend ventiel zou direct zichtbaar moeten zijn als je de band onder water houd.
    Bij de slechte velgrand zou het zichtbaar zijn, denk ik, als de band onder de auto zit zodat er gewicht / druk op staat.
    Correct me if i'm wrong.
     
  7. He ik werk zelf ook bij een garagebedrijf/bandenboer.
    Ook ik ben dit soort vreemde dingen wel eens tegengekomen.
    Wat wij meestal doen als hij daarna nog lekt zoals bij jou is het ventiel uit voorzorg vervangen en de velgrand opschuren en sealende bandenvet gebruiken.

    P.s. je banden zijn niet uitgedroogd/oud? want die kunnen ook gaan lekken namelijk.

    grtz
     
  8. Wel even heen en weer wiebelen om eventuele scheurtjes in ventiel te ontdekken;)
     
  9. bij mij heeft er ooit zand tussen velg en velgrand gezeten , en liep toen heel langzaam leeg .

    band eraf , velgrand opgeschuurd , daarna nooit meer gelekt
     
  10. een kameraad van me heeft precies hetzelfde met zn mazda mx 6.
    hele band onderzocht met zeepsop alles 10x nagekeken. (ook in een bak met water)ventiel goed bekeken maar niets te vinden, en toch moet die zn band 1x in de week oppompen hij vult hem met 2.4 bar en aan het einde van de week is die nog maar 1.5 echt heel apart.
     
  11. Woensdag komen de wintervelgen eronder, intussen maar ff met reservewiel rijden. Vandaag ander ventiel erin gezet en weer voorzien van lucht, kijken wat er gebeurd. Anders maar naar de velgenboer en goed laten nakijken. Zal zeker ook het verhaal van Nick meenemen.
     
  12. wat ik ook wel mee gemaakt heb is gewoon dat de velg zelfs lekt bij een las of dergelijke
     
  13. Herkenbaar :roll: bij mij was dit drukverschil in 2 weken tijd, heb er nu overal nieuwe ventielen inzitten en gaat al wat beter, zakt nu nog van de 2.5 naar 2.3. Dus ook hier maar eens een keer de velgranden op laten schuren :(
     
  14. Wanneer je een losse band in een bak met water legt komt er ook van geen enkele kant druk. Hij zal dan volgens mij dan ook niet snel leeg lopen. Pas wanneer het gewicht van de auto erop komt zal het wat gaan lekken (natuurlijk wel afhankelijk van de oorzaak van het leeglopen).
     

  15. Met dit probleem zit ik dus ook. Had gehoopt vandaag de wintersloffies te hebben maar dit word morgen. Direct maar eens ff vragen of ze de band met druk onder water willen checken.
     
  16. Probleem opgelost, lag aan het ventiel.
    Kan dus slotje op.
     
  17. haha dacht ik al :)
    Maar waarom een slotje? dit topic kan voor een ander misschien nog heel handig zijn.
     

Deel Deze Pagina