1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Achteruitrij-schakelaar kapot ?

Discussie in 'Electronica' gestart door mello st, 11 nov 2010.

  1. Hallo allemaal,

    Vandaag deden me parkeersensoren het plots niet meer met als gevolg dat mijn auto in de bosjes stond :schater: (gelukkig geen scherpe zooi!)

    Nu blijkt dat mijn achteruitrijverlichting ook niet werkt.

    Kan het zijn dat de schakelaar kapot is ?Waar zit deze bij de Focus 2 facelift ST ?

    Grtz Melvin
     
  2. het is niet gewoon een zekering?

    ik denk dat de v-bak schakelaar op de versnellingsbak zit ( bij de mtx75 bak in ieder geval wel. )
     
  3. hey Jp, gisterenavond had ik geen zin meer om te meten. Vanmorgen ben ik maar even langs de dealer gereden, die hebben de zekering gemeten en was oke...
    Men heeft nu een nieuwe schakelaar besteld met spoed en wordt volgende week in de bak gepropt.
    Irritante is, rij net mijn garage in en alles werkt weer :S ...toch maar vervangen ,vertrouw het niks...
     
  4. ik heb hetzelfde probleem..
    jammer dat die vbak schakelaar bij de st onder de motorsteun zit(versnellingsbak kant) deze moet ook los
     
  5. Welkom bij de club! ;-)
    Bij die 5 bak van mijn diesel uit 2002 zit de sensor bovenop de bak.
    En dan een beetje aan de kant van het wiel.
    Na het luchtfilter verwijderd te hebben kon ik er net bij.
    Toen ik eenmaal wist waar hij zat kon ik er van onder af ook bij.
    Hij is echter zo goed verstopt dat je hem niet kan zien.
    Ik moest hem puur op de tast vinden.
    Het is het stekkertje met 2 draadjes/pootjes.
    Als je die met elkaar verbind en je achteruitrijlicht gaat branden weet je zeker dat je sensor kapot is.
    Het is een bekend probleem bij Ford.
    En het lijkt wel of alle focussen er nu tegelijk mee komen als ik het zo zie allemaal.

    Maar ik zou ook eerst wel effe de zekeringen checken.
    Ik heb 2 zekeringen voor het achteruitrij licht.
    Da's net iets om op fout te gaan.

    Hoop dat je er wat aan hebt, want een focus 1 diesel is natuurlijk heel wat anders als een focus 2 st.
    Maar die sensor kon best nog wel eens hetzelfde zijn...
     
  6. Right here goes! First off check the bulb, bulb holder and fuse! Next try running the engine with the clutch down and the front wipers on and putting the car in reverse! If the rear wiper doesnt do a sweep then its most likely the reversing light switch or its connector thats faulty! (Thanks to Troy for that bit!) This little blighter is a real pain to get to! It costs about £13 and has the codes
    1381509
    666R 15520 AA
    SWITCH-REV.LAMP
    C39690 00WP
    on the packet! In my opinion its worth just buying one as the connector is fairly unlikely to be at fault and you need to do most of the work just to check it!
    To change it you will need to remove the undertray and place a jack with a bit of wood or something under the gearbox to support it.
    [​IMG]

    You will also need your radio code when youve finished and to make sure that if you will need anything from your boot you open it before disconnecting the battery
    Once you are ready remove the battery cover
    [​IMG]

    Undo the terminals with a 10mm spanner and pull them off then move them out of the way.
    [​IMG]

    Remove all the wiring and pipes clipped to the front of the battery box.
    [​IMG]

    Then unclip and pull upwards the front of the battery box.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Then undo the 2 bolts holding the retaining strip down and remove this then the battery. Once thats out of the way you need to undo the bolts holding the battery box down and remove that. This will leave you looking at the top gearbox mount which is blocking your access to the elusive reversing light switch! This picture shows it with the 4 nuts that hold it down already removed!
    [​IMG]

    This shows the switch itself with the connector on it.
    [​IMG]

    If you want to go this far without putting the jack in then thats fine but to go any further you need the gearbox supported or you might get an engine drop on your toes!
    Once supported you can undo the big bolt in the middle of the mount that holds everything up and remove the top mount!
    [​IMG]

    Now you can see your goal clearly but due to its proximity to various other parts its really hard to get a socket or spanner on it! The gear selectors that are above it can be lifted slightly and dont worry if the black plastic bit comes off as you can just press it back on! You can also get a bit more room by moving the gearstick around but i cant remember which gear was best! I think it was first or third!
    [​IMG]
    My solution to the access problem was to get an old bike spanner that had a nice thin rim and a short handle and use an angle grinder to take a chunk out of it as below!
    [​IMG]
    You might find that a normal 22mm ring spanner will fit but none of mine did! Once you can undo the switch remove it and bin it! Fit the new switch being careful not to cross thread it and do it up but not too tight as these type of switches have a tendancy to break where the thread meets the body. Do not use any threadlock on it for the same reason! Connect the wiring and the jobs a good un! If you want to test it you will need to connect the battery back up temporarily! If alls well put the gearbox mount back on and do up the bolt that holds it to the gearbox first. then drop the jack making sure the studs stick through the holes in the mount centrally! Then do up the nuts that hold it all down! After that its just the reverse of the disassembly proceedure making sure you connect all the connectors back up and clip all the pipes etc on! Feel free to add anything that i have left out as me memory aint what it was and i did this a couple of months back! Hope you find it helpful!
     
  7. zo dat is een aardig werkje voor een schakelaar van een paar tientjes...blij dat ik extra garantie heb :)
    bedankt voor de info :)
     
  8. Gelul, ik heb al meer als 10 Ford's gehad en geen een achteruitrijschakelaar ooit kapot gehad.
     
  9. om ee of andere reden moet ik lachen om je reactie niek:P dus de teller staat op 10.... volgend jaar het record verbreken? :dance:
     
  10. De Focus niet meegerekend ;

    1 Escort Mk 7 RS (in bezit)
    2 Escort Mk 4 XR3I (verkocht)
    3 Escort Mk 6 GT (rodeo/sloop)
    4 Escort Mk 7 GT (sloop)
    5 Escort Mk 7 F1 (rodeo)
    6 Escort Mk 7 1.4 DGB (verkocht)
    7 Escort Mk 7 GT (verkocht)
    8 Mondeo Mk1 2.0 (sloop)
    9 Escort Mk 7 Ghia (Cross)
    10 Sierra Mk 2 (in bezit)
    11 Escort Mk 7 bodykit (word verkocht)


    :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
     
  11. Is inderdaad een gekend probleem bij Ford, toch wat betreft de Focus ST ... De mijne heeft net hetzelfde gehad, stukje meteen besteld maar gewacht tot vorige week om samen met de eerste grote onderhoudsbeurt te vervangen.

    Heb zo ongeveer 2 maanden rondgereden zonder parkeersensoren en verlichting bij achteruit rijden, en een week voor de herstelling hebben de sensoren toevallig nog 1 keer gewerkt :-s

    Garantie, dus niet zo heel erg, want het onderdeel kost misschien niet veel maar het kost wel nog een uurtje werk ook.
     
  12. ach ik doe het gewoon zelf
    is weer een uitdaging :)
     
  13. Met spoed besteld en dan pas volgende week erin zetten? Is dat een keus van jezelf of de dealer? Ik vind volgende week niet echt "spoed" als ik eerlijk ben:(
     
  14. Hij wilde zeker van zijn dat het onderdeel op tijd binnen is..volgende week was er pas een gaatje. Ik ben al blij dat ze het nog maken voordat ik op vakantie ga. Ik heb weleens erger meegemaakt....
    Ik ga van een dealer bij zoiets niet verlangen dat het er al gisteren inzat natuurlijk....en zelf heb ik toch niet eerder tijd.
     
  15. Sorry dat ik zo n oud topic kick, maar heb n beetje hetzelfde probleem..
    Tenminste, bij mijn :focus2: doet mn achteruit rij verlichting het ook niet meer..
    Werd op gewezen door iemand die achter me stond, want dat stomme ding geeft niets aan ;)

    Dus lampje vervangen, geen resultaat, zekering (nr 84) nagekeken en vervangen, maar ook zonder resultaat... Zal dat dan zie schakelaar zijn? En is het vervangen hiervan een dure grap of....

    Alvast bedankt!
     
  16. Mijn St. Heeft het ook nog steeds...
    Je meet gewoon 12v op de draden maar het lampje brand niet! Dus ik dacht ik probeer gewoon de draden los in de stekker te drukken maar geen resultaat

    Dus ik denk dat het ook de achteruitrij schakelaar is
     
  17. Je meet 12 volt maar het lampje brandt niet? En als je het lampje in de fitting duwt en je meet weer?
     
  18. hmm, ik meet zowel met als zonder lampje 0.2Volt... :(
     
  19. #20 JP2006, 26 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jun 2011
    Makkie ;-)

    Zo, voor degene die t ook zelf willen doen, het is ng geen 10min werk ;-) de Engelse handleiding is n beetje vreemd, maar wellicht geschikt voor andere types dan de Focus 2...

    Als eerst haal je De accudeksel en 1 vd slang klemmen en de rubberen ring los van je luchtfilter, zodat je die ff aan de kant kunt leggen (naar links op je blok, let er dus op dat t blok koud is).
    [​IMG]

    Ongeveer in het midden van deze foto zie je welke ring ik bedoel
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan zie je m al zitten, met het zwarte stekkertje er op:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als je de stekker loshaalt, en je doet er even n draadje in, zodat de 2 kabeltjes met elkaar doorverbonden worden, kun je zien of het daadwerkelijk de sensor is die defect is. Als je er een kabeltje in hebt gedrukt (in de zwarte stekker) en het achteruitrij lampje gaat branden wanneer de auto op contact staat, dan weet je t zeker :-) hij hoeft hiervoor NIET in de achteruit te staan..

    Met sleutel 22 haal je m los, en dan kun je r mee naar de dealer :-)
    [​IMG]

    Er schijnen 4 soorten te zijn, dus vandaar dat ik m mee genomen heb naar n garage. Niet met deze auto natuurlijk, want je moet er niet mee rijden als je de sensor dr uit hebt!!

    [​IMG]

    Makkie dus, maar zag r tegenop door de Engelse foto's, daar moest blijkbaar iets anders gebeuren... :lol:
     

Deel Deze Pagina