1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelingsprobleem (fofo 1 fase 1 : 1.6l)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BenZwerver, 10 nov 2010.

  1. Vanmiddag om kwart over 5 heb ik wat problemen gehad met mijn focus.
    Tijdens een ritje naar Leeuwarden (was net 10 minuten onderweg?) begon bij mij het [​IMG] en het lampje wat daarboven staat (een uitroepteken in een zonnetje) te branden. Daarnaast zag ik ook dat de temperatuur meter uitloeg in het rood :o!

    Direct heb ik de auto op de vluchtstrook gebracht en de motor uitgezet. Nadat ik een aantal seconden later de sleutel weer omdraaide tot net voordat de motor start, zag ik de temperatuur geleidelijk aan zakken.

    In het boekje las ik dat de motor in een fail-safe mode liep, en dat hij eerst moest afkoelen.. dit heb ik dus gedaan. Na een kwartiertje ben ik weer vertrokken, maar nu met 80kmp/h en nog steeds dit [​IMG] lampje aan. Hierna heb ik de terugrit behoorlijk rustig kunnen rijden zonder een warmlopende motor oid.

    Thuis aangekomen heb ik de kap maar open getrokken om te kijken of ik toch nog iets kon terugvinden van deze melding. Na rustig rondkijken zie ik dat er iets gelekt heeft aan de linker kant van het motorruim (als je voor de motorkap staat), tevens is het koelvloeistofpijl een stukje onder het minimum. Hieronder een foto.

    Heeft iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken? Morgen/overmorgen laat ik de auto direct uitlezen.

    Even wat extra uitleg: bij het blauwe rondje kan ik wel vocht vinden, het lijkt hier alsof die dikke slang heeft gelekt. Bij het rode rondje heb ik geen enkel vochtig plekje kunnen ontdekken.
    [​IMG]
     
  2. Bij het rode cirkel zul je ook nooit lekkage vinden.... dat is je motorsteun....:nocheer:. De blauwe cirkel als je daar lekkage vind, dan is dat niet oke.

    Wanneer de 1.6 16v uit de fofo 1 te warm wordt, dan gaat ie inderdaad in een soort failsafe. De motor gaat bijv. op 3 cilinders lopen om niet de om zeep te helpen. Op een gegeven moment gaat ie zelfs uit. Maar als je gereden hebt en je koelvloeistofpeil is beneden minimum heb je er echt te weinig vloeistof inzitten. Oorzaak idd lekkage in het systeem, waterpomp die lekt, koppakking lek. Begin bij het makkelijkste en dat is de vloeistof (zet een streep op het tankje voor de hoogte van de vloeistof) aanvullen daarna controleren op koelvloeistoflekkage, alle slangen e.d. maar ook de waterpomp. Vind je geen lekkage, dan in de gaten houden of de auto alsnog koelvloeistof verbruikt, als dat het geval is denk dan een niet zo toffe koppakking.

    Succes.
     
  3. das balen, het lijkt wel of je vloeistof op minimum staat op de foto.

    en wat marco zegt, doen ;) op onderzoek uit...
     
  4. waterpomp wil vaak lekken,thermostaathuis ook wel eens..
     
  5. Ik zal er mee aan de gang :)!
    Morgen wil ik eigenlijk proberen vrij te krijgen, dus dan kan ik mooi even wat testen!
    Alvast bedankt voor de tips!
     
  6. Het thermostaathuis was bij mij de oorzaak van de lekkage. Deze zit aan de rechter zijkant van de motor.
     
  7. same here

    Hoi Ben,

    Sinds dinsdagmiddag heb ik precies hetzelfde probleem aan de hand.

    Ik was even naar mijn ouders gereden (+- 3km) toen het lampje met uitroepteken ging branden. Thuisgekomen auto uitgezet en thuis wat dingen gaan doen, verder niet meer bij stilgestaan.. 'daar zou ik vanavond wel even met mn vriend naar kijken, nu wassie toch werken'

    Later in de middag moest ik boodschappen gaan doen. Dus ik start de auto, geen lampje meer te bekennen dus rij gewoon naar de winkel (+- 5km). Om naar de winkel te gaan moeten wij één bosweg omhoog rijden. Eenmaal boven leek het alsof ik de auto in een te hoge versnelling had staan. Hij moest in de 3, en omdat ie zo slecht trok dacht ik dat ik hm misschien in de 5 had gezet. Dus even uit de versnelling en in zn 3.. toen bleek dat ie al in de 3 stond. Vrvolgens maar teruggeschakeld naar zn 2, maar toen nog geen power daar was ben ik moeten gaan stilstaan en in zn 1 wegrijden.. ineens sprong dat lampje met uitroepteken weer aan, en nog geen sec. later ook het lampje van de motor..... tegelijkertijd begon ie wat te prutten en zag ik de temperatuurmeter volledig in het rood staan. Ik heb de auto meteen aan de kant gezet en uitgedaan. Toevallig heb ik het boekje van de focus in mijn dashboardkastje liggen dus ik heb de meldingen even opgezocht. Het uitroepteken betekend 'automatische transmissie / koelsysteem' en de motor spreekt natuurlijk voor zich.

    Vervolgens mijn vader gebeld, die is komen oprijden. Samen onder de motorkap gekeken en wat bleek: ik had ineens 0,0 koelvloeistof in t reservoir zitten!!

    Bij een dichtsbijzijnde garage zijn we koelvloeistof gaan halen en hebben het reservoir weer bijgevuld. Mijn vader is toen in de focus naar mij thuis gereden. De lampjes bleven beide branden. Eenmaal thuisgekomen auto uitgedaan en nog eens gekeken. We konden geen lekkage vinden..

    's Avonds auto in de loods gezet zodat we konden zien of iets lekte (buiten regende het, dus daar was het moeilijk zien wat nou dat 'natte' veroorzaakte) .. daar niks kunnen vinden. Wel was het pijl van de koelvloeistof weer iets gezakt. We hebben hm een nachtje laten staan.

    Woensdagmorgen durfde ik het toch nog niet aan om ermee te gaan werken. 's Avonds hebben we hem in de loods zown halfuur laten lopen en heeft zich niks vreemds voorgedaan, geen lampjes, geen gezakt pijl..

    Vanmorgen was het dan zover.. ik heb de Focus gepakt en ben ermee naar het werk gereden (+- 55 km) .. de hele weg heb ik zenuwachtig de temperatuurmeter in de gaten gehouden.. het ging lang goed.. bijna op het einde van mijn ritje (na +- 45km) zag ik dat het metertje niet meer helemaal in het midden stond, maar ietsie naar rechts stond. Toevallig ging ik op dat moment iemand inhalen en daardoor reed ik ongeveer 150km/u .. meteen toen sloeg t metertje uit naar het rood.. ik heb me meteen weer naar de rechter rijstrook verplaatst en ben 120 gaan rijden.. het metertje zakte weer.. HEEL RAAR! Nogmaals getest: dus weer harder gaan rijden en wéér sloeg het metertje uit.. ik snap er niks van.

    De rest van de rit heb ik rustig gereden en alles in de gaten gehouden. Eenmaal aangekomen op het werk even de motorkap opengedaan, maar het pijl van de koelvloeistof stond nog steeds hetzelfde als vanmorgen.

    Wat mij wel al langer opvalt is dat de ventilator van de radiator na een korte ritje al als een gek gaat blazen.. dat deed ie vanmorgen dus ook weer..

    Ik snap er niks van??? :confused:

    Wat het zou kunnen zijn:
    - waterpomp
    - radiator
    - thermostaat
    - koppakking (maar hij verbruikte vanmorgen tijdens deze rit geen koelvloeistof)
    - ............

    Hopelijk kan een bevriende monteur ons snel helpen. Optie is om het hele koelsysteem eens 'onder druk' te zetten om zo te kunnen zien of er lekkages zijn......
     
  8. heb je hem ontlucht nadat je hem hebt bijgevuld??
     
  9. @Hoomer:
    ja ontlucht, en op het motorblok zijn ook sporen van lekkage koelvloeistof te vinden...

    Toenstraks op de terugweg weer hetzelfde probleem.. zeker 3x tikte ie bijna het rood aan.. ik reed dan ongeveer 130km/u.. het vreemde is dat als ik het gas loslaat en zak naar 100 km/u de temperatuur zich laat zakken en het pijltje weer 'netjes' maar wel schommelend weer in t midden gaat staan.. ik snap er niks van!?
     
  10. @ FOcus.
    Radiator verstopt mss.
    Wordt hij overal even warm??? Ook aan de slangen boven en onder ff voelen.

    Kijk daar eens na als je gereden hebt.

    Gr Fred
     
  11. Zo, zaterdag heeft er iemand naar mn auto gekeken.. ze hebben het 'koelsysteem' met een speciaal iets onder druk gezet om zo te kunnen zien of er ergens n lekkage is..

    Hij lekt(te) bij het thermostaathuis.. daar hebben ze iets aangedraaid (ik was er niet bij dus kan het even niet nauwkeurig beschrijven) waardoor het niet meer drupte. Ze vermoeden dus wel dat een nieuw thermostaathuis het probleem zou verhelpen..

    .. maar om dubbele kosten te voorkomen gaat de fofo woensdagavond naar de garage waar ze een apparaat hebben (een geursensor ofzo) die aan de koelvloeistof kan ruiken of daar sporen van uitlaatgassen o.i.d. inzit, waaruit men dan met zekerheid kan zeggen of het wel of niet de koppakking is.. nog even duimen dus

    i'll keep you posted!

    ps: vanmorgen richting werk (55 km) geen gekke dingen meer meegemaakt.. temperatuurmetertje bleef mooi in het midden staan.. zou het dan toch al verholpen kunnen zijn door het 'aandraaien' van 'iets' bij het thermostaathuis.. ik ben benieuwd!
     
  12. Pfoe, van mijn kant wat minder berichten. Vanwege drukte en een volle planning heb ik tijdelijk een andere auto te leen. De Focus staat dus stil :o! Vanmiddag ga ik bellen om hem langs te brengen :). Meer informatie volgt dus nog;).
     
  13. temperatuur

    sinds vandaag ook een probleen met de temperatuur
    hebben jullie al een idee wat het bij jullie kan zijn
    gr leon
    :ford:
     
  14. #14 F0cus, 22 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jun 2012
    Hoi Leon,

    Welke 'klachten' heeft jouw focus op t moment?

    Groetjes
     
  15. Goed, ik ben er weer ;).
    Inmiddels heb ik vanmiddag de wintercheck gehad, er zijn wel weer een aantal puntjes uit gekomen. Ik heb ik er zelf bij gestaan, best een aanrader.. het is namelijk best leuk om te zien hoe ze sommige dingen controleren.

    Maar goed, to the point:
    - mijn thermostaathuis is lek, als de auto op de brug staat zie je hem lekken
    - remschijven voor zijn allebei ver****en (binnenkant), deze moeten vervangen worden
    - trommelremcilinders (beide kanten) moeten gerepareerd worden
    - trommelremmen moeten ook vervangen worden
    - accu is niet goed meer, het kan zijn dat deze er binnenkort mee op houd

    Maar nu nog waar het hele topic om begon. Het was zo dat er een management lampje bij mij begon te branden en de motor in een noodloop sloeg. De monteur gaf aan dat er al een tijdje koelvloeistof gelekt werd, waardoor er te weinig koelvloeistof in de tank kwam te zitten. Hierdoor is de motor te warm geworden wat resulteerde in de noodloop en dergelijke. Hopelijk is het probleem verholpen met het thermostaathuis :).
     
  16. #16 F0cus, 12 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jun 2012
    gisteren is in mijn focus een nieuwe thermostaat+thermostaathuis geplaatst: probleem verholpen... onderdelen €40euro bij de Ford Dealer (was op voorraad) en rijden maar weer!

    @Ben Zwerver: bij jou t probleem ook al verholpen?
     

Deel Deze Pagina