Toen ik vorig jaar mn focus kocht bij de ANWB een motorblok keuring laten doen was in orde. Ondanks dat er een harde teer vorming was bij een van de verstuivers geen lek kunnen horen zoals hij zei. Ok prima, de laatste tijd wat minder mooi lopen bij het starten dus al eens wat reinigingmiddel toegevoegd aan mn diesel. Ging beter maar nog niet zoasl het was. Gisterenmiddag weg bij werk en dacht wat maakt die Volvo naast mee raar tikkend geluid. even later bleek mijn focus een tikkend geluid te maken, allerlei gedachten van brokken turbo schoepjes in mn blok schoten door mn hoofd. even verder voor het stoplicht rook ik een vieze lucht in mn auto komen, en had toen zo iets van het zal de verstuiver wel zijn. Ben nog naar huis gereden zo een 45km en onder de motorkap gekeken. Bij de verstuiver waar de harde teer vormig zat lag nu een plasje olie. maar nu heb ik twee vragen , is dit olie uit het blok of de diesel die hij er uit perst? en kan het zijn dat je door die lekkende verstuiver ook koelwater verliest? Vandaag gaat er iemand naar kijken hoop dat de schade beperkt blijft tot wat nieuwe ringetjes en plaatjes?
heb je een 1.6tdci blok dit is een psa motorblok (dv6) en je had het beste vorig jaar kunnen aanpakken als er teerlaag op en om de verstuiver zit dan lekt deze verstuiver al door de teer zul je hem minder horen (slecht werk van de anwb keuring) alle verstuivers moeten eruit en gereinigd worden (teer laag er af) je moet brandplaatsjes, plastic ring en rubbere keering van elke verstuiver vv advies leidingen mee te nemen bij peugeot is dit een rekening van om na bij 350 (hier en daar offerte doen voor kosten) dit komt door de arbeid alle onderdelen kosten nog geen 150euro dacht ik dat is inc leidingen wanneer de verstuiver lekt komt de tapeindjes die in de kop zitten los te zitten deze zullen dan hierlangs olie gaan lekken tapeindjes zullen ook eruit gedraaid moeten worden en met logtithe eraan terug gezet worden kvs loopt er niet dus deze zal ook niet lekken enigste lek die ik bij deze motoren heb gezien was een slang achterop kost ook meer dan 5,5 uur om te vv
Gisteren gekeken, kwam veel kool van de lekkende verstuiver. Oliefilter nagekeken das was niet erg vuil op wat fijn vuil na. Ook het aanzuigfilter in de karter was redelijk tot schoon geen grote brokken vuil. Alle vier de verstuivers worden gereviseerd, en olie en filters vervangen etc om zo, zo min mogelijk kans op verdere ellende te hebben. Alles bij elkaar zal het zo een 1100 euro gaan kosten, beetje jammer zullen we maar zeggen. Anders komen er van die sterretjes in mn woorden. Ik hoop dat ie woensdag weer rijdt. Hij rijdt weer