Motor Ford steeds stuk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door johnnybravo, 3 nov 2010.

  1. Hoi focus lovers,

    Ik heb vorig jaar een Ford Focus Station TDCI 1.6 uit 2006 gekocht.
    Ik heb buiten de garantieperiode er best veel zware reparaties aan moeten laten doen.
    In 1,5 jaar tijd zijn mijn verstuivers eerst schoongemaakt en daarnaa ook nog eens vervangen, nu is mijn turbo ineens stukgegaan en is er nog meeer stuk.
    Dit is alleen nog maar de motor.
    Als ik dit alles laat repareren betaal ik in totaal meer dan de prijs van een nieuwe motor.
    De auto is uit 2006, km stand rond de 225.000.

    Wat vinden jullie hiervan?
    Heeft iemand ook dergelijke ervaringen?
    Kan ik van Ford zelf iets verwachten?
    Een motor kan toch niet zo slecht zijn binnen 4 jaar?

    Oh ja ... normaal mee gereden :)
     
  2. Weg met dat ding... Hoe zonde het ook is...

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  3. #3 BarryST, 3 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 nov 2010
    [​IMG] ;)

    De 1.6 TDCI staat niet bekend als zeer betrouwbaar. Meerdere forumgangers zijn je voorgegaan met hetzelfde verhaal :nocheer:

    Overigens, welkom op het :ford::focus:-forum
     
  4. Van Ford kan je in deze niets verwachten.

    De 1.6tdci is een PSA product. Hierin zijn een aantal ontwerpfouten of misschien wel bewuste keuzes gemaakt om het zo goedkoop mogelijk te houden en toch nog aan de milieu eisen te voldoen.
    Dit type motor is een wanproduct! :nocheer: Maar niet alleen bij Ford, bij alle PSA merken!

    Als je turbo stuk gaat, dan moet je meteen je hele blok wisselen.
    Want uit ervaring blijkt, dat na reparatie het blok vaak alsnog het loodje legt vanwege olie-kanaal verstopping of toch vaak interne beschadiging van turbo-delen.
     
  5. of je doet die nieuwe motor, maar dan ook een nieuwe, geen ruilblok. Dan ben je eerst wel weer even klaar!
     
  6. Dat je turbo kapot gaan ligt voor het meerendeel aan de berijder, dit als je de motor afzet na net een stuk getrapt te hebben, krijgt de turbo geen smering meer waardoor hij in elkaar stuikt. Daarom moet je 'm even stationair late draaie voor je hem dan afzet minuutje ofzo
     
  7. #7 Godtoh, 3 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 nov 2010
    Ook welkom hier, volgens mij zijn er zat mensen die em netjes warm rijden en laten afkoelen die een soortgelijk probleem hebben.
    Mooie reactie als 1e post:nocheer:
     
  8. #8 WagonTDCI, 3 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 nov 2010
    Hierop inhakend ... je weet ook nooit wat de vorige eigenaar(s) ermee hebben gedaan ... aangezien je de auto pas zelf sinds vorig jaar heb zal er toen waarschijnlijk al meer dan 150.000 op gestaan hebben.
    In die tijd kan een motor al heel wat te lijden hebben gehad.
     
  9. Kan altijd gebeuren met een motor, is het nu een 1.6 of nie :)
     
  10. Normaal gesproken klopt dit een heel eind, maar kennelijk ken je dit blok niet,
    of beter gezegd, wees blij dat je dit blok niet kent, gebruik de zoekfunctie
    maar eens om alle ellende van deze blokken te zien.....;)
     
  11. ik kreeg hier bij de dealer te horen, dat als de turbo eraan komt, en de verstuivers ook slecht zijn, je het blok beter kan vervangen, gewoon omdat het geen goede motoren zijn. het staat er bekent om dat ze kapot gaan.

    ruilblok plaatsen zou ik in dit geval niet doen, gezien je dan weer je verstuivers en turbo kan krijgen, een heel nieuw blok is hier de beste oplossing, of wegdoen, maar dat gaat je ook geld kosten...
     
  12. Een ruilblok kan prima. het is niet zo dat elke 1.6 TDCI naar de bliksem gaat. Het grote probleem zit `m in de geringe hoeveelheid olie die in het blok gaat. Dat is maar 3,8 liter. Bij een normale diesel is dat 5,5 liter. Het nadeel van deze geringe hoeveelheid olie is, een half litertje minder al catastrofale gevolgen kan hebben. Oftewel geringe smering. Olieopeilen is een must bij dit blok. Dit blok wordt in iets van 14(!) merken auto`s gebruikt. En die hebben dezelfde problemen. En ohja verstuivers heeft niks met het blok zelf te maken.
     
  13. Lekkage van olie tussen de verstuiver en de kleppendeksel is wel 1 van de vele kwalen van dit blok hoor!
    Verder zou ik voor een andere auto gaan, met een goede diesel. 1.8 of 2.0 tdci of een bmw diesel.

    In mijn omgeving zijn er veel mensen met een bmw diesel, zijn over het algemeen erg tevreden. Zal ook de opvolger voor mijne worden als die in de soep loopt.
     
  14. Kunnen ze gewoon geen groter oliecarter steken?
     
  15. Leer eens lezen voordat je bijdehante opmerkingen maakt.....:roll:

    Als je goed leest schrijf ik alleen dat de verstuivers niks met het blok zelf te maken hebben.....

    En het vergelijk BMW - Ford is appels met peren vergelijken alleen al qua prijs.

    Maar goed lekker belangrijk.

    @Draakje; schijnt niet te passen.
     
  16. Heb via een collega van een garagehouder begrepen dat de turbo bij deze motor eigenlijk te dicht bij het blok zit en dus ook warmer wordt dan de bedoeling is. Dit schijnt inderdaad dit soort problemen te verorzaken.
     
  17. Dat is flauwekul, een draaiende turbo genereert namelijk meer warmte dan het blok ;)
     
  18. Update:

    Ziehier mijn dilemma:
    Reparatie gaat ongeveer 3500 kosten (en wie weet wat daarna nog meer komt, en of het dan goed blijft...)
    Vervanging met een ZGAN blok gaat 5500 kosten, maar dan heb je wel hetzelfde soort blok terug

    Ik heb voor de auto 10.000 voor betaald en al 3000 aan motorreparatie uitgegeven en daar komt dit dus nog bij ... zou dus een 18500 aan kosten zijn ...
    Weet nog niet wat ik ga doen maar :ford: zal het na deze absoluut nooit meer worden.

    Heeft :ford: een coulance regeling voor dit soort wanprestaties?
     
  19. De coulance regeling is dat jij het mag betalen:nocheer:
     
  20. Klopt. Wel eens een sigaret met een hete turbo aangestoken na een stukje blazen. Ding kan rood gloeiend worden. Heb je geen aansteker bij nodig.
     

Deel Deze Pagina