APK Fuseekogelshoes stuk, zowel links als rechtsvoor.

Discussion in 'Velgen, banden & ophanging' started by wouterhil, Sep 29, 2010.

  1. Ik heb even wat vraagjes en wat advies nodig:

    Vandaag is mijn auto bij een fast-fitter APK gekeurd en nu blijken de fuseekogelhoesjes van zowel het linker als het rechtervoorwiel stuk te zijn.

    Mijn vraag is: Is het goed mogelijk dat er vorig jaar niets aan de hand was en nu beide hoesjes tegelijk stuk zijn?
    Volgens de monteur is het een bekende Ford kwaal maar hier kan ik niets over vinden op het forum.

    De fuseekogelhoes bij een Focus zou geperst zitten en niet los te vervangen zijn. Hierdoor moeten de fuseekogels compleet vervangen worden. Bij de fastfitter incl. montage €172,- voor beide kanten. Is dit een redelijke prijs? Het onderdeel kost los tussen de €30,- en de €35,- per stuk.

    Is het moeilijk om zelf de fuseekogels te vervangen en is hier speciaal gereedschap voor nodig?

    Het gaat om een Ford Focus 1.6 Collection uit 2001 (Focus 1 Fase 1).
     
  2. Zover ik weet zijn de hoesjes wel los te vervangen. En ja dit komt ook vaker voor bij de focus.
    Het is wel vaak lastig om de bout van de kogel los te krijgen waarmee hij geborgt zit. Hierop zit namelijk vaak veel oxidatie.

    Van prijzen durf ik je niks te zeggen maar misschien wel mede forum leden ;)
     
  3. Hey,

    Is vrij makkelijk te doen, geen speciaal gereedschap nodig.
    Zet je wagen op assteunen,; haal je wielen er af. Dan maak je de onderste bout van je veerpootbevestiging los aan je fusee Torx50 als ik me niet vergis. even een kleine spie tussen de opening slaan en de fusee er naar onderen uittrekken. Dan de drie bouten losmaken waarmee je draagarm aan je subframe vastzit, eentje voor en twee achter. Nu heb je je draagarm los van je auto.de fusee zit met drie klinkverbindingen vast aan je draagarm, deze slijp je af of boor je uit. normaal gesproken worden de nieuwe fuseekogels geleverd met bijhorende bouten. hiermee zet je ze vast in je draagarm. monteren in omgekeerde volgorde en klaar komt kees (of zoiets:mrgreen:)

    gReetS
     
  4. #4 wouterhil, Sep 29, 2010
    Last edited by a moderator: Sep 30, 2010
    Begrijp ik het goed dat dan de draagarm volledig loskomt van de auto (zodat je deze elders kunt uitboren/afslijpen)?
     
  5. Dat begrijp je goed;)

    Als ie nog onder de auto zit, gaat het waarschijnlijk gepaard met een scheldkanonnade die zijn weerga niet kent als het überhaupt al gaat;)
     
  6. #6 wouterhil, Sep 29, 2010
    Last edited by a moderator: Sep 30, 2010
    Ok,

    Nog even voor de duidelijkheid. Ik begrijp niet helemaal wat er bedoeld wordt met: Een kleine spie tussen de opening slaan. Kan iemand dit uitleggen?
     
  7. heb je gelijk loctite voorhanden mocht je het nodig hebben:mrgreen:
     
  8. Zou iemand nog op onderstaande kunnen reageren?

     
  9. Het komt bij alle auto's van alle merken voor.
    Voor zover mij bekend niet extreem veel meer bij een focus dan bij anderen.

    Het klopt dat die hoesjes niet los verkrijgbaar zijn. Mogelijk wel universeel, maar dat wil je niet.
    Meestal als een hoes versleten/kapot is, dan is de kogel ook al wel gaar (of het duurt niet lang meer)
    Daarom moet je gewoon de hele kogel vervangen.

    Je kan losse kogels krijgen. Maar dit is best wel wat pokkewerk. Je moet de klinknagels los slijpen en uitboren.
    Maar als je auto al heel wat kilometers heeft gelopen dan zou je kunnen overwegen om de gewoon beide draagarmen te vervangen. Dan heb je meteen de 2 rubbers die bij het subframe zitten ook weer fris.
     
  10. je kan beter hele arm vervangen want vaak zijn de draagarmrubbers ook gaar.
    vergeet niet de auto uit te laten lijnen!!
     
  11. Vorig jaar heeft de dealer bij mij ook gewoon een los hoesje er overheen gezet...
     
  12. tja.... wat je zelf wil ;)
    zelfs een losse kogel kan je in veel gevallen weer opspannen in een bankschroef met een hamer.
    dan kom je keurig door de apk. maar de veiligheid komt wel in het geding.

    goed onderhoud kost goed geld :cool:
     
  13. Posts van Dutchguy zijn gewoon een feit! Wil je het echt 100% goed doen volg je zijn instructies.
    Sowieso komt het inderdaad bij elk merk voor. Omdat die kogels een zeer streng APK punt zijn komt het snel naar boven als aandachtspunt cq reparatie in vergelijk in andere landen.
    Het gebeurd dagelijks dat mensen tot de verrassing komen dat de kogels vervangen moeten worden terwijl de auto vorig jaar nog goed is. Tsja, daarom is de auto ook een gebruiks voorwerp. Het gebeurd zelfs als je de auto een jaar stilzet zoals ik met mijn andere auto heb gehad.
     
  14. Lars onze Goeroe.:thumbs: :schater:
     

Share This Page