1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Cruise control

Discussie in 'Electronica' gestart door knieper, 12 sep 2010.

  1. Heeft iemand ervaringen met een op hol slaande cruise control (Focus2008)?
    In heb die ervaring wel. Het heeft een ongeluk veroorzaakt.
    Groet TD
     
  2. Vraag Marco Bakker eens.......

    Maaruh....wat bedoel je met "op hol slaan" :?:
     
  3. Met 120 km/u tussen twee auto's door op de snelweg, op klaarlichte dag omdat dat de enige optie was. Garage heeft bij het oplappen van de auto de computer gewist zodat het niet meer te traceren was wat er aan de hand was.
     
  4. Dat als je wil remmen, de auto harder gaat rijden alsof je het gaspedaal indrukt. Normaal gaat de CC eraf maar nu niet. En om je voor te zijn, 'heb je ze tegelijkertijd ingedrukt?' Nee, probeer dat zelf maar eens, het remmen overruled het gas geven.
    Ik drukte dus het rempedaal in en de auto ging sneller rijden ondanks het ook nog drukken op de toetsen op het stuur om het uit te krijgen.
     
  5. Misschien een stomme vraag maar doen je remlichten het wel??
     
  6. Die volg ik niet, wat hebben remlichten er mee te maken?
     
  7. Cruisecontrol word (oa) uitgeschakeld door de rem aan te raken. Als de rempedaal schakelaar het niet doet, doen de remlichten het ook niet;)
     
  8. Koppeling intrappen, naar de kant (vluchtstrook), remmen (of uitrollen) en zo snel mogelijk motor afzetten (zal dan wel in de begrenzer hangen) lijkt me de betere manier.
     
  9. Remlichten hebben het altijd gedaan.
    Maar ik begrijp dat je het probleem niet kent.
    Ik gebruik de CC alleen nog op snelwegen zonder dat er in de verte auto's te bekennen zijn. Dat betekent in NL dat je het bijna niet gebruikt. Er is daarna nog één situatie geweest waar de CC zonder reden de auto even harder liet lopen. Dat heb ik tijdig kunnen uitzetten omdat ik er nu op gespitst ben. Vertrouwen doe ik het systeem niet meer. Volgende keer het hoofd koel houden en de motor uitzetten.
     
  10. Normaal laat je eerst gas los voor je de koppeling intrapt. Hier ging het gas er niet af.
    Ik reed links, voor mij wilden een auto nog even inhalen. Kon allemaal prima als die auto van mij niet ineens harder ging rijden toen ik het rempedaal intrate. Ik rij dus al harder rijdend achter twee auto's. Zie dan de koppeling maar eens in te trappen. Het enige wat ik toen nog kon bedenken is er tussen door.
     
  11. Uitzetten wel pas op de vluchtstrook !!!
    En als je nog op de rijbaan bent, alarmlichten aan voordat je naar de vluchtstrook gaat (vooral als je links rijdt).
    Koppeling intrappen kan altijd, ook al geef je volgas.

    Je zult misschien denken, is makkelijk praten als je niet in die situatie bent, maar je moet in het verkeer gewoon bedacht zijn op onvoorziene situaties en altijd een mogelijke uitweg proberen te zien.
     
  12. Ik rij 65000 km per jaar en weet donders goed dat er onvoorziene situaties zijn daar hoef je mij niet voor te waarschuwen. Deze schade was mij de eerste weer eens in 9 jaar.
    Het gaat mij er in dit geval om; zijn er meer mensen die iets dergelijks is overkomen?
     
  13. Wil je alleen ervaringen peilen of meer? Ik heb hier in ieder geval geen ervaring mee en heb het ook nog nooit gelezen. De cruisecontrol werkt al drie jaar á 90.000 km zonder storing.

    Ik neem toch aan dat de dealer de auto niet eerder terug geeft tot het probleem gevonden is? Dit is levensgevaarlijk en kan theoretisch bijna niet, lijkt mij ook gewoon garantie (2008).
     
  14. Uit laten lezen, in zo'n geval moet er toch wel wat zijn opgeslagen lijkt me. En wat BarryST als zegt. Als je schakelaar niet goed werkt gaat de CC ook niet uit. Koppeling werkt het trouwens ook op. Als ik handrem iets aantrek (lampje gaat branden) gaat hij er bij mij ook af.
     
  15. Cruise control op hol.

    Ik heb een aantal jaren in verschillende auto's gereden met CC, maar heb dit zelf nooit mee gemaakt (afkloppen). Wel hoor je dit vaker (Toyota Prius o.a.) en Marco Bakker (bedankt Barry) beweert dat hij hetzelfde heeft meegemaakt (in de GARAGE(?) van de Arena) toen hij die vrouw dood reed.

    Die koppeling moet je trouwens wel goed indrukken, wil hiervan de CC uitschakelen, die van de handrem wist ik nog niet.
     
  16. Even een vraagje, ik ging in mijn eerdere opmerkingen ervan uit dat indrukken van de koppeling altijd de verbinding verbreekt tussen aandrijving en wielen ongeacht een of andere electronische schakeling.

    Maar uit jouw opmerking maak ik op dat dat ook d.m.v. electronica aangestuurd wordt, ook in auto's zonder CC ?
    Of anders gezegd, zelfs als je de koppeling intrapt blijft de auto de snelheid aanhouden ?

    Dan heb je inderdaad een probleem, of je zou de versnellingsbak in neutraal moeten leggen (kan dit zonder de bak te beschadigen ?), of naar de vluchtstrook en motor uitzetten (hopende dat dit ook niet beinvloed is door de storing) en laten uitrollen.
     
  17. Wat ik bedoel met die koppeling indrukken, is dat je hem ver diep moet intrappen om de cruise control uit te schakelen. De koppeling werkt zelf mechanisch, dus die aandrijving wordt wel verbroken, alleen blijft dat controle lampje van de CC nog lang branden, voordat ie ook daadwerkelijk uitschakelt. Als ik de koppeling weer op laat komen, zonder dat het lampje uit gegaan is, gaat de auto weer naar de ingestelde snelheid.
     
  18. Raar, ik hoefde de koppeling maar heel licht in te trappen om de CC te deactiveren. Ontkoppelt maar heel iets dan.
     
  19. Als ik mijn koppeling nog geen 1cm indruk gaat die er al af. Is gewoon een schakelaar dus zou die dan laten afstellen.
     
  20. @Knieper: Koppeling intrappen werkt altijd! Mogelijk schiet de motor dan helemaal in de begrenzer, maar dat is altijd beter dan een ander aanrijden.
    Het kan dat de remschakelaar (al dan niet gecombineerde remlichtschakelaar) niet functioneert. Als je dan remt dan zal de cc gas bijgeven om de ingestelde snelheid te behouden.
    Hoe dan ook: als je er zeker van bent dat de CC niet correct uitschakelde dan moet je de auto niet terug accepteren voordat de garage een aanleiding heeft gevonden.
     

Deel Deze Pagina