1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe bandenspanning meten (volbeladen)?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door hars73, 13 jul 2010.

  1. #1 hars73, 13 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2010
    Volgende week op vakantie met een volgeladen Focus station. Nu heb ik sinds kort vier nieuwe Goodyear Optigrips erop liggen en ben ik maar even gaan kijken op de Goodyear site om te kijken welke bandenspanning ik moet hebben. Op dit moment heb ik 2.4 rondom.

    Deelbeladen: 2.4 voor en 2.2 achter
    Volbeladen: 2.6 voor en 3.0 achter

    [​IMG]

    Nu zit ik met twee vragen:

    - Hoe meet ik de bandenspanning voor een volbeladen auto? Moet de auto daarvoor helemaal volzitten en moet ik dan de banden op spanning brengen? Of maakt dat niet uit.
    - Tijdens de vakantie is de auto uiteraard bijna leeg. Is het verstandig de spanning dan weer omlaag te brengen of maakt dat voor die paar weken niet uit?
     
  2. Wat belangrijk is om de banden koud te meten. Voor de rest is het niet zo'n probleem of hij vol of leeg is.
    Vind trouwens 3.0 bar achter beladen veel.
    Ik zet ze rond de 2.6. Dan kun je er op de vakantie ook mee rijden zonder dat hij gaat "stuiteren".

    Gr Fred
     
  3. #3 hars73, 13 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2010
    Ik dacht dat er misschien meer druk in een band ontstaat als je die meet terwijl de auto helemaal volgeladen zit, maar dat was maar een idee van mij. En ik zal ze oppompen nadat de auto een tijd stil heeft gestaan.

    Voor mijn gevoel is 3.0 ook veel. Ik denk dat ik ze rondom op 2.6 zet en zal de reserveband ook maar even controleren (iets wat veel mensen vergeten denk ik).
     
  4. Nee hoor ik nooit:angel: Maar als het goed is veranderd de druk op de band niet als hij volgeladen is, er zit nog steeds evenveel lucht in.
     
  5. Druk verandert alleen als hij warm is. Dat kan zomaar 0'5 bar zijn als hij echt warm is.
    De waardes die ze geven zijn altijd koud gemeten, rekening houdend met het oplopen doordat hij warm wordt.

    Gr fred
     
  6. Te zachte banden geeft te veel rolweerstand, te veel rolweerstand geeft
    weer meer warmte, meer warmte geeft hogere bandendruk, ook geeft warmte
    een soepelere band....eindresultaat kan een klapband zijn, zeker als je langere
    stukken gaat rijden, van hier naar de supermarkt merkt niemand verschil.....

    Conclusie:
    als je bandenfabrikant 3.0 bar opgeeft, doet hij dit met een bewuste reden,
    dus volg gewoon het advies van de fabrikant;)
     
  7. Tja maar elke bandenfabrikant zet er bij dat advies dan weer bij dat je de gegevens van de autofabrikant moet volgen.. lekker cirkeltje. Ik ga er wel tussenin zitten.. :D
     
  8. Met 3,0 bar gaat ie volbeladen echt niet stuiteren hoor.
     
  9. En als ie dan leeg is? Maar wel met twee volwassenen (niet klein) en twee kleine kids achterin? Ach zo heel veel zullen we op de vakantie ook niet rijden. En als we rijden zullen het 80km wegen zijn in de bergen en wegen met haarspeldbochten.
     
  10. Dan ook niet. Vorig jaar ook zo op vakantie rondgereden en ging prima.
     

Deel Deze Pagina