motorvermogen mist

Discussie in 'Performance' gestart door pplanting82, 8 jul 2010.

  1. Goedemorgen allemaal,

    sinds een poosje heeft onze focus 1, 1.6 wagon een kuurtje. als ik op de snelweg rij (in de 5e versnelling) en ik wil versnelle van bijvoorbeeld 120>140 dan is houdt de motor in waardoor het versnellen niet lukt.

    voor de duidelijkheid, het optrekken (versnellingen 1,2,3,4,5 tot 120) gaat prima, vanaf een constante snelheid (120) met vol gas verhogen naar 140 wordt het allemaal wat minder.

    heeft iemand enig idee wat het is? ik werd eerder getipt dat het de bobine/bougies zouden kunnen zijn.
     
  2. zoveel vermogen neemt een aico toch niet? in voorgaande zomers was dit ook niet het geval........
     
  3. Dan zal die het wel niet zijn, het verschil merk je wel iets met airco aan of uit.
     
  4. Klinkt inderdaad als een bobine, bougie, bougiekabel probleem... Maar zou ook met je luchtmassameter te maken kunnen hebben volgens mij! Luchtmassameter moet je van de sloop halen in Twijzel kost vast niet zo heel veel. Bij de dealer zijn ze niet te betalen volgens mij.

    Bougies, kabels of bobine kan je zelf vervangen. Ik wil eventueel wel helpen is heel simpel.

    - Nieuwe bougies kosten 7.50 per stuk.
    - Nieuwe kabels kost volgens iets van 60 euro totaal.
    - Nieuwe bobine origineel van ford 110 en bij brezan iets van 60 euro.

    Ik ben jou volgens mij ook al eens tegen gekomen op de Centrale of niet?
     
  5. Waarom kan het geen aanlopende rem zijn?(hoeft maar heel iets te zijn) Het ligt niet altijd aan de motor ;)
    Komt namelijk best wel eens voor bij de trommelremmen van een focus
     
  6. Omdat je dat meteen ruikt ...
     
  7. Ik ga er binnenkort even mee bezig, en een lucht/branstoffilter?! zouden die aan vervanging toe kunnen zijn!?

    het stinkt trouwens niet naar "remblok" na een stuk rijden, (gister nog 120km gereden) dus ik denk ook niet dat het de remmen zijn..

    @ sietze, bedankt voor je tips, mocht ik je hulp nodig hebben maak ik tzt graag gebruik van je aanbod! enne bij de centrale weet ik zo niet, ik heb je wel eens getroffen bij de shell in c'buren...
     
  8. Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik heb al diverse focussen onder
    handen gehad waarvan de trommelremmen achter een fractie aanliepen.
    Dit was genoeg om de prestaties behoorlijk te drukken in hogere versnellingen.
    Echter.. de warmteontwikkeling was niet hoog genoeg om de remmen te laten roken bij stilstand; laat staan ruiken.

    Maar het anwoord is al gegeven: hij ruikt niets bijzonders. Dus dat zal het dan wel niet zijn ;)
     
  9. Misschien wat flauw: maar je rijdt niet toevallig bergop? Dan is die van mij namelijk niet vooruit te branden...
     
  10. hahaha... nou nee... het grootste hoogteverschil in leeuwarden is een brug.. verder niet.... maar nogmaals, zou het euvel aan een vuil lucht/brandstoffilter liggen!?
     
  11. Zodra je geen ideaale verbranding hebt door wat voor reden ook, dan mis je
    dus vermogen.
    Mogenlijke redenen kunnen zijn :
    luchtfilter vervuild
    motorolie vervuild /te dik
    bougies op
    bougiekabels slecht
    bobine niet fris meer
    injectoren vervuild

    Brandstoffilter moet je over het gehele toerengebied merken, en niet alleen
    op hogere snelheden.

    Overigens loopt die van ons met gemak naar de 190 km/h op de teller, dus
    100 pk is genoeg voor vlotte acceleratie
     
  12. re

    leuk dat ik dit dus leest.
    Zoiets heb ik nl ook ik heb een focus wagan ghia uit 2000 1.8.
    Alleen heb ik het met alle versnellingen als ik ff in z`n 2 wilt gaan versnellen zie ik aan me toereltalmeter dat hij inhoud en daarna gaat het wel weer goed.
    je hoort het ook aan de motor dan laag en ineens heel hoog.Je kunt het duidelijk zien aan de toerental meter.
    Geld hetzelfde van 3 naar 4 en van 4 naar 5.Dus als ik bv op de snelweg iemand wilt inhalen druk in uiteraard het gaspendaal in maar dan lijkt het ineens of tie happert.
    iemand nog meer ideen

    remco
     
  13. 1.6i wagon kan mits deze niets mankeert op zijn sloffen de 180km/h halen,
    en wij zijn er mee naar Duitsland geweest, hebben daar heuveltjes gehad
    van rond de 9%, ook dit doet hij bepakt en 3 personen erin gewoon goed,
    op de zwaardere stukken kan die van ons in zijn 5e versnelling blijven staan
    en gewoon rond de 110km/ omhoog, en dan haal je een hoop Duitsers in kan
    ik melden.......
    Momenteel zijn we met de sleurhut weg, een Hobby 400 rond de 1200 kg,
    dus aan het max. wat de auto mag trekken, nu je met een sleurhut 90 km/h
    mag rijden, kan ik hem zelfs in zijn 5e versnelling zetten op een vlak stuk,
    bij Rotterdam door de Botlek omhoog in zijn 4e versnelling houd hij hem toch
    nog boven de 80 km/h.....dus pit genoeg in die 1.6i:mrgreen:
     
  14. Ohw ja de Shell daar tank ik altijd! :D

    Ik heb nog een setje bougies, kabels liggen die nog maar 15.000km in mijn auto hebben gezeten. Deze kunnen standaard volgens Ford 60.000km mee dus is het proberen altijd waard.

    Ik heb ze liggen als reserve maar voor een klein onderzoek kunnen we ze altijd even monteren...
     
  15. Dan wil ik hier ook even op reageren. Pas op vakantie geweest naar zuid Frankrijk. Bergop tot 120 km met de airco aan, kan ik gasgeven wat ik wil, maar versnellen ho maar. Zak helemaal terug. Zit ik boven de 130 km dan trekt ie het wel. Nu wil ik een caravan gaan kopen, maar ben bang dat als ik naar zuid frankrijk ga met de airco aan, ik niet boven kom :nocheer: Ik lees meerdere die last hebben van dit euvel.

    Zal ik nu wel of niet een trekhaak eronder zetten?
     
  16. Schakel je wel? Het is geen turbo blok dus je moet wel een toerental pakken waar de motor rond de 100pk zit, indien nodig. Dit kan berg op betekenen dat je in 4 rijdt.
     
  17. Precies, da's ook mijn bevinding (FoFo 2.5 met 1.6 100pk), zeker met airco aan inderdaad. Die 100pk levert het motortje ook pas bij 5500 toeren. Nu hoef je dat natuurlijk niet constant te gaan rijden, maar als je onder de 130 berg op wil oid, dan gewoon even terug naar 4.

    Een caravan mee sleuren zou ik rustig doen. 130 bergop zal je misschien niet meer gaan halen, maar da's toch niet de bedoeling met een caravan.

    Ook die van mij loopt overigens makkelijk 180 (ondanks dat ie boven de 100 wat lui wordt in de lage toeren)
     
  18. Mooi, weet ik dus dat het niet aan de auto ligt, maar aan mezelf :lol:

    Goed, trekhaak maar bestellen dan. Iemand een goed adresje? Heb er al
    een aantal via Googel, maar als er iemand met een bedrijf ervaring heeft
    hoor ik dat graag.:cheer:
     
  19. Vergeet ook niet dat een 1.6i Focus I wel 100pk heeft, maar dat zijn koppel
    van 145 Nm haalt bij de 4000 tpm, en pas de 100pk bij 6000 tpm.
    Nu is de pk's helemaal niet interessant, dus kijk daar niet zo nauwkeurig naar,
    het is het koppel wat voor de (door)trekkracht zorgt, ik heb liever een auto
    met 75pk met 175Nm als er 1 met 150 pk en maar 160 Nm (als voorbeeld)
    De 1.6i Focus II heeft ook 100pk, maar een koppel van 150 Nm (4500 tpm)
    maar door een andere versnellingsbakverhouding krijg je zijn 100pk bij 5500 tpm
    ook door de andere bakverhouding rijd je bij 120 km/h hoger in toeren als bij
    een Focus I.

    En als je het niet helemaal vertrouwd met een sleurhit er achter, doe dan net
    als ons, tank euro 98 met octaanbooster, werkt gegarandeerd, heb het volste
    vertrouwen dat wij met onze caravan (1200kg) door Frankrijk kunnen, niet op
    topsnelheid, maar wel veilig;)
     

Deel Deze Pagina