1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

bandenslijtage ST

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door rudy ST, 4 jul 2010.

  1. hallo ST rijders, bij mijn ST van 2008 slijten de achterbanden sneller dan de voorbanden, volgens de dealer komt dit door de speciale wielophanging.
    ik vind dit een beetje vreemd, na 19000 km nog 3.8 mm op de voorbanden en de achterbanden zo goed als versleten. ( continental 18-40-225)
    graag jullie reactie

    groet Rudy :st:
     
  2. dan doe je het niet slecht,bij de meeste(zoals ik toen) was 15รก20000km alle 4 de banden op;-)
     
  3. De wielophanging van een :st: is wel iets anders dan van een "gewone" Focus maar dat zal zeker niet de oorzaak zijn. Dat de banden bij een ST sneller slijten dan bij de niet ST uitvoeringen kan ik bevestigen, maar dan praat ik over de voorbanden niet de achterbanden.

    Ik durf van mezelf te zeggen dat ik een redelijk sportieve rijstijl heb, wat zich overigens meer vertaald in de verkwente bezoekjes aan de Shell :mrgreen: en rijd in iets meer dan 20000 km een paar voorbanden tot een profieldiepte van 1 mm. De achterbanden daar in tegen liggen er nu 26000 km onder en hebben nog een profieldiepte van ongeveer 5,5 mm, wat neer komt op een slijtage van een kleine 3 mm.

    Een belangrijk punt is de bandenspanning. Na veel hierover gelezen te hebben op het Engelse forum ben ik zelf aan het testen gegaan. In eerste instantie met de standaard Conti's welke Ford graag levert op de ST en daarna het de Goodyear Eagle F1 Asymmetric welke ik momenteel gebruik :thumbs:

    Na veel verschillende combinaties geprobeerd te hebben zijn mijn bevindingen eender aan die van vele op het Engelse forum:
    Voor: 2,7 bar
    Achter: 2,5 bar

    Deze combinatie geeft het beste weggedrag, een goed werkende ESP en de minste slijtage :thumbs:

    Vraagje:
    Is de auto onlangs voor een beurt naar de garage geweest? Heeft men toen misschien eigenhandig de beslissing genomen de voor en de achter banden te wisselen?

    Als dat allemaal niet het geval is lijkt het me een goed idee de ST eens te laten uitlijnen. Het camber van een ST is wel anders dan van de overige modellen, iets negatiever, maar ik kan me niet voorstellen dat daardoor de banden achter sneller slijten dan voor, zeker gezien het aantal Nm's welke de voorbanden moeten verwerken.
     
  4. Wellicht zijn voor/achter omgewisseld? Anders zou ik zeker de uitlijning laten controleren. En voor de zekerheid even kijken of er niet toevallig een diff tussen je achterwielen zit ;).
    En zoals ook al door Iodokus gezegd: bandenspanning is erg belangrijk. Ik rij ook met 2.7 voor, 2.5 achter (conti SC3 235/35R19). Over slijtage kan ik nog niet zo heel veel zeggen, maar de slijtage die er is verloopt gelijkmatig en zit vooral op de voorwielen.
     
  5. Geen Conti's meer nemen.
     
  6. Dat sowieso :P
     
  7. na deze reactie,s neem ik toch maar even de moeite om hem te laten uitlijnen.
    rij al 20 jaar snelle ford,s maar dit heb nog niet meegemaakt.
    Rudy
     
  8. banden zijn trouwens niet gewisseld, van voor naar achter
     

Deel Deze Pagina