1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDdi 90pk Zuiniger maken

Discussie in 'Performance' gestart door Paul R, 30 jun 2010.

  1. Wat Focus_Tddi zegt klopt precies, ook van die langere opwarmtijd in de winter.
    Dit is een van de redenen dat ik een standkachel gemonteerd heb (ik warm en motor ook warm). Is ook nog eens goed voor de motor bij strenge winters.
    Een goed werkende egr zorgt voor lagere temperaturen als de motor op temperatuur is.
    Bij een koude motor help hij juist op te warmen; en zeker als als de motor ook voorzien is van een egr-koeler. Dit laatste is niet bij alle focussen het geval.
     
  2. #22 Focus_Tddi, 3 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jul 2010
    Als aanvulling op het geheel vind het het drastisch verhogen van de bandenspanning discutabel. Zodra je de bandenspanning richting de 3 bar gaat verhogen, zoals hier een aantal keer is aangegeven, realiseer je dan dat je te maken krijgt met een heel ander slijtage patroon van de banden. Een band heeft als eigenschap om bij hogere snelheden te vervormen. De band wordt namelijk smaller. Zodra je extreem de druk gaat verhogen, dan komt het middelste loopvlak van de band meer naar buiten toe naarmate de snelheid toeneemt. Aangezien de druk in een band niet voor niets een bepaald maximum heeft adviseer ik zelf om de druk niet met een aantal tienden tegelijk te gaan verhogen. Een halve bar boven de voorgeschreven druk vind ik zelf vrij hoog.

    Dat je zuiniger rijdt met een hogere spanning is logisch, de band heeft namelijk minder contact met het wegdek, dus minder wrijving. Het midden van het loopvlak maakt namelijk nog contact met de weg, terwijl de buitenkant van de band geen of nauwelijks meer contact maakt. Ook wordt de remweg bij hardere banden langer.
    Zelf hecht ik iets meer waarde aan veiligheid dan een paar tienden van liters minder verbruik. De TDdi is eenmaal niet overdreven zuinig en met ingrepen als spanningen in de banden extreem verhogen verlagen de veiligheid, zorgt dat banden verkeerd afslijten en resulteert echt niet in liters minder diesel verbruik. Dergelijke ingrepen resulteren in het sneller slijten of het verkeerd slijten van de banden. Reken dat op jaarbasis eens terug en dan ben je duurder uit in de kosten dan die paar liters meer diesel.

    Ik zeg: rijdt gewoon conform fabrieksopgave en aan het eind van de rit merk je dat je knip nog gevuld is zonder onnodig vaak de banden te moeten vervangen omdat je met veel te hoge spanning in de rondte rijdt. (overigens komen kneiterharde banden het comfort ook niet ten goede)
     
  3. Bij bredere banden moet je wel degelijk met een wat hogere bandenspanning rijden, juist ivm verkeerde slijtage. Alle bandenspeciaalzaken raden dat aan. En dat gaat echt niet ten koste van de veiligheid, zoveel verschil geeft dat niet.
     
  4. Staat ook vaak koud oppompen tot max... Dan zouden ze warm meer moeten kunnen hebben. En met veel snelweg of veel mensen raadt de fabrikant ook een hogere spanning aan. Bij de banden die er hier onder zitten is dat verschil 0.6 bar
     
  5. Ik vraag me af wat er slechter voor een motor is, een iets hogere verbrandingstemperatuur of roetdeeltjes die nog eens door de motor heen gaan.

    Ik ga binnenkort eens kijken naar het EGR klep gebeuren, als het buiten iets afkoelt :P
     
  6. Als je de website van Michelin kijkt, geven deze voor een Focus Wagon op de achteras zelfs een waarde op van 3.1 Bar.

    Ik heb ooit aan een rijtraining meegedaan. Dit was nog met mijn oude auto (Clio). Maar het was toen heel opvallend dat ik steeds de kortste remafstand had. Wat bleek achter af....Ik had als enige de banden op de juiste (0.5 bar boven opgave) spanning. Dus dat je door een hoge bandenspanning een langere remweg hebt betwijfel ik.
     
  7. Je hebt voor alles wel zo'n welles-nietes spelletje. Op Honda forums waar ik geregeld kwam was het bijvoorbeeld altijd CAI vs. WAI, en natuurlijk was er altijd een derde partij die zelfs helemaal niets moest hebben van aftermarket filters omdat die niet goed filteren :P

    Zulke discussies zul je toch altijd houden. Als het goed is gaat vanavond de EGR klep op mijn focus dicht :)
     
  8. Ja da's waar. Er zijn zat onderwerpen waar je in een welles niet spelletje kan verzanden (luchtfilters, EGR, winterbanden.........:schater:).

    Ik ben benieuwd wat je ervaringen zullen zijn. Zeker in de winter. Maak ook foto's van de EGR. Ik wil wel eens zien hoe vies die is.

    Hoe gebruik jij je auto eigenlijk, veel snelweg of stad, trek je wel eens goed door?
     
  9. EGR-verhaal lijkt me duidelijk. De EGR is er alleen maar om emissie van schadelijke stoffen te verminderen en dit zorgt ervoor dat de motor minder schone verbrandingslucht krijgt en het inlaattraject wordt vervuild.
     
  10. Ja, klopt helemaal.

    Maar tegenwoordig kan je in veel gevallen niet zomaar die klep weghalen dan wel dicht doen omdat het niet alleen mechanisch is. De compu raakt ook in de war als je het geheel er 'gewoon' tussenuit haalt.
    Met dank aan de milieu eisen;).
     
  11. Voornamelijk woon-werkverkeer via de snelweg.

    Wat betreft de ervaringen, we zullen zien. ;)
     
  12. #33 Focus_Tddi, 8 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jul 2010
    Schoonbranden lijkt me niet logisch aangezien de vuiligheid vooral in het "koude" inlaattraject komt te zitten.

    Effectief schoonmaken door de onderdelen te demonteren is de enige oplossing of een zeer goede reiniger in het inlaat traject spuiten en goed z'n werk laten doen.
    Lekker blazen op de snelweg zal weinig uithalen aangezien je meer het "hete" gedeelte van de motor schoonbrand. En daar komt de vervuiling van de EGR veelal niet eens terecht. Dat blijft voor 90% in het inlaat gedeelte zitten. En daar valt weinig schoon te "blazen".

    En we kunnen natuurlijk allemaal direct gaan roepen dat hogere spanning in bredere banden beter is....dat zal best. Ik praat vanuit een standaard verhaal. Nooit zonder blikken of blozen de bandenspanning drastisch verhogen. Altijd kritisch kijken naar je eigen situatie. Wat heb ik voor banden, in hoeverre wijk ik af van standaard, blablabla.

    En een kortere remweg met veel hardere banden? In vergelijking met bijna lege banden geloof ik dat graag....maar anders....

    Nogmaals, het is maar een advies. Een ieder moet het natuurlijk altijd zelf weten aan de hand van eigen ervaringen etc. Zeker als de banden al wat ouder zijn zou ik voorzichtig zijn met het drastisch verhogen van drukken. Zeker nu het aardig warm is buiten en de banden langdurig over heet asfalt rollen daarmee wordt de uiteindelijke druk in de band behoorlijk hoger. En er is nou eenmaal een bepaalde grens om de veiligheid van banden te kunnen blijven garanderen. (klapbanden etc) Wat ik al noemde: oudere banden zijn behoorlijk wat droger dan nieuwe banden en dan vind ik persoonlijk dat ik niet lekker in mn stoel zit als ik weet dat ik met meer dan 0.5 bar (koud) aan druk teveel in de bandjes rond toer dan wat de fabrikant voor schrijft. De drukverhoging bij warme tot zeer warme banden is uiteindelijk vele malen hoger dan die 0.5 bar bij koude banden.
     
  13. ik heb de oplossing om em zuiniger te maken ;)


    ombouwen naar tdci ;)
     
  14. :schater::schater::schater::schater::schater::schater::schater::schater:

    :jerry::jerry::jerry::jerry::jerry::jerry:
     
  15. Moet wel leuk blijven he :baeh:

    Klep gisteren afgedopt, smeer in de EGR klep viel me nog best mee, ik zal er eens een tijdje mee rondrijden en kijken of het verschil maakt :)
     
  16. Vandaag weer wezen tanken. Boordcomputer geeft nu aan 6.5 liter/100 km (was: 7.1 liter/100 km) en de praktijk wijst tot zover uit 1:17.8 (was 1:16.3).

    Operatie succesvol? :D We zullen zien wat de toekomst brengt, haha. Tot zover ben ik tevreden :)
     

  17. Het spoilertje zal voor het zuiniger rijden echt niet helpen. Integendeel. Die spoilertjes zijn puur estetisch en zal theoretisch voor meer verbruik zorgen. ;)

    Maaruh 2.8bar op 15"????:wow:
    Dat is wel heel veel van het goede. Dat stuitert erover, en dan heb ik het niet eens over de bodyroll bij een snel genomen bocht. Allemachtig. Ik heb op mijn 16" 2.6 rondom staan, dat is al aan de harde kant. Ik denk dat jij met 2.4 rondom misschien wel fijner rondrijdt. Niet zuiniger maar wel meer gevoel in het rijden. Maar goed ieder zijn ding. ;)
     
  18. nja, daar kunnen we achter komen marco;) ben er ook wel benieuwd naar eigenlijk:P
     

Deel Deze Pagina