Vraagje ''Trillend stuur''

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Clubx, 18 jun 2010.

  1. Beste Mede leden,

    Deze vraag stel ik naar aanleiding van een probleem met een focus 1 uit 2001van een vriendin van mij.

    Het probleem is begonnen na aanschaf van een set 17 inch oz velgen met nexen banden begin vorig jaar. Deze velgen plus banden zijn 2e hands particulier gekocht. Na meerdere keren balanceren en tevens aan de auto te hebben balanceren bleef er een trilling in het stuur zitten. Voornamelijk bij snelheden vanaf 100 tot 140 km/h. Ook licht voelbaar op gaspedaal.

    Doordat geconstateerd werd dat 2 banden zeer lichte hoogteslag hadden zijn er sinds vorige week 4 nieuwe Dunlop Sp9000 sport banden op gezet. Velgen zijn tevens gecontroleerd. Er was niets aan te zien, ze zijn kaarsrecht en hebben een Et waarde van 41.
    Er zijn tevens 4 nieuwe goed passende centreerringen op gegaan en de velgen zijn goed gecentreerd kruislings erop vast gezet.

    De trilling is wel verminderd, maar nog steeds voelbaar bij snelheden tussen de 120 en 140 km/h. Ook goed voelbaar als de snelweg op wordt gereden en er wordt ingevoegd bij een gemiddelde snelheid van 120km/h. Waar kan dat volgens jullie toch aan liggen?? Er is ook nog getest met een setje originele 15 inch ford velgen, maar daar was geen trilling mee te bekennnen. De et-waarde klopt, velgen zijn recht, bandenmaat is goed, geen hoogteslag meer, bandenspanning is 2,4 rondom. Auto is ook uitgelijnd.

    Heeft iemand iets soort gelijks meegemaakt?

    Alvast bedankt.
     
  2. Ja, zoiets heb ik deze winter nog meegemaakt. Tegen een stoeprand aangeschoven waardoor er 1 velg krom was. Hier een nieuwe voor gehaald, maar nog steeds trillen. Bij de volgende beurt nieuwe banden gekregen en nog steeds trillen. 2 dealers die niet snapten wat er aan de hand was. Het probleem was ook miniem moet ik zeggen. Inmiddels was er ook een lichte brom bij gekomen.

    Uiteindelijk wist de derde dealer te vertellen dat er ook nog een remschijf krom was en een wiellager kapot.

    Kortom, naar een garage dr mee. Behalve balanceren kan er nog veel meer zijn dat een trillend stuur kan veroorzaken. (eigenlijk gewoon ongeveer alle bewegende delen aan de voorpoten).
     
  3. volgens mij moet het toch echt in de velgen gezocht worden:

     
  4. Bij een 15" band voel je de trillingen minder omdat er hoger rubber op de velg zit. Ik heb dit probleem ook met mn focus. Rij nu op 17" en met mn winterbanden 16" heb ik er minder last van. Mn velgen zijn nu uitgebalanceerd op de auto en nu is de trilling weg. Dus als ik mn winterbanden er straks weer op zet zal ik het weer voelen, denk ik maar het is er nu in ieder geval uit. Denk dat ik voor de winter mn schijven nog ga vervangen.
     
  5. ik denk kogellager, komt enigzins bekend voor alleen ik had het trillen voornamelijk voelbaar in de bochten.
     
  6. minder goede kwaliteit banden?
     
  7. ik heb hetzelfde probleem, andere velgen (orginele! van Ford),nieuwe banden, x keer geblanceerd....vanaf 100-140 lekker irritant aanwezig..
    Dealer gaat er over een aantal weken naar kijken tijdens OH-beurt
     
  8. Dan zou je het met de orginele velgen ook moeten hebben ....
     
  9. Ikzelf verdenk de centreerringen ervan dat ze de trilling veroorzaken. Heb zelf een set velgen gehad waar ik ook centreerringen bij nodig had, deze trilden ook bij een bepaalde snellheid.
     
  10. Ik heb er ook last van en blijkbaar is het een gekent probleem bij ford maar hebben ze er (voorlopig) nog geen oplossing voor.

    mvg.
     
  11. Het is niet perse een gekent probleem van Ford. Trillen kan zoveel oorzaken hebben. Bij mij had het te maken met de aftermarket velgen die ik er op had zitten. De velgen waren recht, maar de centreerringen veroorzaakten het trillen.

    Nu met originele Ford velgen heb ik er geen last meer van.
     
  12. Er zijn er verschillende met het probleem hoor (alles perfect maar toch nog trillingen vanaf 90), er zal waarschijnlijk een TSB opgemaakt worden voor het probleem.
     
  13. Bij mij is vandaag bij de Euromaster het trillen verholpen.

    Band linksvoor had hoogteslag en de centreerring paste niet goed. Alle vier de banden opnieuw gebalanceerd en de linksachterband verwisseld met linksvoor. Werkt weer zoals het was! :)

    Maarja de centreerring past nu natuurlijk nog steeds niet maar goed, het trillen is wel over.
     
  14. Ik ga volgende week even langs Peter de Groot voor hetzelfde probleem , na de montage van mijn 18'' velgen met centreer ringen trilt het stuur ook boven de 90 km/ph , daarbij heb ik ook van die goedkope Chineese banden eronder die vaker vierkant dan rond zijn , tevens trekt de FoFo de laatste 3 weken steeds meer naar links terwijl ik niets geraakt heb oid. Ik laat de boel eerst goed balanceren & uitlijnen icm nieuwe centreer ringen , mocht dat niet helpen dan andere banden.
     
  15. Vandaag langs Peter de Groot geweest , waar ik al bang voor was werd ook werkelijkheid , alle 4 mijn banden hebben een hoogteslag :(, ze hebben de 2 banden met de grootse afwijking op de achteras gezet en de boel beter gebalanceerd met als resultaat dat het trillen een stuk minder is geworden (65% minder ongeveer) maar het zit er nog wel in. Nu maar over op plan B en dat is sparen voor een nieuwe set banden van een A merk.:nocheer:
     
  16. reactie

    Beste Focusvrienden,

    Na lange tijd toch nog even mijn reactie in dit Topic.
    Probleem is niet meer gevonden. Heb de auto nog wel even laten balanceren terwijl wielen nog aan de auto zaten. Finishbalans zoals wel bekend.

    Hierna nog steeds wel wat trilling. Had de hoop opgegeven en na een tijdje rijden, dus aardig wat kilometers te hebben afgelegd is de trilling verdwenen.

    Misschien dat de banden zichzelf moesten zetten ofzo. Heel vreemd maar het is iig weg.

    Bedankt voor jullie adviezen en reacties.
     
  17. Of ben je eraan gewend geraakt? :think:

    Fijn iig dat het weg is :cheer:
     

Deel Deze Pagina