1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

krukaspoeliebout loshalen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Billybeer, 25 mei 2010.

  1. Hallo,

    Voor het vervangen van de distributieriem is het noodzakelijk om de krukaspoeliebout los te halen. Deze krukaspoelie bout is bevestigd op de multiriempoelie en zit met 60nm vast.

    In de ford TIS handleiding wordt gebruik gemaakt van een special tool, 205-072 (15030A). Is er echter een mogelijkheid om de krukaspoeliebout te verwijderen, zonder gebruikt te maken van deze tool?

    Op het internet heb ik iets gelezen over het verwijderen van de startmotor en daar een koevoet op plaatsen, zodat de krukas zich verankerd?

    Daarbij heb ik nog een vraag over de distributiepoelie. Zolang de distributieriem op de auto zit kan de timing toch niet veranderen. Of kan de distributiepoelie zich verdraaien bij het loshalen van de krukaspoeliebout?

    Alvast bedankt.
     
  2. als dit een focus 1 is heeft deze geen spie in je krukas poelie dus heb je grote kans dat t spul verdraait je moet eerst de moter op tijd zetten en dan pas je krukasbout verwijderen. om het spul weer vast te zetten heb je een pen voor die je achter in het moterblok draait en die houd je krukas vast zodat je de poelie vast kan zetten deze pen moet je ook gebruiken voor het op tijd zetten van de moter en achter in de nokkenassen zitten 2 gleuven waar je een plaat in kan schuiven.
     
  3. Dank u wel.

    Het betreft hier inderdaad om een ford focus mk1 1.6 16v 74kw.

    Echter bevindt zich tussen de multiriempoelie en de krukaspoelie (t.b.v. distributie) een plastic bescherm kap. Hierdoor lijkt het me dat de krukaspoelie met een spie vast moet zitten.

    De dealer vertelde me dat er 2 verschillende krukasbout maten zijn. Namelijk 27mm en +-45mm lang. De monteur vertelde dat de 27mm het meest voorkwam.
    Als het hier om een 27mm krukasbout gaat lijkt het me dat de krukaspoelie (t.b.v. de distributie) vast zit met een spie. Anders is de krukasbout niet lang genoeg.

    Maar hoe kan ik er achter komen of ik een lange of korte bout heb?
     
  4. een 1.6 heeft nooit een spie er zijn inderdaad 2 verschillende lengten krukaspoeliebouten.
     
  5. 9 van de 10 keer heb je een korte bout, en idd deze motor heeft noooit een spie. Pas hier maar mee op want de timing is zo verdraait!
     
  6. Dank u wel voor de reactie.

    Het speciaalgereedschap moet dus altijd gebruikt worden.

    In de volgende stappen als ik het niet verkeerd heb:
    - Motor in BDP zetten
    - Krukaspoeliebout loshalen, middels een ''Universal Flange Holding Wrench'', zonder het motorblok te veel te verdraaien.
    - Motorsteun en kappen verwijderen.
    - riem verwijderen en spanner loshalen
    - Nieuwe spanner plaatsen en riem plaatsen
    - motorsteun terugplaatsen.
    - Nokkenas vastzetten en afstellen op het BDP punt, middels een nokkenasliniaal (303-376 (21162B)
    - Krukas verankeren op BDP, middels 303-507 (21210).
    - Poelie terugplaatsen met nieuwe krukaspoeliebout (40nm en dan nog 90dgr. of 60nm)
    - Timing controleren door motor heen en weer te draaien.
    - laatste kappen plaatsen.

    Daarbij heb ik van ''Beun de haas'' begrepen dat het in sommige gevallen mogelijk is om de krukaspoelie te laten zitten. Door de plastic kap, die om de getande krukaspoelie zit, met een steeksleutel te verwijderen. Dan de huidige distributieriem in 2en te snijnen (in lengte richting). Vervolgens de riem vastzetten op de tanden. De spanner vervangen en de nieuwe distributieriem plaatsen.
    Klinkt allemaal heel logisch en makkelijk, echter vraag ik me af of er genoeg ruimte is tussen de poelie's om de riem te plaatsen, terwijl de kap daar nog zit. Iemand ervaring met deze manier?
     
  7. ik zou de kap weghalen scheelt je een hoop gedonder en het is het meeste werk ook niet als je de poelie maar los kan krijgen
     
  8. Die kap loshalen is heel gemakkelijk! De beunhaas oplossing zou betekenen dat je de kap los haalt zonder de krukaspoeliebout te verwijderen. Denk overigens dat dat niet mogelijk is.

    Weet iemand waar je speciaal gereedschap kan kopen?
     
  9. Dit special tool heb ik gekocht van midlock. Helaas kreeg ik de bout niet los en verdraaide/vernielde het speciaal gereedschap. Gebruik een luchtsleutel (haakse ivm krappe ruimte)!!!
    Deze bouten zitten gewoonweg vast na deze 10tallen dkm.

    Suc6
     
  10. #11 Moriaantje, 30 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mei 2010
    Deze link is van een 1.8 , 't geeft wel een idee van wat je te doen staat :

    www.mondeosilvertop.co.uk/pages/cambelt.htm

    Hazet verkoopt ook tijdafstelgereedschap, je kan de onderdelen van de timingset zelfs apart kopen zodat je niet de hele set hoeft aan te kopen.
     
  11. Betreft de krukasbout vrees ik ook dat het onmogelijk is deze los te halen zonder luchttool. Binnenkort zal ik toch een nieuwe poging wagen en jullie op de hoogte houden.

    Dank jullie wel.
     
  12. Weet iemand of de krukas-blokkeerpen axiaal of radiaal wordt belast, bij het aandraaien van de krukaspoeliebout?

    Als er vanuit wordt gegaan dat cilinder 1 op het BDP punt zit, moet de blokkeerpen axiaal worden belast. Is het dan mogelijk om een m5 bout van een bepaalde lengte te gebruiken?
     
  13. Ik weet het niet heb het zelf nog nooit geprobeerd! Aangezien er nog al wat kracht op komt te staan bij het aandraaien zou ik het niet proberen
     

Deel Deze Pagina