horten en stoten

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door renechaos, 3 mei 2010.

  1. Afgelopen zaterdag een probleemloze rit gehad van 400km, gisteren tijdens de regen geen meter gereden en vanochtend met horten en stoten op mijn werk aangekomen.
    Als ik half gas geef gaat alles prima, maar zodra ik iets meer (tot vol) gas geeft, begint de motor te haperen. (voelt en hoort een beetje alsof ik hem verzuip).
    Dit is in alle versnellingen (zelfs in z'n vrij).
    Ga straks de dealer maar bellen, maar heeft iemand een idee waar ik aan moet denken?
    Kan op zich gewoon rijden, maar echt lekker is het niet.

    (standaard 1.6 motor, geen turbo of software tweaks).

    grt,
    Rene
     
  2. Er bestaat een mogelijkheid dat door de ruitensproeier kopjes op de motorkap de bougies vol water staan. Regenwater wil hier nog weleens doorlekken en dit valt dat precies op de bougies (bij de 1.6i 100 pk motor). Misschien kan je hier eerst eens naar kijken
     
  3. Ik zal eens gaan kijken voor ik de garage bel..
    bedankt voor de tip.
     
  4. Hmm nee ziet er allemaal kurkdroog uit.
    Zou het vocht dat hier zou zitten ook niet na een rit van 30 minuten verdampt zijn?
     
  5. Ja dat zou je wel denken. Misschien toch even langs bij de garage. Heb je er ook last van als het niet geregend heeft?
     
  6. Ga eens even bellen.. Nee verder nog nooit last van gehad en het heeft toch ook eerder geregend.
    ... hmm ben de auto een hele dag kwijt om te kijken wat er aan de hand is..
     
  7. Klinkt als een probleem met de benzineinjectoren..

    Althans... toen ik dezelfde klachten had was dat bij mij het probleem. :)
     
  8. ja of een bobine probleem... ik ben benieuwd wat de diagnose aangeeft. Uitlezen duurt geen hele dag toch? Maar je auto heeft nog garantie dacht ik?
     
  9. Van welk jaar is de auto?
     
  10. Auto is van 28-02-2008, hoop het wel.
    Andere dealer gebeld en kan woensdag langskomen en gewoon even op de uitslag wachten..
    Ben erg benieuwd. Gelukkig rijd hij nog wel gewoon, alleen heel zuinig omdat ik weinig gas kan geven.
    Geen idee wat het probleem is omdat ik tot vrij hoog in de toeren probleemloos kan blijven rijden, moet alleen niet te veel gas geven, dan lijkt hij te verzuipen. nog even afwachten.
    Meld hier de diagnose wel, wellicht heeft iemand er nog eens iets aan.
     
  11. das beroerd, dan is tie net 2 maanden uit de garantie...
     
  12. Wel garantie of niet...
    In elk geval coulance en garantie op de levensduur. Een auto moet wel langer dan 2 jaar probleemloos kunnen rijden :P
     
  13. branden er lampjes? Knippert het MIL (Malfunction Indicator Light) niet van de motor? indien hij knippert, NIET MEER MEE RIJDEN. KATALYSATOR SCHADE! DUUR!
     
  14. of er lampjes brandden... ja dat motorlampje knipperde en de monteur van de dealer adviseerde me om per direct te stoppen.
    De sosford gebeld en de ANWB stond binnen 15 minuten naast me. Die beste man trekt de motorkap open spuit was glassex (ja echtwaar) op de bobine, bougiekabel en bougiedoppen terwijl de motor stationair draait. op dat moment begint de motor een beetje te hikken. "Ja, dat is dus vocht in de kabel, zegt hij. Na een half uurtje kabels schoonmaken, bobine schoonmaken, alles volspuiten met siliconenspray, droogblazen en boardcomputer uitlezen, komen we niet verder dan de melding "meervoudige vonkoverslag" (volgens mij was het zoiets).
    Stationair en met weinig gas liep hij als een zonnetje, alleen bij plotseling gas geven verslikte de motor zich. Hoorde ook een of andere sis (heel kort) zodra er gas gegeven werd, schijnt goed te zijn.

    Met rustig rijden kon ik weer naar huis volgens deze meneer. Gedaan en vanochtend bij de garage geparkeerd. Tijdens de ritten geen lampjes meer gezien. Ze zouden kijken wanneer ze tijd hadden. Ik hoor nog wat het resultaat is.
     
  15. Zolang je niet weet wat de oorzaak is, zou ik de auto zoveel mogelijk mijden. Kan inderdaad van alles zijn zoals de bobine, bougies, injectoren, etc. Lekken van de ruitensproeiers op de bougies is toch hoop ik wel opgelost bij de fase 2 anders zijn het bij Ford wel prutsers zeg;).

    Edit: hehe je heb net meer duidelijkheid gegeven. Is dit dan niet gewoon slechte bougie kabels? Wel een beetje raar voor zo'n nieuwe auto.
     
  16. #16 renechaos, 4 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2010
    Tja tot ik precies weet was het is blijft het koffiedik kijken.
    De auto moet ik wel mijden, want hij staat bij de garage. Rijd nu maar met een collega mee naar het werk. Ook een focus, dat dat rijd prima ;)

    Hoor net van de garage dat het iets met de brandstofdruk te maken heeft of de koppeling naar de nokas. Waardoor de motor van timing af is. Ze houden hem nog een dagje..
     
  17. Nou hij is weer terug, het bleek dus de sensor te zijn van de nokas. Als als daar een (metaal)splinter bij komt, wat wel vaker schijnt te gebeuren, dat raakt deze van tijd af en kunnen er ook meerdere ontstekingen plaatsvinden. Hier kan de bobine niet tegen en raakt hierdoor defect. Dus nieuwe sensor en bobine.
    Ik vond het een vaag verhaal, zal vast wel kloppen, maar kon het niet helemaal volgen.
    Maar dankzij de vorig jaar bijgekochte 2 jaar geldige "stern garantie" geheel kosteloos gerepareerd. Kijk, dat vind ik weer een zeer helder verhaal.
     
  18. Nou maar hopen dat dit het is geweest. Wel prettig dat het in de garantie valt. Scheelt een berg.
     
  19. Klinkt als een BDP sensor, deze registreerd via je vliegwiel wanneer hij op
    zijn bovenste dode punt (BDP) is.
    Maar of die sensor je bobine stuk kan maken....lijkt mij ver gezocht, denk eerder
    dat de bobine al stuk was...
     

Deel Deze Pagina