Modificatie aandrijfassen ST

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BarryST, 4 mrt 2010.

  1. #1 BarryST, 4 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mrt 2010
    Zoals sommige van jullie wel weten claimt de garage de modificatie aan de aandrijfassen gedaan te hebben. Aangezien ik weinig tot geen verschil voel:nocheer: ben ik eens met me hoofd onder de auto gedoken. Tjee dat valt nog niet mee:P

    De modificatie bestond uit het vervangen van het vet en het aanbrengen van loctite. Weet iemand wat deze modificaties precies inhouden? Dat aanbrengen van loctite gebeurt dat op de spline's(spiebanen)?

    Zo ja, moet voor het verwijderen van de aandrijfas (om bij die spline's te komen) deze bout losgedraaid worden?
    [​IMG]


    En moeten de "slangklemmen" van de aandrijfashoezen ook vervangen worden? Deze zijn toch voor eenmalig gebruik??
    Deze klemmen bedoel ik
    [​IMG]

    Ik hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen:P
     
  2. Als je geen verschil voelt dan zit de trilling in elk geval niet in de aandrijfassen.
    Toen de modificatie bij mij was uitgevoerd was de trilling zeker +/- 80% weg.
     
  3. Minder....je weet toevallig niet HOE die modificatie uitgevoerd word cq dient te worden?
     
  4. Het komt er uiteindelijk toch op neer dat er nieuwe inkomen :P
    Weet niet of je het wist, bij mij is er ooit ook 1 vervangen onder garantie
     
  5. Nee wist ik niet;)

    Ben nog steeds benieuwd of iemand weet of die bout los moet voor modificatie:P
     
  6. Ik weet niet of die bout los moet Barry. Maar je gaat toch echt niet denken dat ze er niks aan hebben gedaan? Het is overduidelijk dat zowieso de hoes los is geweest.
     
  7. Vraag het me gewoon af, Chris;)
     
  8. Kan niemand mij vertellen of de modificatie met loctite op de spiebanen toegepast word??
     
  9. waarschijnlijk komen je trillingen met de modificatie die uitgebracht is gewoon weer terug hoor. ik heb het bij mij ook laten doen en was er niet tevreden over, daarna zijn er onder garantie nieuwe onder gekomen en tot op heden geen last meer van gehad :D
     
  10. Ff zitten graven in Ford Etis IBD met dit als resultaat:

    dit lijkt verdacht veel op de modificatie bij trillen.
    Nu blijft de vraag nog staan : Moet voor het gedeeltelijk demonteren van de half-shaft de bout in het midden los??
     
  11. dat is de modificatie barry. Dat metaalachtige geluid had ik ook.
     
  12. TECHNISCHE SERVICE BRIEFNo.94/2009
    03 december 2009[​IMG][Afdrukbare HTML-pagina]
    Kopie naarService ManagerChef schade-afdelingChef onderdelenverkoopChef werkplaatsReceptionistenMonteurs © Ford Motor Company
    Alle rechten voorbehouden.
    Deze TSB betreft alleen technische service Informatie. Zonder uitzondering zijn alle gratis reparaties en vervangingen onderworpen aan de afzonderlijke garantie- en policyprocedures van de overkoepelende Ford Company. De afbeeldingen, technische informatie, gegevens en beschrijvingen in deze uitgave geven de stand van zaken weer bij publicatie.
    Deze TSB vervangt TSB 64/2006 d.d. 02 november 2006. De vorige uitgave moet worden weggegooid of als ongeldig worden gemarkeerd. Raadpleeg alleen de elektronische versie van deze TSB in FordEtis.
    Onderwerp/Storing: Metaalachtige geluid vanaf voorste fuseedragers tijdens optrekken in 1e versnelling of achteruitrijdenModel:Focus 2004.75 (07/2004–)Productiedatum: vanaf 07/2004
    Productiecode: vanaf 4D
    Assemblagefabriek: Saarlouis
    Assemblagefabriek: Valencia
    Assemblagefabriek: St. Petersburg
    Focus 2004.75 (07/2004–)Productiedatum: vanaf 07/2006
    Productiecode: vanaf 6M
    Assemblagefabriek: Pininfarina
    C-MAX 2003.75 (06/2003–)Productiedatum: vanaf 06/2003
    Productiecode: vanaf 3Y
    Assemblagefabriek: Saarlouis
    Mondeo 2007.5 (02/2007–)Productiedatum: vanaf 02/2007
    Productiecode: vanaf 7K
    Assemblagefabriek: Genk
    S-MAX/Galaxy 2006.5 (03/2006–)Productiedatum: vanaf 03/2006
    Productiecode: vanaf 6S
    Assemblagefabriek: Genk
    Markten: AlleHoofdstuk: 205-04Samenvatting
    Als een klant een klacht heeft over een metaalachtig geluid vanaf de voorste fuseedragers tijdens het optrekken in de 1e versnelling of het achteruitrijden, dan moet de aandrijfas van de vooras gedeeltelijk van de fuseedrager worden verwijderd (beide zijden) en afdichtmiddel op de spiebanen worden aangebracht. Bovendien moet vet op koperbasis worden aangebracht op het drukvlak van de aandrijfas.
    • N.B.: De droogtijd voor het afdichtmiddel is 1,5 uur bij kamertemperatuur.

    Benodigde onderdelenBeschrijvingFinis codeAantalAfdichtmiddel (Loctite 638) (10 ml; geschikt voor acht homokinetische koppelingen voor aandrijfassen van de vooras)1 672 1561Remmenreiniger (A, B, CH, D, E, F, GB, Irl, I, NL, P)1 306 0211Remmenreiniger (CZ, DK, Fin, GR, HU, N, PL, S)1 306 0231Vet op koperbasis (100 g; geschikt voor maximaal 25 reparaties van de homokinetische koppeling voor de aandrijfas van de vooras)1 121 4601Bout wielnaafzie FordEcat2ReparatietijdBeschrijving van de bewerkingBewerkingsnr. / TijdHomokinetische koppelingen van aandrijfassen vooras - verwijderen van fuseedrager en afdichtmiddel/vet aanbrengen (beide zijden)710051B94Reparatiecodes/ClaimcodesOorzakelijk onderdeel:14321ACES klachtcode:33OASIS304000, 505000, 509000, 597997, 702000, 702100Werkplaatsuitrustingplatte schroevendraaierInstructies voor de werkplaats
    Zie onder “Samenvatting”.
    1. Zet het voertuig omhoog en plaats asbokken. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 100-02.
    • N.B.: Verwijder de voorwielen niet.

    [​IMG]

    2. Verwijder de bout van de wielnaaf (Focus 2004.75 met lichtmetalen velg afgebeeld).
    • N.B.: Zorg dat het oppervlak van de lichtmetalen velg en van het wieldeksel niet wordt beschadigd.
    1. Alleen auto's met lichtmetalen velgen: Verwijder het wieldeksel van de lichtmetalen velg voorzichtig m.b.v. een kleine platte schroevendraaier.
    2. Alleen auto's met stalen velgen: Verwijder de wieldop.
    3. De wielnaafbout wordt niet meer gebruikt.
    3. Trek de aandrijfas van de vooras zo ver mogelijk uit de fuseedrager.

    [​IMG]

    4. N.B.: Zorg dat er geen vet, vuil en resten remmenreiniger op de pasvlakken achterblijven.
    Reinig de spiebanen van de homokinetische koppeling van de aandrijfas van de vooras grondig met remmenreiniger (zie onder "Benodigde onderdelen") en droog ze met perslucht.
    5. Breng afdichtmiddel op de spiebanen van de homokinetische koppeling en de fuseedrager aan.
    • N.B.: Zorg dat er geen vet, vuil en resten remmenreiniger op de pasvlakken achterblijven.
    1. Reinig de spiebanen van de fuseedrager grondig met remmenreiniger (zie onder "Benodigde onderdelen") en droog ze met perslucht.

    2. Breng afdichtmiddel (zie onder "Benodigde onderdelen") aan op de spiebanen van de fuseedrager.
    • Draai het voorwiel terwijl u het afdichtmiddel aanbrengt.
    [​IMG]


    [​IMG]

    6. [​IMG]LET OP: Zorg dat er geen vet in de splines terechtkomt.
    Breng aan beide zijden vet op koperbasis aan op het drukvlak van de aandrijfas (zie onder "Benodigde onderdelen").
    [​IMG]

    7. [​IMG]LET OP: Breng een nieuwe wielnaafbout aan.

    Breng een nieuwe wielnaafbout (zie onder "Benodigde onderdelen") aan (wiel in afbeelding voor de duidelijkheid verwijderd).
    • Zet de wielnaafbout in twee fasen vast. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Focus 2004.75, C-MAX 2003.75, Mondeo 2007.5, S-MAX/Galaxy 2006.5 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 205-04.
    • Breng het wieldeksel van de lichtmetalen velg/wieldop aan.
    8. N.B.: De droogtijd voor het afdichtmiddel is 1,5 uur bij kamertemperatuur.
    Laat de auto zakken en duw hem opzij.
     
  13. Hier kan ik wat mee. Duidelijk verhaal. Jammer van de plaatjes;)

    Bout moet dus toch los en vervangen worden:(

    Mag ik vragen waar je deze info gevonden heb? Iig THANKS:thumbs:
     
  14. Is deze modificatie gratis bij de ford dealer, of moet er gewoon voor betaald worden aangezien dit probleem bij mij nu ook voorkomt.

    GR
     
  15. Hier wat plaatjes,niet van een ST maar het principe is gelijk.

    [​IMG]

    Als ik de TSB snap, moet er hier kopervet komen.

    [​IMG]

    En op de splines de Loctite.

    [​IMG]
     
  16. In dit topic wordt gesproken over een metaalachtig geluid. Mijn focus 1.6 MK2 bj 2005 bonkt als ik langzaam rijd. Is vooral over klinkers etc. Voorpoot, stabilisatorstanger en fuseekogels allemaal al nagekeken. Zit behoorlijk wat speling op rechter aandrijfas wanneer ik deze omhoog (en oplossing) kunnen zijn ???
     
  17. Ik heb zelf bij mijn focus 2 first edition (1.6 benzine) ook een bonkend geluid gehad. Dit is tijdens de garantie verholpen door aan beide zijden de lagers die bovenop de veerpoten zitten te vervangen. Dit komt vaker voor dus ik zou hier ook eens naar kijken.
     
  18. Bedankt! Ga ik doen!
     
  19. Dergelijke speling is idd in de meeste gevallen te wijten aan versleten lagers.
     
  20. Lang geleden, van 2010, maar wel een handige om te houden, spijtig dat foto's niet meer werken
     

Deel Deze Pagina