1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ruitensproeiers werken niet

Discussie in 'Electronica' gestart door Tycoontje, 25 feb 2010.

  1. Wie kan me op weg helpen? De ruitensproeiers van m'n Focus Wagon (2004) werken niet meer, zowel voor als achter.

    Als ik de schakelaar bedien gaan wel de wissers wissen, maar ik hoor de pomp voor de ruitenwisser vloeistof niets doen. De schakelaars in de hendel lijken dus ok, tenzij de wissers en pomp op verschillende pinnen bediend worden.

    Een maand of 2 geleden was dit ook al aan de hand. Toen dacht ik dat de pomp voor de sproeiers kapot gevroren was. Maar een dag later werkte het weer allemaal prima. Maar deze keer ben ik al een paar dagen verder.

    Wat ik al gedaan heb is alle zekeringen nagelopen (vreemd trouwens dat het niet in de zekeringentabel staat). Ook heb ik de hendel eruit gehaald volgens de aanwijzingen voor het plaatsen van de intervalschakelaar en even alle pinnen schoongemaakt, want er zat een soort vet op. Heeft allemaal niet geholpen.

    Omdat ik het een tijdje geleden dus ook al had, heb ik goede hoop dat het pompje nog werkt en dat het bijv. iets is als een vuil/verroest contact. Daar zou ik dit weekend het liefst zelf eerst even naar kijken, voordat ik (weer) kosten aan een monteur kwijt ben. Ik zou daarom graag willen weten waar ik die pomp kan vinden. Kon daar helaas met de zoekfunctie weinig over vinden.

    Kan iemand me aanwijzingen geven en misschien aan de hand van foto's op dit forum laten zien hoe ik er bij kan komen? Of kan iemand nog iets anders bedenken wat ik nog zou kunnen controleren? Alvast bedankt!
     
  2. Hoogstwaarschijnlijk is dit toch het pompje, deze gaan vaak vastzitten door vuil, het feit dat ie het laatst weer deed, is omdat je toen wellicht flink over een verkeersdrempel ben gereden, en dat het weer even lossprong, maar ben toch bang dat het pompje vervangen moet worden.
     
  3. Bedankt voor je reactie. Ik twijfel, want ondertussen heb ik wel een heel reservoir leeg kunnen spuiten (zit veel op de weg), dus heb 'm best veel kunnen gebruiken zonder problemen. Zou het dus graag eerst even willen controleren, maar heb nog geen idee hoe ik er het beste bij kan komen.
     
  4. Hoor je het pompje wel draaien? soort zoemend geluid!

    Als hij leeg is, hoor je het pompje namelijk nog wel draaien maar dan klinkt het een beetje anders en komt er natuurlijk ook niks meer uit.

    Denk trouwens dat het pompje bij je sproeierreservoir in de buurt zit.
    Het reservoir zit bij je rechterwielkast.
     
  5. Nee, ik hoor het pompje dus niet. Maar dat was dus een maand of 2 geleden tijdelijk ook zo.

    Het reservoir weet ik helaas maar al te goed te vinden. Er moet, zeker als er zout gestrooid is, regelmatig gevuld worden. Zou het kunnen dat het pompje onder het reservoir zit of zo?
     
  6. Het pompje (of de inlaat ervan) zal ergens op het laagste punt zitten. Op het moment dat ie helemaal leeg is, blijft er dus waarschijnlijk alleen maar het vuil achter met als gevolg kans op vastlopen. Of zie ik dat verkeerd?
     
  7. Auto op de krik zetten, het wiel aan de bestuurderskant erafhalen.
    Dan de wielkuip eronder weg schroeven (5 schroeven, ook 1 aan de onderkant van de dorpel) dan zie je het reservoir en het pompje zitten.

    De handle is zelf ook los te halen; wel meerdere kleinere schroevendraaiers nodig. Dan kun je het overtollige vet van de contactspoortjes halen. Dit is te doen met een wattenstaafje o.i.d. Je moet de handle hiervoor wel demonteren.

    Binnen in de handle zit namelijk een soort geleidingsvet; het komt weleens voor dat dit vet teveel contactspoortjes raakt en daardoor de boel niet meer werkt.

    Wat je ook kan proberen is de handle aan de stuurkolom vervangen voor een andere.

    Succes.
     
  8. En daarna weer gevuld, waarna het nog even werkte!

    Bedankt voor je aanwijzingen, Marco. Snap nu hoe ik er bij kan komen. Ik ga eerst ff naar het pompje controleren. Hopelijk is het dit weekend nog een beetje redelijk weer om dit aan te pakken.

    Mocht dat het niet zijn kijk ik verder naar de hendel. Toen ik 'm er uit had zag ik volgens mij al dat ie open te klikken was. Weet iemand toevallig welke pin wat doet? Dan zou ik 'm er simpelweg uit kunnen halen en even die pinnen kortsluiten. Als het dan niet werkt hoef ik die hendel niet te openen.
     
  9. Misschien dat deze link je een beetje wegwijs maakt, http://www.foka24.de/Focus/BC.html
    dan bij deel V Einbau Motorraum onderaan.
    Hier zie je een aantal afbeeldingen en (duitse) tekst die het je makkelijker maken bij het vinden/demonteren van de pomp en tank.
     
  10. Heb ik ook eens gehad, toen was de vloeistof binnen de leidingen gedeeltelijk bevroren (garagist had tijdens een onderhoud het reservoir bijgevuld, maar natuurlijk was de concentratie niet sterk genoeg en begon het gedeeltelijk te bevriezen
     
  11. Voor alle duidelijkheid, als je voor de auto staat dus rechts.
    Vanuit de auto dus links.
     
  12. Oké, dat stukje heb ik ergens gemist ;)

    Is het misschien ook mogelijk om de kabels bij het pompje door te meten? Hoef je de hendel niet uit elkaar te halen om te testen of de hendel het doet.
     
  13. Nou, voorlopig werkt het weer. Heb inderdaad het wiel eraf gehaald, wielkuip los gemaakt (bij mij 6 + 1 schroeven trouwens). Toen eerst 2 handenvol enigszins vochtig zand en bladeren weggehaald. Kon toen nog niet echt bij het pompje of de stekker. Maar tussentijds getest en het werkte weer.

    Denk dus dat m'n vermoeden van een slecht contact klopte, misschien door die troep die er bij zat. Had graag nog wat verder gekeken. Probeerde het reservoir met pompje en al te laten zakken. Maar het begon te regenen, dus heb het maar weer in elkaar gezet. Als het weer terugkomt zal in waarschijnlijk het plaatwerk ook los moeten maken om bij het pompje te komen.

    In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal!
     
  14. Plaatwerk hoef je niet los te halen, alleen de 2 boutjes van het reservoir losdraaien en hebt hem er zo uit ;)
     
  15. Kun je dat stuk waar je het reservoir bijvult er zo dan uit trekken? Want die past niet door het gat.
     
  16. dat vulhalsje zit vast met 1 boutje, deze eenmaal los, kan je hem er "voorzichtig" uittrekken.
    hierna kan je het reservoir verwijderen nadat je hiervan de 2 boutjes heb losgedraaid.
     
  17. Thanks. Ga ik volgende keer doen. Hopelijk is ie dan ook weer wat leger.. :)
     
  18. Toch weer wat stof van dit topic afhalen :-)

    Bij een beurtje vd dealer werd aangegeven dat de pomp bij mij te weinig levert.
    De onderste straaltjes zie ik inderdaad vrijwel niets doen, de bovenste daarentegen komen tot ca 1/3 van de ruit..bijna de helft.

    Ik lees overal expliciet dat je aan de bestuurderszijde moet zijn in de wielkast, maar...

    Mijn Fofo 2/2 uit 2008 heef wel het reservoir aan de andere zijde (bijrijder) zitten.
    Ben ik eigenwijs of moet ik toch aan die kant zijn?
    Lijkt me zo logisch dat hij als het ware in/aan het reservoir bevestigd zit.

    Als ik die torxen los heb...is het enkel overklikken en klaar?
    Heb vd zekerheid voor €37,- (2x goedkoper dan dealer begreep ik) een pompje gehaald, origineel Tebi pompje.

    En vd zekerheid :-) ....kan het echt niet met het wiel er nog aan?

    Thanx!
     
  19. Niemand?

    Heb pompje in huis...erg klein dingetje. Zou toch wel ergens in het reservoir gedrukt worden?!

    Gr
     
  20. Bij de Focus 2 zit het reservoir inderdaad aan de bijrijderskant. De pomp zit rechtstreeks in het reservoir gemonteerd d.m.v. een rubber afdichting (het is verstandig om deze afdichting ook meteen te vervangen). Om de pomp te kunnen verwijderen zal je eerst het wiel moeten verwijderen en vervolgens het kunststof binnenscherm. Hierna kan je het reservoir verwijderen en vervolgens de pomp uit het reservoir verwijderen.

    Kijk voordat je begint wel goed dat je het juiste type pomp hebt. Er zijn namelijk 2 verschillende pompen leverbaar voor de Focus 2 (met en zonder achterwisser/sproeier). Het verschil zit in de connector en het aantal slangtules.


    Overigens hoeft te weinig druk niet altijd te worden veroorzaakt door de pomp. Bij de Focus 2 komt het nog weleens voor dat de slang knikt ter plaatse van de motorkapscharnieren.
     

Deel Deze Pagina