Zodra ik de auto start begint na paar seconden het acculampje te branden plus een raar bijgeluid, het geluid wordt meer naarmate ik meer gas geef.. Er zit nog garantie op maar ben benieuwd wat het is! Probleem al gevonden! Het is inderdaad de dynamo (58000km)
Zou wel eens de dynamo kunnen zijn, bekend probleem bij ST's van eind 2005/begin 2006 (weet ik niet welk bouwjaar jouw ST is). Morgen meteen dealer bellen, ik zou niet eerst gaan rijden. Gelukkig heb je nog garantie, anders was je zo 400-500 euro kwijt.
Vrijwel zeker je dynamo kapot idd.. Ga maar snel naar de garage voordat ook nog je accu leeg getrokken is, omdat deze niet meer bijgeladen wordt.. Heb bij mij st uit 2006, 2 maanden terug precies hetzelfde gehad. Ook dynamo kapot..
Dat kan van alles zijn, ik geloof dat Chris (XR5Turbo) al rond de 30000 km aan de beurt is geweest. Vorige week was iemand uit Duitsland aan de beurt, die had echter al zo'n 80000 km gereden. Je kunt volgens mij wel stellen dat hoe meer en langer je stroomverbruikers aan hebt gehad, des te sneller je aan de beurt kan zijn. De eerste dynamo's zijn blijkbaar gewoon niet berekend op hun taak (of ze nou van Denso of Bosch zijn of allebei, zijn ze op de duitse fora nog niet uit).
Niet alleen bij de st een probleem. Maar alle focussen uit het jaar eind 2004, 2005 en begin 2006 met een Bosch Dynamo, deze werden/worden vervangen door Denso dynamo's (leverancier Toyota, is dat na alle terugroep acties positief ?). Vooral bij de diesels gaan ze snel stuk. Is een fout in de dynamo, als er een brug naast wordt gezet gaat die niet meer stuk. het reviseren schijnt dus ook redelijk makkelijk te zijn, je kan het ook uit voorzorg laten doen door een specialist.
indd je dynamo mijne is vervangen bij 59000 km raar zoemend geluid gelukkig nog in de garantie ( st bwj 2006 ) suc6 groetjes
Die van mij heeft ook net de geest gegeven, rij net de oprit op en hij begint te gieren en op hetzelfde moment gaat het laadlampje aan , heb net even de kap losgehad(die ook al kapot is) en de multimeter ertussen en die geeft niet meer aan bij gasgeven dan 12.5 V dus dan weet je het wel die is stukkend......... De mijne is een 1.6 SW Tdci van 2005 met 199566 op de klok , maar er zit al wel een denso dynamo op dus die gaan ook wel stuk helaas. Ga hem denk ik maar zelf vervangen , iemand dit al es gedaan ??? en ook enig idee wat en ruildynamo kost??
Zo nieuwe Dynamo zit er ook weer in was een mooi klusje van 2.5 a 3 uur heb er wel gelijk ook een nieuwe spanrol ingezet het lager daarvan het zijn beste tijd ook gehad. alles loopt weer lekker en laadt ook weer goed bij ook niet geheel onbelangrijk. De dynanmo kan er via de bovenkant uit voor als iemand het nog moet gaan doen het de slang van de intercooler ook weafgehaald om meer ruimte te krijgen , de spanrol er weer op was even kijken hoe ik dat het beste kon doen maar een beetje inventief zijn wil dan wel es helpen