1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen werking achter ruitenwisser

Discussie in 'Electronica' gestart door MrLocktree, 25 jan 2010.

  1. Hallo mede forum gebruikers,

    Voordat ik meteen met de deur in huis val, zal ik mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Arjan Slotboom en ik rijd een Focus 1.8 -16v uit 2001, eigenlijk uit noodzaak geboren maar het bevalt tot nu toe uitstekend. Verder is dit voor het eerst dat ik aan een forum deelneem dus ik hoop dat het allemaal in één keer goed gaat. Ben een soort van beginneling dus eigenlijk, ook "sleutel technisch" ben ik niet bijzonder ervaren. Het is niet zo dat ik twee linkerhanden heb maar toch....

    Ik heb een vraag over de werking van mijn achter ruitenwisser. Sinds kort maakt de wisser zijn slag niet af. Dat wil zeggen als ik de ruitenwisser aanzet zou deze normaal zijn werk doen op interval, echter op driekwart van de achterruit valt de wisser stil en doet verder niets meer. Alleen door middel van in- en uitschakelen krijg ik de wisser weer terug in de beginstand. Als ik de achterruit wis, maakt de wisser wel gewoon hele slagen maar keert ook niet altijd terug naar de beginstand. Heeft één van jullie enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
     
  2. Welkom op ons forum!
    Waarschijnlijk is je relais stuk, kijk hier maar eens even ;)
     
  3. Hé dat is snel! En ik dacht dat ik goed gezocht had...maar het klinkt inderdaad als mijn probleem dus ik ga het zo snel mogelijk uitzoeken. Zal wel het weekend worden want ik mag "lekker" op cursus voor mijn werk....

    In ieder geval bedankt voor de snelle reactie!

    Arjan
     
  4. mijn vader heeft dit ook gehad en uit metingen kwam uit dat ik 1 spanningkje miste en toen was er een draadje gebroken in de in het rubbertje van de auto naar de klep
     
  5. een motortje van een station heb ik nog wel liggen.
     
  6. Nou hè hè, eindelijk ben ik er dan aan toegekomen om het relais uit te wisselen. Dat viel nog niet mee want het bleek daar waar normaal twee relais horen te zitten (R18/R19 volgens het boekje) zit bij mij één samengesteld relais....dus weer terug naar de Ford dealer om vervolgens nog een tweede relais erbij te kopen (overigens was ik per stuk € 7,51 kwijt). Toen de boel uitgebouwd en de relais vervangen. Achterruitenwisser uitproberen en........:cussing:...het probleem is nog niet verholpen dus. Een kennis vertelde mij dat het misschien aan de verdinding van de ruitenwisser aan de motor zou kunnen liggen. Doordat de wisser wellicht vastgevroren zat aan de ruit heeft de motor een slag gemaakt zonder de wisser mee te nemen. Door de wisser te demonteren zou ik de betreffende verbinding aan kunnen draaien waardoor het probleem ook opgelost zou kunnen zijn. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
    Verder heb ik geprobeerd de wisser te demonteren maar deze zit nogal vast en omdat ik bang ben iets te forceren, heb ik de poging gestaakt en zit eigenlijk een beetje met mijn handen in het haar (voor zover nog aanwezig). Is er iemand van jullie die wellicht dezelfde ervaring heeft gehad?
     
  7. nee komt mij niet bekend voor, maar als de wisser verkeerd zat, zou hij aan de andere kant over de klep moeten wissen toch?
    Meten = Weten.
    Maar als je liever gokt, dan zou ik zeggen dat de motor stuk is.
     
  8. Ha Mr.LockTree,

    heb exact hetzelfde probleem. Alle andere post heb ik gelezen, maar geen ervan heeft me geholpen. Heb ook 1 relais ipv 2 in het boekje. Uiteindelijk heb ik drie relais geprobeerd. Alle drie hetzelfde probleem met de achterwisser.
    Vorige week bij een universele garage geweest en wat zeggen ze: "Ligt aan het relais, waarschijnlijk". Lijkt me niet, heb er 3 geprobeerd. Moet nog een vervolg afspraak maken.
    Weinig vertrouwen in ieder geval.

    Gr. Joris
     
  9. Werking achterruitwisser

    Bij mijn focus wagon (bj. 2000) deed de wisser van de achterruit het niet. Zekeringen nagekeken en ook relais, niks mis mee. Van anderen gelezen dat je bedrading moet nakijken bij doorvoer naar achterklep. En jawel onder het rubber (achterklepzijde): 2 draden doorgebroken, 2 andere bijna. Doorverbonden, tape erom en klaar.
     

Deel Deze Pagina