1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

CD wisselaar eet radiozekeringen, pin-out mini iso?

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door NRJay, 16 jan 2010.

  1. Mn vriendin heeft een Focus 1 Ghia uit 2002 met 1.8 TDCI motor.
    Er zat een Blaupunkt Travelpilot in, zoals deze, met bijhorende 6 cd-wisselaar: (Foto's geleend van hier op het forum)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu was zij deze radio echt moe want het geluid stelde niet veel voor.
    Daarom heb ik deze vervangen door een Blaupunkt MP74 Seattle:

    [​IMG]

    Het geluid is véél beter nu, maar dan komt het probleem.
    Iedereen had mij aangeraden om bij hetzelfde merk (Blaupunkt) te blijven omdat anders de cd-wisselaar niet meer zou werken.

    Nu tijdens het installeren, alles gaat goed tot ik de mini-iso (die blauwe) van de wisselaar er in steek, de zekering van de radio springt er meteen uit! Wisselaar is prima want 5 minuten ervoor heeft die nog gewerkt, de radio werkt verder ook volledig zoals het hoort.

    Volgens mij zitten de draden van de cd-wisselaar niet op de plaats die de MP74 verwacht, dus de verkeerde pin-out.

    Dit is wat de MP74 wil zien: (Wisselaar zit op C3)

    [​IMG]
    Wat ik nodig heb is de pin-out van de wisselaar zelf! Dan kan ik een tussenstuk maken. Op het moment is de enigste herkenbare draad die van de voeding, dikkere rode, al de rest is een wirwar van kleurtjes die me niets zeggen...

    Wie o wie kan me hiermee helpen ??
     
  2. [​IMG]
    Hoop dat je hier wat aan hebt..
    Een echte "pin out" heb ik niet
     
  3. Bedankt voor je reply, ik zie wat ik zie maar ik weet niet wat ik hier uit kan afleiden...
    Links boven zie ik iets wat lijkt op een zekering, maar dan ?
     
  4. #4 dutchguy, 17 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jan 2010
    Das nou jammer..... verkeerd advies! ;)
    Die wisselaar gaat nooit werken op andere radio's dan die van Ford.
    De Ford/blaupunkt Travelpilot die je had, is aangepast om met een ford protocol wisselaar te werken. Die wisselaar werkt overigens wel gewoon op een standaard 5000/6000 radio met de juiste kabel.
    Als ik me niet vergis is de wisselaar zelfs van Clarion afkomstig; maar zeker niet compatible met overige Clarion onderdelen.
     
  5. Dan ben ik er eigenlijk aan voor de moeite ? Dat is wel dik in het zak gezet :td: Wisselaar is inderdaad van Clarion.
    Ik heb verder geen flauw idee hoe die wisselaars werken, maar je zou denken dat dat niet zo ingewikkeld is...
    Een voeding en massa, linke en rechtse geluidsoutput, en een stuursignaal voor de cd-lezer. Hoeveel verschil kan daar nu op zitten ?

    Niemand die een pin-out heeft van de Travelpilot ?
    Als ik niet probeer zal het nooit werken he...
     
  6. Zo simpel is het niet, een wisselaar werk met een bus, een netwerk dus.
    over dit netwerk gaat de audio en input signalen, alle merken werken met verschillende protocollen voor deze netwerken. Dus zal het zeeeeer moeilijk worden ben ik bang.
    Speelt je nieuwe toestel geen MP3 af?
     
  7. Ik heb wel ergens een schema liggen, maar dat zal je absoluut niet helpen.
    Je gaat of je wisselaar of je radio slopen.
     
  8. "Slopen" als in "onherstelbaar intern beschadigen" of als in "dingen moeten aanpassen" ?

    De nieuwe radio speelt vrijwel alles, dus mp3's natuurlijk ook.
     
  9. Dat eerste.

    Ik wil morgen wel even voor je kijken, maar dit is geheel op eigen risico (en niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent)
     
  10. Even een oud topic ophalen... Gaat een Blaupunkt radio wel standaard met de Ford stuurbediening werken? Heb nu een Travelpilot DX welke ik graag voor een betere radio wil vervangen met behoud van stuurwielbediening......
     
  11. De stuurbediening gaat op aftermarket radio's alleen werken als de betreffende radio stuurbediening ondersteund (vaak is dit een aparte aansluiting) en alleen met een passende converter. Het signaal van de Ford stuurbediening (weerstandssignaal) wordt met de converter omgevormd naar het signaal waar de betreffende aftermarket radio mee werkt. Vrijwel elk merk radio gebruikt een ander signaal. Je moet dus een converter hebben die geschikt is voor de Ford stuurbediening en het merk/type radio dat je hebt. Deze converters zijn te vinden bij de betere caraudio bedrijven en kosten ongeveer €80,-.

    De Blaupunkt Travelpilot DX is een radio die evenals de originele CD wisselaar volgens Ford specificaties is gebouwd. Deze radio werkt via de Ford protocollen voor stuurbediening en CD wisselaar. Alle andere radio's die Blaupunkt produceerd werken via een ander protocol en zijn dus niet Plug and Play.
     
  12. Dat is nou juist het probleem, de stalk adapters passen niet omdat mijn Focus met af fabriek TravelPilot DX namelijk ISO stekkers gebruikt. Dit zijn andere stekkers dan die worden gebruikt met een Ford radio zonder navigatie. Hierdoor kan ik dus niet mijn stuurbediening aansluiten. Omdat ik zag dat een Blaupunkt radio dezelfde ISO verbindingen had als mijn radio dacht ik dus dat dit wel 1 op 1 ging passen.
     
  13. Bij een focus 1 met Travelpilot DX is af fabriek al een losse Ford - ISO kabelboom ingebouwd. Hierbij liggen de Ford stekkers weg gestopt achter de kachelbediening. Als je het paneel dat om de radio zit verwijderd zie je deze Ford stekkers liggen. Vermoedelijk zal je hierop dan je stalk adapter aan kunnen sluiten.
     
  14. Thanks, daar was ik nu achter. Heb het nu voor elkaar, wel via een omweg, maar het werkt. Heb uiteindelijk een ISO stekker schema gevonden en middels dit schema de pinnen van het harness verbonden met de ISO stekker. Blij blij :dance:
     

Deel Deze Pagina