Het onderstel heb ik een tijdje geleden al uit elkaar gepeuterd en voorzien van de nodige doppen, flenzen en bouten om het te kunnen laten poedercoaten. Omdat ik met de E30 ook bezig was, kreeg ik de smaak te pakken en heb ik besloten dat dit fijne 323i onderstel en de tanks ook toe waren aan een rondje verse poeder. Voor: En na:
Prachtig! Ik ben ook een groot fan geworden van het poedercoaten, zeker als het om onderdelen onder de auto of motorkap gaat. Keep on going Koos!
Thanks!! En door met de klussen! Eerst heb ik weer wat naar de poedercoater gebracht en ook weer opgehaald. De tank en de subframes. De tank had een kleine verrassing. Afgezien van het feit dat er geen spatje roest aanzat en de tank derhalve als nieuw is geworden, bleek bij het uitpakken dat een overenthousiaste medewerker van de sociale werkplaats de tankopening even had afgeplakt. Dat hij dat ook weer had moeten veranderen voor het coaten had niemand hem uitgelegd… Die is dus nog een keer gedaan. Daarna ook de brandstofopnemer opnieuw laten verzinken En weer in elkaar gezet en gesoldeerd. Een nieuwe pakking is onderweg. De slang die over de tank liep, affabriek, had ook een verrassing. De slang is uiteraard als een stok zo hard, maar liep als volgt over de tank. Over de andere slang heen. Daardoor zit er een deuk in de slang. Lijkt niet erg Tot dat we de slang een kwartslag draaien. Die zat voor 80% dicht!! Nu snap ik dat joelen van mijn nieuwe brandstofpomp wel. Die zoog zich bij tijd en wijle helemaal het leplazerus. Nieuwe slangen erop en vastgezet zoals affabriek, met een stuk tape. Dit keer op de juiste plek Verbindingsbuisje er weer tussen:
Daarna verder met het onderstel. De stabistang voor, oud en nieuw: De stabilinkjes zijn echt wel op. En eronder Daarna de spoorstangen. De oude hebben beide speling, dus die eraf. Oud en nieuw De oude had aardig speling en geen vet meer. De nieuwe is net weer wat anders Er is eerder wat aan gedaan, het borgplaatje was zwaar mishandeld en moest ik lassen. Maar het stuurhuis zelf heeft ook teveel klappen gehad. Dat is gedaan door onoordeelkundig volk. Je schroeft de spoorstang op zijn plaats en borgt die door een ring op twee plekken om te slaan. Als je dan een beetje een gebrek hebt, sla je 3 centimeter te vroeg… Op je stuurhuisheugel…
Goed, spoorstangen er onder, op naar de draagarmen. Eerst heb ik de e36 rubbers in de lollies geperst En de draagarmen konden er op. Daarna de veerpoten opgebouwd. Een scheutje olie in de veerpoten, de nieuwe Bilsteindemper erin en de centrale moer erop. Maar ik heb niet het gereedschap om dar ding vast te zetten. Wel heb ik oudijzer en een lasapparaat. Dus nu heb ik dit. En dat werkt prima Losse onderdelen voordat de veer erop gaat. En klaar. Onder de auto.
Met de veerpoten op hun plek kon de veerpootbrug er op Daarna nog het tussenlager van de cardanas vervangen. Die was knap overleden en bevatte veel speling. Ik kwam ook nog een setje ABS sensoren voor de achteras tegen. NOS voor een fractie van de nieuwprijs. De voorzijde heb ik dus ook maar besteld. Alles mooi fris en nieuw. Tot slot het volgende plaatje nog even: Ik heb de oude, lekke schokdemper een paar dagen op de stallingsvelgen gelegd. De olie in de demper is knap agressief, getuige de blaar in het rubber….
Super netjes weer Koos, en ja door het poedercoaten ziet het er weer top uit, gewoon als nieuw Bedankt dat je ons weer op de hoogte hebt gesteld van je werkzaamheden, blijft super om te volgen
Thanks, Simon! Is ook gewoon leuk om te doen, kleine write up. En ik bleek ongemerkt aan beide auto's weer zoveel gedaan te hebben, dat er zomaar weer een kleine selectie geplaatst kon worden. En dat waren er meer dan 50... Ik moet vaker updaten...