Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussion in 'Mijn auto' started by uwbuurman, Jan 12, 2010.

  1. en iedere keer een nieuwe verrassing, mooi om te zien dat je werkelijk alles aanpakt en zorgt dat de BMW er weer als nieuw uitkomt. :respect: Koos :thumbs:
     
  2. Goed bezig Koos! :)
     
  3. Eindelijk weer wat tijd gevonden voor de 323i. Deze moet komende winter helemaal kaal zijn, zodat ik komend voorjaar kan laten stralen. Afgelopen week heb ik wat staal gehaald om de bok kantelbaar te maken. Dat was nog niet het geval en het is wel nodig om overal goed bij te kunnen. Gisteravond heb ik de boel gelast.

    De onderdelen heb ik op maat en in verstek gezaagd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is de bedoeling dat de bok twee kanten op kan kantelen en dat de staanders dus van links naar rechts en vice versa kunnen worden gezet. Daarom kleine stukjes voor aan de bok en de staanders.

    [​IMG]

    Liggend laswerk...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De buitenste koker, daar valt de staander in, het hoekijzertje, daar valt de schoor in. Nog even een bout erdoor en het zit vast.

    [​IMG]

    En de staanders:

    [​IMG]

    Verder heb ik nog mooie roest en gaten gevonden onder meer dan 5mm plamuur op de wielkasten in de auto. Dit zal ik verder eens gaan kaalmaken.
     
  4. Weer lekker bezig geweest Koos, d'r moet nog hele boel gebeuren aan die 323i zo te zien, mooi project iig :thumbup:
     
  5. Goed bezig Koos, maar aan de hoeveelheid werk te zien had je beter de ford kunnen houden :P
     
  6. Ja, dit is een meerjaren plan hoor. Er moet nog roest uitgesneden worden in de bodem, achter, zowel links als rechts; in de wielkasten achter, in 2001 slecht hersteld en nu weer rot en een stukje kofferbakvloer. Daarnaast moet ik nog wat werk bijhelpen en oplassen en afslijpen om het echt mooi en goed te krijgen. Dat hoop ik van de winter klaar te krijgen.

    Daarna laat ik de bodem, de binnenzijde, de motorruimte en de kofferbak stralen en in de epoxy blazen. Dat is van het voorjaar 2013 gepland. dan de cas helemaal afkitten en dan hopelijk in de tweede helft van 2013 spuiten, maar dat ik even afhankelijk van de kosten die voor die tijd gemaakt moeten worden en de beschikbare tijd.

    Anders wordt het spuiten in het voorjaar van 2014. Daarna is het opbouwen binnen een jaar klaar. Het is nog steeds mijn streven in 2015 te rijden. Het bouwen van een goede een snelle motor kost ook veel tijd en vooral geld, dus dat kan nog een bottleneck worden. Wordt het 2016 of 17 is me dat ook goed, als de auto maar 100% goed en naar mijn zin is.
     
  7. Volgens mij kun je inmiddels zo bij GJ aan de slag.
    Goed bezig Koos :)
     
  8. Mooi project, je pakt het gelijk goed aan ! Natuurlijk ook voor wat betreft de cabrio, blijft leuk om dat oude speelgoed te rijden.
     
  9. Ouwe klussert!!! Dat brommerrijden gaat niks worden dit jaar zeker? Jij hebt het zo druk ;)
     
  10. STaat nog op de zelfde plek onder dezelfde hoes als de hele winter inderdaad :oops:
     
  11. Zonde!! Maar ja ik snap het wel je hebt te veel hobby's op het moment ;)
     
  12. Koos; dat ziet er super uit!!!!:thumbs:

    Ik lees dat je m in de epoxy zet. Krijgt de cas ook nog een zuurbad?
     
  13. dat had ik graag gedaan maar er zitten in de cas een paar gelijmde delen, waaronder een flens in de Cstijl. Daar kom je dus niet bij. Een zuurbad is derhalve geen optie. Dus alleen stralen en spuiten.
     
  14. Al weer wat verder gekomen met je projecten?
     
  15. Ja, de gifbeker moet leeg. Het is alleen zo spijtig dat de gifbeker steeds dieper is dan verwacht en telkens als ik de bodem verwacht te zien, komt er meer…
    Goed, een paar foto’s:

    De rechter wielkast, in de auto. Er is aan de onderzijde van de auto een lapje in gebakken, maar de rotterij is destijds kennelijk door naar de bovenzijde gegaan. Daar is de roest er wat uit getikt en vervolgens de holle ruimte lekker vol plamuur gedrukt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De linkerzijde, deze is zo mogelijk nog meer rot. De gaten zijn hier groter en lopen door naar de achterzijde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze “roestbeschermende plamuur” loopt door achter het schot van de achterbank naar de kofferruimte.

    [​IMG]

    Duidelijk te zien dat de plamuur hier dik aangebracht is, zeker 4 tot 6 mm. Dus heb ik op een willekeurige plek een flinke mep met de hamer uitgedeeld. Helaas ontstond geen deuk, maar barsten. En daar onder? Plamuur, plamuur en nog meer plamuur….

    [​IMG]

    [​IMG]

    Had ik al gezegd dat ik plamuur was tegengekomen?

    [​IMG]

    En tot slot: het torsiescheurtje. Dit scheurtje zit in bijna alle E21's, zelfs bij 315tjes. Komt door het zetten van de achterwielen in de wielkast/veerpoottoren.

    [​IMG]

    Ergo, de ene kant is vermoedelijk beyond repair en de nadere zijde verdiend nader onderzoek. Ik ben band dat het betere herstelwerk heel veel tijd gaat kosten en dat het resultaat niet bevredigend zal zijn terwijl er in de holle ruimte van de wielkasten nog veel roest achterblijft. Dat zal dan leiden tot een te snelle corrosie na herstel. :goodnight
     
  16. Daarnaast heeft de 325iA cabrio sinds vandaag een nieuwe APK :cheer:. Deze staat nog wel bij de garage voor herstel van de automaatbak, het probleem van het in de vrijschakelen vanaf 160km/h. Dat is onprettig... Als die kosten een beetje meevallen, dan bestel ik komende week twee nieuwe wielkaten, althans de binnenzijde, van de E21.
     
  17. zow dan, da's een beste bak plamuur en wordt je niet blij van :nocheer:
    hopende dat de reparatie van de bak meevalt want dan kun je idd maar het beste 2 nwe wielkasten halen.
    keep us posted Koos.
     
  18. Gadverdamme. Wat een knutselaar is dit geweest zeg.
    Tis geen gifbeker meer maar gaat meer richting een emmer.
    Maar er komt een dag. Shineee
     
  19. Nou Koos da's niet zo lekker. Maar dat gaat kilo's schelen als de plamuur er eenmaal uit is :)
    Veel sterkte zeg.
     
  20. Ik had er op het bmw forum ook al wat van gelezen maar dit ziet er niet lekker uit :nocheer:
    succes Koos met repareren en als je nog advies nodig hebt hoor ik het wel.
     

Share This Page