Slecht starten en tikken bij extreme kou

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hoefhaan, 5 jan 2010.

  1. Ja, hoor
    Het is winter in Nederland.
    Nu dan even een vraagje over starten:
    Is het normaal dat een koude auto (in dit geval een focus 1.6 wagon futura) soms slecht start, en dan bedoel ik rond de 10 seconden nodig hebben tot aanslaan? De startmotor klinkt goed. En het doet zich maar af en toe voor, alleen bij echt lage temperaturen (rond vriespunt en lager)

    Wat wel elke keer zich voordoet bij kou: Direct na het starten van de koude motor is een getik te horen uit het motor compartiment, wat luider wordt hoe meer ik aan zet (airco, lucht-recirculatie, kachel etc) en na ongeveer een halve minuut tot een minuut stilstaan verdwijnt dit vanzelf.

    Daarna loopt hij als een zonnetje

    Wellicht "normale" koudeproblemen maar hij zit nog in de garantie dus wil ik problemen NU tackelen.
     
  2. Dit lijkt me normaal, gezien de temperatuur van de laatste en komende dagen hebben zo goed als alle motoren het iets moeilijker te starten.
     
  3. Laat de accu maar controleren.;)
     
  4. Auto moet gewoon starten als "normaal".
     
  5. benzine hoort inderdaad gewoon aan te slaan, kost misschien 2 slagen van de startmotor extra, maar hoort zeker niet langer dan 2 seconden te duren!

    Accu kapot is een goede optie, kijk elke avond naar het nieuws: anwb weer 700 auto op weg geholpen waarvan de accu's slecht waren en dus de auto niet startte...
     
  6. Ik weet niet of jou auto is uitgevoerd met hydraulische klepstoters maar dat zou wel het tikken kunnen verklaren. Als de motor erg koud is en dus de olie ook, dan is de olie wat dikker. Dan kan het heel goed zijn dat je de klepstoters hoort tikken. Als de olie dunner wordt, dan gaat het getik weg. Dat is normaal dus nergens om je zorgen over te maken.
    Bij extreme kou gaat de conditie van de accu sterk achteruit maar hij moet wel de (normale) gevraagde stroom kunnen leveren. Het kan dus wat langer duren voordat de auto start. Is de accu echt slecht dan kan het inderdaad veel langer duren voordat de auto start. Waarschijnlijk is het na deze koude dagen over en zal de motor gewoon weer normaal starten.
     
  7. Wat ik nooit zo begrijp: kan een accu slecht zijn en toch voldoende stroom geven om de startmotor aan te drijven? en dan net te weinig geven om goed te kunnen starten?

    Johan
     
  8. Ja, kan zijn dat de startmotor dan toch net te weinig toeren maakt.
     
  9. Accu zou het aanslaan kunnen verklaren, maar niet waarom hij een minuut lang "tikt".
     
  10. ik heb met mn 1.8TDDI ook problemen met starten in de kou.
    ik laat 'm al zeker 3 keer voorgloeien en dan nog start die niet in 1 keer.
    ik merk wel dat het soort brandstof wel verschil maakt.. met shell V-power diesel start m'n auto wel beter dan met bijvoorbeeld diesel van de Tango.
     
  11. Het tikken van de motor kan verklaard worden door de dikte van de olie.
    Bij lagere temperaturen is de visco hoger en kunnen de hydraulishe kleppen inderdaad lawaai maken. Dunnere olie in de wintermaanden kan dan een oplossing zijn.
    Verder gaat elke chemiche reactie bij lagere temperaturen langzamer zo ook het vrij maken van stroom in een zuurgevulde accu. Maar wanneer een accu echt defect is kan er een cel uitgevallen zijn door sluiting in de platen maar dan heb je maar 10 volt ipv 12 volt en dat merk je snel met starten. Als je zuur slecht is kun je wel 12 volt hebben maar maakt je accu minder amperes en start je auto ook slecht, startmotor zal langzamer rondgaan.

    Leen
     
  12. Het tikken is je dynamo. Heb ik ook. Als de voor en achterruitverwarming aanstaat en het is beneden 0. Zet je ze uit is het tikken weg. Ik zet meestal alleen de voorruitverwarming aan dan heb ik geen getik.
     
  13. het is normaal.
    ik heb er ook last van en ben vanmorgen bij de dealer geweest.
    deze vertelde dat het de multiriem is.
    Gezien de lage temperatuur komt dit vaker voor zei tie.
    als je ook last hebt van een piepend geluid bij het starten dan kan je overwegen om een andere multiriem erop te laten zetten.
    doordat je je verwarming en airco aanzet moet de multiriem meer werken en wordt het gepiep/getik iets meer. dus het kan je multiriem zijn bij jou geval maar zeker weten doe ik het niet.

    Succes ermee ;)

    Grtsz :mrgreen:
     
  14. De mijne heeft geen problemen met starten en aanslaan door de kou. Wel last van tikken maar dit is na 10 a 15 seconden over.
     
  15. "Tikken" deed die van mij ook en dat was dan over na ongeveer 2 min.
    Nieuwe multiriem en NU is het weg :dance: :dance:
     
  16. dan vraagje over het voorgloeien ....heel maar dan ook heel af en toe vraagt hij erom ..maar de meeste gevallen niet ..ook niet met deze theperaturen ...wacht dan maar tot de meters aanslaan en sommige lampen uitgaan ....maar geen gloeispiraal te zien .. lampje niet stuk.. verder starten en lopen geen problremen verder..... tdc1 1600...
     
  17. @jossie: Voor jouw vraag zou ik aanraden een nieuw topic te starten, dan heb je meer kans op reactie.

    Ingaande op het tikken;
    Bij mij tikt hij (hard) bij koude start en het aan zetten van de voorruitverwarming. Zou volgens de dealer aan de spanner van de multiriem of aan één van de rollers waar hij overheen loopt liggen, diagnose volgt.
     
  18. Vandaag bij de garage geweest. Alles nagekeken, bleek een lekke olieleiding in de buurt van de multiriem waardoor hij door ging slippen en een tikkend geluid produceerde. Nu de lekkage gerepareerd, dus morgen vol spanning een koude start maken!
     
  19. Helaas toch nog harde tikken bij de koude start, snelle frequentie.
    Starten doet hij wel prima, maar zodra bv de voorruitverwarming aan gaat dan tikte hij weer, zodanig hard dat het in huis hoorbaar was. Het tikken kwam bij de multiriemen vandaan, in ieder geval lager dan de distributieriem en ook lager dan de dynamo.

    Opnieuw naar de garage, nieuwe multiriemen (beide) erop en nu is het probleem opgelost!!!
     

Deel Deze Pagina