Focus CC verkocht......nu VW Golf, en na de CC nu een Renault

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Cabriocruisertje, 24 jul 2009.

  1. Bij een automaterialenzaak. Is gewoon een Hella relais met 4 poten. Op de ene staat 12V rechtstreeks van de accu, op de andere de + van de dimlichten, op de andere de + van de stadslichten. De laatse poot zit aan de + van de LEDs.

    Bij geen lichten aan: geen voeding op de stuurdraden, geen doorgave
    Bij Dimlichten aan (zonder stadslicht): 1 voeding op de stuurdraden, wel doorgave, LEDs aan
    Bij stadslichten aan: 2 maal voeding op de stuurdraden, geen doorgave, LEDs uit.
     
  2. #22 mikeconcepts, 23 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2010
    Volgens mij haal je hier dim- en stadslicht door elkaar? Zoals je t nu omschrijft zouden de LED's aan gaan als je in het donker rijdt (wanneer je je dimlicht aan doet). De volgorde van de benaming van verlichting gaat zo: stadslicht>dimlicht>grootlicht.

    Volgens de regel hoort volgens mij de DRL aan te gaan wanneer je je motor start. (dus de DRL brand al zonder enige andere verlichting) en horen al uit te gaan wanneer je stadslicht aan gaat, en blijven ook uit als je dimlicht aan gaat.

    Ook snap ik niet hoe je 4 + signalen op een 4-poots relais kan hebben, een relais heeft sowieso een massa nodig om een stroomkring compleet te maken zodat de spoel het contact van het relais kan openen en sluiten.

    Op mijn vorige auto had ik het zelf ook met een normaal relais gedaan (contact maken in rust stand / contact breken bij stuursignaal). De stuurdraad van de DRL zat op een geschakelde 12v+ vanuit de zekeringkast in de motorruimte. De andere plus draad ging naar mijn stadlicht. Zodra het stadslicht aanging kreeg het relais een puls om contact te breken waarbij de DRL uit gaat.

    Ter illustratie nog een schema:

    Er zijn dus verschillende soorten relais namelijk: maken / breken en wissel relais. voor meer info zie ook deze link http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html

    Dit schema is dus gemaakt met een breek relais. Je ziet dat in ruststand het relais de geschakelde 12v + door laat naar de led's (led's gaan branden bij starten motor). Wanneer het stadslicht ingeschakeld wordt krijgt de spoel van het relais een 12v + signaal vanaf het stadslicht (stroomkring spoel wordt gesloten) waardoor de spoel het contact naar zich toe trekt en hiermee de stroomkring naar de LED's verbreekt (stadslicht aan, LED's gaan uit).

    In het schema zou je de geschakelde 12v + kunnen vervangen door de 12v + van het stadslicht en de 12v + van het stadslicht kunnen vervangen door de 12v + van het dimlicht. Dan heb je de schakeling zoals cabriocruisertje heeft. Dus LED's gaan aan wanneer het stadslicht aan gaat en de LED's gaan weer uit wanneer het dimlicht aan gaat.
    [​IMG]
     
  3. Hmm ik had juist begrepen dat je dagrijverlichting alleen niet mag voeren icm dimlicht, dus alleen aan als het licht is.
    Dagrijverlichting is een 'nieuwe' toevoeging aan de auto om hem overdag zichtbaarder te maken, voorheen werd stadslicht gebruikt om overdag verlichting te voeren om de auto 'zichtbaarder' te maken.
    Vandaar dat mijn led-strips aangaan zodra de auto van het slot gehaald wordt en uitgaan wanneer dimlicht gevoerd wordt.

    Maar goed wat je ook doet, helemaal legaal wordt het niet omdat deze strips het keuringsmerk niet hebben.
     
  4. #24 mikeconcepts, 23 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2009
    Ok en wat is aan jou uitleg nu anders als wat ik vertelde? Zoals ik het beschreef gaan de LED's toch ook uit zodra er stadslicht en vervolgens dimlicht wordt ingeschakeld! De LED's zijn dus nooit aan in combinatie met andere verlichting. Wat jij zegt is trouwens wel waar die losse strips zijn nooit goedgekeurd dus helemaal legaal wordt t niet.
     
  5. Ik bedoelde dat volgens mij de leds aan mogen met stadslicht.

    Volgens een mailtje van een rdw-medewerker mag het, maar volgens de gedocumenteerde richtlijnen niet en dat is waar oom agent mee kan zwaaien als hij je aanhoudt.
     
  6. Er wordt weer lekker met 2 maten gemeten tussen RDW en de politie dus zoals wel vaker gebeurd.
     
  7. Ik heb geen nummers genoteerd, maar ik heb het goed aangesloten.

    Als de schakelaar op AUTO staat branden alleen de dimlichten (DRL)

    Verderop:
    In het schema zou je de geschakelde 12v + kunnen vervangen door de 12v + van het stadslicht en de 12v + van het stadslicht kunnen vervangen door de 12v + van het dimlicht. Dan heb je de schakeling zoals cabriocruisertje heeft. Dus LED's gaan aan wanneer het stadslicht aan gaat en de LED's gaan weer uit wanneer het dimlicht aan gaat.

    Je snapt het dus prima (alleen zit het bij mij omgedraaid).

    Dit wilde ik eigenlijk ook. Een geschakelde plus (accesoire) onder de motorkap was een beetje lastig, en nu kan ik een "showstand" gebruiken door de constante plus op een van de stuurdraden te zetten.

    Ik heb het hier aan een APK monteur gevraagd, omdat mijn auto nog steeds te koop staat, of het een afkeur is. Volgens de huidige regels kan hij mijn auto nu niet afkeuren. Maarja, je weet nooit wat ze nog bedenken voordat ie echt op moet voor de APK.....
     
  8. #28 Cabriocruisertje, 25 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2010
    Vandaag weer aan het prutsen geweest. Leds in de binnenverlichting geplaatst en gelijk de voetenverlichting aangelegd. Ondanks dat het een Titanium is geen voetenlampjes en ook geen bedrading aanwezig!
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder follow me home verlichting aangelegd. Het zat er al standaard op, maar dan moet je als je uitstapt een keer met het grote licht seinen m het te activeren. Nu gaan de mistlampen branden als ik de auto open en de binnenverlichting gaat branden.

    [​IMG]
     
  9. hoe heb je die follow me home werkend gekregen?

    Mooie aanpassingen!!!
     
  10. Ziet er allemaal heel mooi uit.
    Ik ben ook wel nieuwsgierig naar hoe je de follow me home verlichting werkend hebt gekregen. Kan je ons daar wat meer over vertellen?
     
  11. Achter de lichtschakelaar de draad van de parkeerlichten genomen. Deze heeft voeding als het contact uit is en geen voeding als het contact aan is. Deze draad wordt door de voetverlichting geschakeld middels een 4 poots Hella relais, zodat de voeding op de mistlampendraad komt (ook achter de mistlampschakelaar). Heb nu alleen nog last van een ratelend relais, maar daar is ook nog een oplossing voor dmv een elco.
     
  12. Ok de schakeling klinkt inderdaad heel logisch en simpel zo!

    Ik heb nog wel een paar vragen:
    - Als ik het goed begrijp heb je alleen maar een relais gebruikt voor de schakeling en niet z'n aftermarket coming home module?
    - Ik ga er vanuit dat de mistlampen net zolang blijven branden als de voetverlichting, maar ik heb nooit gekeken hoe lang de voetverlichting blijft branden, dus hoe lang blijft die coming home verlichting branden?
    - Ipv de mistlampen aan te sluiten kan je dan ook gewoon de draad van je dimlicht pakken?
    - Waar ligt het aan dat het relais rateld? Normaal geeft hij alleen maar een klik bij in- en uitschakelen toch?
    - En gaat in jou geval het mistlicht nu ook branden als je de auto met de afstandsbediening ontgrendelt, want dan brand de voetverlichting toch ook al voordat de deur open gaat? Je hebt dan gelijk z'n soort zoekfunctie voor als je je auto niet meer weet te staan op een donkere parkeerplaats.
     
  13. Klopt. Nog wel.

    Net zolang als de binnenverlichting. Als het niet lang genoeg is druk je gewoon nog een keer op open op de afstandsbediening.

    Tuurlijk, maar de mistlampen schijnen kort en breed voor de auto.

    Omdat ie GEM gestuurd is. Er is een oplossing voor. Ik ga vanavond de onderdeeltjes bestellen en later monteren. Op het Mondeoforum was dit afdoende.

    Ja.
     
  14. #34 mikeconcepts, 27 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2010
    Bedoel je hiermee dat je toch z'n module overweegt, of bedoelde je dit omdat je nog de diode en elco erbij gaat plaatsen?


    Voor de rest van je antwoorden dank je wel, ik heb het topic op het mondeoforum ook gevonden. Als ik het doe ga ik het toch via de mistlampen doen. Ik heb oem xenon dimlicht dus denk niet dat de accu het leuk vindt als ik die schakel bij uitstaande motor, aangezien de verlichting nu ook al niet blijft branden als het contact uit gaat neem ik aan dat dit niet voor niets gedaan is. Ik ga er eens over nadenken of ik dit van de zomer ook voor elkaar ga maken :D.
     
  15. #36 mikeconcepts, 27 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2010
    Komen de pinnummers in het schema wel overeen met die van de Focus? Weet je trouwens de kleuren nog te vertellen die bij de Focus van toepassing zijn?
     
  16. Nee Pinnummers komen niet overeen. Ik heb in de auto de pinnen genoteerd die ik gebruikt heb. Zal ik nog wel laten weten hier.
     
  17. Mooie updates, Marco!!
     
  18. Ok super ben benieuwd.
     
  19. Pin 6 is van de mistlampen, Draadkleur groen blauw
    Pin 13 is van de parkeerlichten, draadkleur Rood en rood groen
    Dit zijn de officiele Ford nummers van de stekker, niet die van het Mondeoforum.
    pin 6 komt overeen met pin 1 met een 4tje erbij. Pin 13 komt overeen met pin 5 van de Mondeo. Ik hoop dat je eruit komt zo.
     

Deel Deze Pagina