Sportonderstel

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door mavi77, 7 mei 2009.

  1. Even los van het andere topic over de losse achterkant. Dit is inmiddels binnen redelijke proporties, maar toch had ik graag op hoge snelheid (snelwegtempo) een strakkere wegligging gehad zonder de leasewagen teveel te "pimpen" met zaken die not-done zijn. Vandaar dat ik het het liefst bij officiele opties hou.

    Wat houdt de optie sportief afgestemd onderstel precies in, zoals die in de prijslijst staat (voor 150,=)?

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Zou dit later ook in te bouwen zijn voor een redelijk tarief?
     
  2. Dit zal nieuwe dempers en veren inhouden. Dus doe zelf de rekensom maar, of dit rendabel en/of ingrijpend is ;)
    Dan kan je nog voordeliger een eibach set laten installeren.
     
  3. Het sportonderstel van Ford is volgens mij andere veren en dikkere stabilisator stangen als ik het goed heb(?)
    Dit zal niet voor een schappelijke prijs kunnen worden gemonteerd.
    Zeker omdat de dealer een hoger uurtarief hanteerd dan een (banden)specialist.

    Ingaande op wat dutchguy zegt. Onze sponsor Peter de Groot heeft onder diverse Focussen van dit forum Eibach veren gemonteerd tot volle tevredenheid van de eigenaren (incl.myself). Auto blijft comfortabel maar heeft een beter weggedrag.

    De prijs die Peter de Groot hanteerd voor het monteren van de veren is
    € 325,- (totaal onderdelen, montage, uitlijnen en incl. BTW)
    Klinkt een hoop, maar is echt een zeer zeer scherpe prijs.
     
  4. Alleen nieuwe veren klinkt aantrekkelijk ja. Bedankt voor jullie reacties.

    Dus het sportonderstel is ook minder comfortabel op bijvoorbeeld slechter wegdek, drempels etc? En hoef ik daar dus niet direct spijt van te hebben dan ik dat niet direct heb genomen? Het gaat mij niet om de meeste grip te hebben, want hij gaat nu al als de beste door de bochten en het comfort is prima zo. Dat is dus op zich goed. Alleen de snelweg wegligging op hoge snelheid mag voor mij zekerder. Hij voelt zo licht aan bij elke beweging of hobbel.
     
  5. Sorry dat ik dit topic uit z'n graf heb gehaald, maar ik heb toch een vraag.

    Heeft het sportonderstel nu echt alleen andere veren en een dikkere stabilisatorstang, of zitten er ook andere dempers op?

    Of zijn de dempers van een Focus 2 fase 1 Futura, Rally Edition en Titanium gelijk aan de standaard dempers?
     
  6. Volgens mij is alles gelijk Irwan, het kan zijn dat de stabilisatorstang idd anders is maar zelf dat betwijfel ik. Volgens mij is de term sportonderstel niets anders dan een geringe verlaging van ongeveer 1 cm, net genoeg om de auto iets stugger te maken.

    Bij mijn weten hebben alleen de ST en de RS een compleet andere ophanging en vering, maar zeker weten doe ik het niet.
     
  7. Het verschil is alleen de veren en de dempers.
    De stabistangen zijn altijd hetzelfde
     
  8. Veren en dempers?
    Dan is dat niet eens zo duur toch.. Eibach is toch alleen veren...
     
  9. Ford veren kosten iets van 90 euro per stuk.
    De dempers zo rond de 110 per stuk.

    Dus een eibach setje van 150 euro kan wel uit.
     
  10. Om verwarring te voorkomen.
    In de 1e post staat Ford sportonderstel voor 150 euro (dat is voor het geheel neem ik aan 4 wielen :P).
    Vervolgens wordt er gezegd dat dat veren EN dempers is.

    Dan roep ik, dat is niet duur... want Eibach kost ook 150 en dan heb je alleen veren.
     
  11. dit is alleen als extra optie te bestellen af fabriek;)
     
  12. Aaaaaaaaaaaaaah vandaar :)
     
  13. En je kunt dan in de set-up nog kiezen tussen: comfort, normaal en sportief.
    Dit kan alleen bij stilstaand voertuig en op contact.
    Het verschil heb ik nog niet kunnen merken.
    Ook het verschil tussen een normale Focus II (dus zonder af-fabriek sportonderstel) heb ik nog niet gemerkt.
    Wel stuurt hij ontzettend strak, zeker met de ESP die ik ook als extra besteld had.
     
  14. Wilbert die instelling heeft niets met het sportonderstel van doen. De instelling Comfort, Standaard of Sport hebben te maken met je stuurbekrachtiging en zijn ook bij een FoFo zonder sportonderstel in te stellen ;)
     
  15. Zoals hier dus :)
     
  16. En de instelbare stuurbekrachtiging zit niet op alle versies van de focus 2. De 1.4 en 1.6 hebben een stuurbekrachtigingspomp die door de motor wordt aangedreven en daarbij is er niets in te stellen. Bij de overige motoren wordt een elektro/hydraulisch systeem gebruikt waarbij je voor 3 instellingen kan kiezen.
     

Deel Deze Pagina