Airco condensor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Spiked, 26 apr 2009.

  1. #1 Spiked, 26 apr 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2009
    Er liggen rijen met koelvinnetjes in mn airco's condensor los. Is dit schadelijk, is het aan te raden de condensor te vervangen, en zo ja, is het zelf te doen?
    (Op het vullen na, dat laat ik dan wel weer bij een garage doen). Gevalletje koplampen dr uit, voorbumper eraf leeg laten lopen en vervangen, of is dit net even wat meer werk?

    De condensor is de eerste plaat achter je grille he? Zo hangt 'ie erbij:
    [​IMG]
     
  2. Goh, wat komt dit plaatje mij bekent voor, iemand ? Volgens mij is het goed zelf te vervangen, doet jouw airco het nog wel ?
     
  3. Ja, heb eigenlijk nog geen problemen ondervonden met mn airco!
     
  4. zelfde probleem hier...
     
  5. Maar een keer een klusmiddag houden? Zo'n ding kost ~€100 terwijl de garage €400 vraagt voor inbouw. :p
     
  6. Misschien dat onze inbouwkoning Lars wat meer kan vertellen :D
     
  7. haha lol,

    Inbouwen zal het probleem niet zijn. Maar als je de zaak zelf losdraaid, dan bega je wel een milieudelict.
    Vullen/vacumeren kan je zowiezo niet zelf.

    Het beste is leeg laten trekken door een willekeurige garage, zelf monteren en dan weer laten vacumeren+vullen door diezelfde garage.

    Condensors kosten bij ford zo ongeveer 300 euro, dus die hoge prijs is wel te verklaren. Aftermarket condensors koop je voor beneden de 100 euro op ebay.
    Ik vermoedt niet dat er echt veel verschil in zit, Ford maakt ze immers ook niet zelf.

    Bijkomend probleem bij de fase2 1.6 benzine Focus, is ook nog eens dat de condensor vast zit aan de radiator in een soort frame. Bij Ford wordt de condensor+radiator als 1 unit geleverd en compleet vervangen. Dus je moet ook nog het kolecircuit loshalen. Aftermarket zie je ook veel van die complete units (op ebay).
    De oude fase1 focus heeft dit nog niet voor zover ik weet, de diesels ook niet. Misschien is er alsnog een truc voor bij de fase2, maar daar heb ik nog nooit naar gekeken.

    Dutchguy
     
  8. Onlangs heb ik een condensor vervangen bij een Ka, en daar zit ook de condensor vast aan de radiator zoals Dutchguy omschrijft. Dit moet je er ook gezamenlijk als 1 onderdeel op de plaats zetten. Dus eerst de 2 onderdelen aan elkaar maken (mbv plastic 'haakjes') en dan als 1 blok op de plek schuiven en vastschroeven.

    En inderdaad, laat de airco niet leeglopen! Dit moet een bedrijf voor je doen ivm de schadelijke gassen (dus ook voor jezelf)!!
     
  9. Aan wat voor prijskaartje moet je denken voor het leeg laten trekken en vacumeren+vullen?
     
  10. Ohw dit heb ik ook...
     
  11. daar vragen ze zo ongeveer tussen de 80 en de 100 euro voor.
     
  12. dat is wel te doen :)
     
  13. Ik zou het zo laten zitten als je geen probleem hebt met je airco. Je zult toch niets anders aan je airco voelen (verbetering).
     
  14. Dat kan van de zomer nog wel komen dan. Die condensor is er om de warmte af te voeren. Hoe minder lamellen hoe minder de afvoer van warmte. Je merkt het indd vanzelf als het echt te gek wordt want dan schakelt de airco niet meer in...
     
  15. Bij mij is de condensor lek. De airco werkte niet meer dus dachten ze in de garage gauw hervullen (80 €) een week later werkte hij terug niet meer.
    Terug naar de garage ,ze hebben er dan een soort kleurstof ingedaan en blijkbaar is de condensor stuk.
    Orgineel kost een condensor van ford +- 380 euro (enkel het materiaal)
    Heb mij nu 1 besteld van +-104 euro (piraat) hoop dat hij even goed is als de orginele.
    Dan terug 80 euro voor te hervullen en nog wat werkuren voor plaatsing condensor. En hopen dat die verdomde airco dan terug degelijk werkt.
    Waarschijnlijk zullen deze werken in de loop van de komende week gebeuren.
    Ik hou jullie op de hoogte of het goed is.
    :bye:
     
  16. Zelfde probleem voor mij ; condensor lekt en dient vervangen ; kan je dit zelf en hoe doe je dit. Enig idee hoeveel tijd dit in beslag neemt. Het vullen laat ik natuurlijk door vakman doen.
     
  17. Ben ik blij dat ik koelmonteur ben.
    Kan ik alles zelf.
    En idd als de lammellen loslaten heb je minder koeloppervlak om de warmte af te voeren.
    Wordt waarschijnlijk alleen merkbaar bij hoge buiten temperaturen.
    Vindt de persdruk van een autoairco toch al zo belachelijk hoog (50 a 60 graden), terwijl een stationaire koelistallatie condenseerd op zo'n 35 graden.
    Dus als hij nog goed werkt, lekker laten zitten tot de airco op zijn hogedruk beveiliging wordt uitgeschakeld.
     
  18. @ hierboven
    vindt ik wel kunnen
    2-3bar lage drukzijde
    15-18bar hogedrukzijde
    hierdoor krijg je bij 18 bar dat het 65graden is
    en 2bar is het 1.5graad (tenminste wil het naar toe gaan)

    de temperaturen komt door druk en type koudmiddel r134a

    dan wil ik het wel eens weten als je de vervanger van r134a hebt
    kans is dat het stikstof wordt
    dan spreken we over nog hogere drukken in het systeem(60bar wordt al gesproken)
     
  19. Is geen stikstof N2, maar kooldioxide CO2 (of R744)
    Dan zit je idd rond de 60 bar.
    Bij zulk een hoge druk is de kans op lekkage groter.
    Waar is de tijd van de vertrouwde R12:think:
    Zuigdruk rond de 1 bar en persdruk rond de 8 bar.
     
  20. R12 duurt het langst voordat het afgebroken wordt, 1500.jaar??? R134a duurt 12ojaar verder zit je nog met cfk en hfk. Co2 duurt ecther 10 jaar of zo iets.

    Volgend jaar mag in nieuwe auto's ook geen r134a meer in
    Moet andere gas zijn. Weet dat er 1 is die direct in bestaande systeem kan. Enige apparatuur om te vullen en legen moet anders zijn.

    Als laatst 18bar vindt ik niet zo erg. 2200bar dieseldruk is iets gevaarlijker
     

Deel Deze Pagina