1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Helemaal nieuw hier.

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Fritsie, 21 feb 2009.

  1. Hallo, mijn naam is Frits en rij sinds kort in een Focus 1.8 TDCI uit 2004 rond. Voorheen was ik Volkswagen rijder maar na een ritje in de Focus gemaakt te hebben was ik verkocht door de rij eigenschappen en de soepele stille motor.

    Helaas heb ik naast de wegligging nog niet veel goede ervaringen met deze auto. Is al meerdere keren teruggeweest naar de dealer voor problemen. Vliegwiel en kopppelingsplaten zijn vervangen plus de thermostaat en twee maal een slang voor de koelvloeistof. Gelukkig wel allemaal onder garantie... maar mijn echte vertrouwen zoals ik bij de VW had moet nog komen. Ook het gebruik valt mij erg tegen vergeleken bij een TDI.
     
  2. Welkom op het forum! Jammer dat je wat minder vertrouwen hebt in je focus maar hopelijk komt dat allemaal nog wel!

    In ieder geval veel plezier op het gezellig focusforum!

    :D
     
  3. Welkom Fritsie.

    Wat valt er tegen aan het verbruik van jouw fordje?
    Op zich moet dat ding makkelijk 1 op 20 kunnen halen.
    Tipje: Je gaspedaal een heel klein beetje terug laten komen terwijl je dezelfde snelheid behoud.. dat scheelt met die fordjes.

    Ik rijd nu een klein maandje in een focus en het valt mij op dat je zelf het gaspedaal iets moet terugregelen om zuiniger te rijden.(logies ergens)
    Met een Volkswagen en een Opel hoef je dat niet te doen, dat word vanzelf geregeld.
    Bij mij scheelt dat volgens de boordcomputer een verbruik van 5.5 tot 6 l per KM, naar 4 tot 4.5 Liter per Kilometer.

    Raar maar waar, maar misschien zit er bij mij wel iets niet goed.
    Ik heb trouwens een 1,8 TDDi uit 2003
     
  4. Welkom op het forum, Fritsie
     
  5. Thanks iedereen.

    1:20 is wel erg zuinig... ik rij elke dag vanuit Friesland de afsluitdijk op en neer. Dat is zo'n 150km per dag. Dit met een snelheid van 120km/h. Hiermee heb ik de laatste keer een verbruik va 1:15 gemeten :shock:
    1:17 vind ik normaal voor een diesel. Dit was trouwens wel met het koude weer. Mijn boordcomputer geeft echter altijd een veel lager verbruik aan dan dat ik meet?

    Wat bedoel je met terugregelen? Minder diep intrappen?
     
  6. Precies, ietsje minder diep intrappen, zodat je toch nog op snelheid blijft.
    Bij mij geeft de boordcomputer dan een lager verbruik aan.

    Overigens is de boordcomputer erg optimistisch, maar als ik het aantal kilometers op een tank ga terugrekenen aan de hand van de dagteller en ik trek daar de afwijking van af, dan heb ik evengoed een gemiddeld verbruik van 1 op 19.
    Stad en snelweg meegerekend.

    De afwijking van de teller is 5%, dus als ik 105 rijd op de teller, dan rijd ik in werkelijkheid 100.
    Ik rijd ongeveer 960 km op een tank, tank dan 48 liter = 960/48/1.05= 1 op 19
    (afgeronde waarden en een praktijkvoorbeeld)

    Snelheid ligt op de snelweg tussen de 100 en 120.
     
  7. Hmmm, misschien toch iets mis met de afstelling van de motor.
    Volgens mijn boordcomputer rij ik 5.3 l op 100km dat is 1:18.
    Wanneer ik het verbruik dan bereken (het aantal gereden km's delen door het aantal bijgetankte liters ) kom ik op 1:15 / 1:16 uit. Dat is dan wel een erg grote afwijking.
     
  8. Amai 960km met 1 tank? Dat haal ik echt wel niet met de mijne (1.6TDCI sport bj 2006).

    Ik ben al heel content als ik 800km kan doen met mijn tank (50l). Dat is 1 op 16 en is dan haast constant autostrade (Hasselt-Straatsburg). Als ik constant 160 rijd zit ik over de 8l /100km. Zou een chip veel effect hebben op het verbruik?
     
  9. Het chippen zal misschien iets helpen, al heb ik mij laten vertellen dat het chippen van de auto resulteert in een juist hoger brandstofverbruik bij hogere snelheden.
    Bij lagere snelheden zou het juist zuiniger zijn.

    Die van mij is niet gechipt en helemaal standaard.
    Ik denk dat het type wielen belangrijk is.
    Ik heb de gewone standaard 185/65/14 er onder.
    Ook kan de uitlijning schelen.
    Wanneer het stuur scheef staat of de auto een afwijking naar een zijkant heeft, kan dat brandstofverbruik in de hand helpen.
    Het uitlijnen van een auto is oh zo belangrijk!!

    Nu zeg ik er ook bij dat ik de v-power diesel tank.

    Wellicht dat deze factoren meespelen.
     
  10. V-power diesel.... misschien is dat het verschil wel.
    Ik tank de goedkoopste diesel bij een doe-hetzelf pomp.
    Heb al eerder zoiets gelezen. Het proberen waard.
     
  11. Ik zit met 205/55(denk ik)/ 17 er onder. Verder verbruikt een automaat altijd wel al iets meer dacht ik. Langs de andere kant word ik gewoon jaloers als ik het verbruik van de BMW 118 zie :shock: .
     
  12. Ik moet zeggen, heb gister V-Power getankt. Lijkt erop dat de auto
    inderdaad zuiniger rijdt.. zal mij benieuwen. Moet natuurlijk wel
    uitkomen kwa prijsverschil met gewone diesel.
     
  13. Een half litertje benzine bij je diesel doet hetzelfde als V-power diesel!
    ..of aceton in je tank...

    ;)
     
  14. Fritz :welcome: op het forum :thumbs:
     
  15. ????
     
  16. Wist je niet he?
    Als je (oude) diesel in de winter wat moeizaam wil rijden en starten, dan gooi je een half litertje benzine in je volle tank voor wat extra pit.
    Niet teveel uiteraard, anders raakt je motor wat van slag af.

    De modernere diesels hebben dat uiteraard niet nodig.

    Maar wat had je dan verwacht, dat een diesel alleen op dieselolie reed?
    Een diesel rijd op alles wat maar enigzins dezelfde viscositeit heeft als de hedendaagse diesel.
    De eerste dieselmotoren liepen op stookolie en petroleum..eigenlijk op alles wat maar brandbaar was..dieselolie was nog niet uitgevonden.

    De 1.8 TDDi's met een Bosch dieselpomp, kunnen volgens mij op pure zonnebloemolie rijden, iets wat ik aankomende zomer ga proberen.
    Het blok zelf zal geen schade ondervinden, hooguit de verstuivers, omdat zonnebloemolie ietsje ruwer is.
    ...maar dat heb ik wel over voor een expirimentje. :D
    Verder verwacht ik geen grote problemen.

    ..mijn Astra reed zelfs beter op zonnebloemolie dan op diesel. :lol:
    Ik heb een hele zomer op pure zonnebloemolie gereden, maar later werd de olie duurder dan diesel, dus dat was op ten duur niet rendabel meer.

    Aceton gaat trouwens ook goed, ongeveer 100ml op 50 liter is dan de mengverhouding.
    De motor krijgt iets meer pit en rijd stiller.

    Trouwens, mijn Golfje 1 cabrio uit '89 reed 80 km meer op een tank met een beetje aceton in de benzine.. :)
    Ik heb daar wat over geschreven op het Golfcabrio forum.

    Ach ja, je moet een beetje lol hebben en niet bang zijn voor een expiriment.. als de Focus stuk gaat, dan kopen we gewoon een hele nieuwe..
    Deze auto heb ik gekocht om het merk te leren kennen.. en het bevalt mij goed..nu even kijken of de techniek Dr.Z bestendig is! :lol: :lol:
     
  17. Ok, bij een TDCI gaat dat wat moeilijker denk ik.... Tevens heb ik mijn auto voor dagelijks woon- werk verkeer en niet het geld om te "expirimenteren" :wink:

    Nog een voordeel van op zonnebloemolie rijden is de lekkere frituurpan geur die je nalaat :D
     
  18. Dat een beetje bezine kan helpen in de winter wist ik wel ( bij oude diesels). Ook dat je een oude diesel op frituurolie kan laten rijden. Wat ik niet wist was dat een beetje benzine ook positief zou zijn voor het verbruik.

    Ik heb toch een beetje argwaan... Ik maak haast wekelijk een rit van 1000km en kan me niet echt veroorloven om in panne te staan. VOorlopig wacht ik dus wat af. 8)
     
  19. Welkom hier Frits. Ik heb ook een 1.8 TDCi (gechipt). Ik haal met gemak 1 op 18 en dat met veel snelwegkilometers (120-130) en een sportieve rijstijl. De BC was bij mij ook erg optimistisch dus heb ik dat bijgeregeld. Dit kun je doen door de knop van de BC in te drukken en dan het contact aan te zetten (weet het verder niet zo uit mijn hoofd, maar staat wel ergens op het forum).
    Ik rij altijd goedkope diesel en afgelopen week een keer Shell V-power getankt. Na een halve tank leeg te hebben gereden merk ik (nog) geen verschil in prestaties of verbruik.
    Verder heb ik tot nu toe redelijk probleemloos gereden. Luchtfilter een keer kapot (nu rij ik met een K&N inlegfilter) en startmotor vervangen, die willen nog wel eens slecht worden bij TDCi's (en dan krijgt vaak het vliegwiel de schuld).
     
  20. Thanks. Je hebt dezelfde uitvoering als mij zie ik. Hoe weet je ongeveer hoeveel je moet aanpassen op de boordcomputer? Startmotor is bij ook vervangen met het vliegwiel. Ze vertelden mij dat de startmotor door het defecte vliegwiel kapot ging.
     

Deel Deze Pagina