1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schaterend geluid bij koude start

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jason101, 1 feb 2009.

  1. Iedere keer als ik de auto start op een koude motor dan hoor ik een schaterend. Na een tijdje warmdraaien is het weg en draaid de motor zoals het hoort. Daarom (al is het niet goed) laat ik altijd de motor ff warmdraaien eer ik ga rijden.
    Vraag: is dit normaal of is het iets waar ik me zorgen om moet maken.
    Dit is eigenlijk al een tijdje maar ik heb er verder nooit aandacht aan besteed tot nu.
     
  2. Aan welke kant van je auto hoor je dit precies? Kan je het geluid nader omschrijven?
     
  3. hoi komt het geluid van rechtsvoor, bij de distributieriem/cq v-snaar vandaan?
    luister dan eens naar het geluid van nfuse, ik heb precies hetzelfde geluid, de garage kon het niet thuisbrengen omdat het alleen enkele seconden bij koud weer en bij koude start optreed.Ik ben zelf ook heel benieuwd wat het kan zijn.Bij mij is wel net de waterpomp ,distributieriem en multiriem vervangen. af zetten van alle stroomverbruikers haalt niets uit .
    Was inmiddels terug bij de garage en die hebben alle uitgewisselde componenten nogmaals gecontroleerd , volgens hun kan het daar niet aan liggen. Zelf heb ik wel het vermoeden dat het iets met de multiriem te maken heeft, omdat ik nadat ik iets kruipolie op die snaar gemorst had, er 2 dagen geen vreemd geluid hoorbaar was.
    http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=7544&highlight=waterpomp
     
  4.  
  5. multiriem!

    De extra belasting door de inschakeling van de verwarming bevestigd dat alleen maar.
     
  6. Maar waarom maakt dat juist met kou lawaai?
     
  7. Dan zou het de dynamo zijn die dan wat zwaarder belast wordt, in kombinatie met een iets te lage accuspanning vanwege de kou.
    Naar mijn mening hoor je dan meer een fluittoon,dat doet mijn transit tenminste.
    In mijn geval haalt het afzetten van alle gebruikers niets uit.
    Luister eerst even naar het geluid dat nfuse heeft opgenomen, er zijn tientallen geluidjes denkbaar en als je het geluid niet hebt gehoord kun je beter,om verwarring te voorkomen geen reaktie geven :?
     
  8. Bij kou, zoals aangegeven, wordt onder andere de dynamo zwaarder belast.

    Is bij het vervangen van de multiriem ook de spanrol vervangen? Dat was bij mij de boosdoener.
     
  9. volgens mij zijn er best wel wat focusrijders die hier last van hebben.. want de mijne heeft hier af en toe ook last van :S
     
  10. @bitaktus
    Bij mij is de spanrol ook vervangen, ik heb het kapje van de distributieriem er later nog afgehaald om hem op goede werking te kontroleren.Dit had de garage ook al gedaan, maar ik vertrouw het liefst op eigen onderzoek. :D
    Vervelend is dat het hier konstant winter blijft en de temperatuur niet of amper boven de 0 komt. Ik wacht op een flinke temperatuurstijging om te kijken wat er dan gebeurd.
     
  11. Bij mij klinkt het geluid alsof het een schore keel heeft. Net alsof de motor op gang moet komen zeg maar.
    Is het normaal dat als je een koude motor start deze meer herrie maakt dan als de motor al wat warm is? Want als ik ff gereden heb en start weer dan is het geluid er niet.
     
  12. Normaal schrapen zijn je kleppen maar dit mag niet langer duren dan een paar seconde na het aanslaan.
     
  13. Is dit dan geen kwestie van kleppen afstellen?
     
  14. Jij hebt een 1.8 16v of niet? Hier zitten hydraulische kleppen in. Hoef je dus niet te stellen. Als het je kleppen zijn die klapperen/ ratelen met de koude start, is niets ernstigs. Mits het geluid wel verdwijnt.

    Door dat de kleppen hydraulisch zijn, en met koud weer de olie dikker is, duurt het iets langer dan je gewend bent totdat de kleppen met olie gevuld zijn.
     
  15. hier een 2008 TDCI 1.6 met hetzelfde geluid bij koude start

    is na enkele seconden ( 2 tot max 7 sec ) verdwenen

    :shock: :roll:
     
  16. Vrienden ook ik heb dat zelfde geluid. Maar nu start ik de auto niet meteen. Eerst zet ik 'm op contact en wacht 2 a 3 sec en start daarna de auto en hoor helemaal niets meer. Maar aanstaande woensdag moet mijn auto wel naar de dealer want zij zeiden dat het aan de spanrol zat. Ben benieuwd.

    Mvg

    Focus wagon 1.6 tdci Titanium 109 pk (getuned naar 140 pk)
     


  17. same here even op contact laten staan en geluid is verdwenen

    zal wel komen door het extra stroomverbruik van het voorgloeien


    als het de spanrol is ga ik binnenkort ook ff langs bij de dealer

    en dezelfde auto focus wagon 1.6 tdci getuned naar 140 pk :D :wink:
     

Deel Deze Pagina