Drama auto?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door sandersander, 16 jan 2009.

  1. Op 28 november werd ik de trotse eigenaar van een Ford Focus 1.6I-16V-WAGON uit Maart 2002. De auto heb ik particulier aangeschaft. Op het moment dat ik de auto kocht wist ik dat er 4 nieuwe banden op moesten. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb 4 nieuwe banden op de auto laten leggen en de auto meteen een (kleine) beurt gegeven bij een erkend garagebedrijf. Het bedrijf was echter niet zo groot en had geen middelen om een auto uit te lijnen. Vervolgens ben ik naar Kwik fit gegaan. Heb heb ik verteld dat er 4 nieuwe banden op lagen en dat de auto wat naar links trok. Kwikfit heeft de auto vervolgens uitgelijnt. Resultaat was dat de auto nog steeds naar links trok en ik 50 euro lichter was. Ik ging terug naar Kwikfit, zij vertelde dat volgens hun papiertje de waardes goed waren dus dat ik maar naar de Ford Dealer moest gaan om de onderdelen te laten controleren. Ik kon pas na 3 weken bij de Ford dealer terecht. In die 3 weken ontdekte ik dat onder het matje van de bestuurder en onder het matje bij de achterbank achter de bestuurder de bodem zeiknat was. Vervelend, liet ik de Ford dealer ook meteen naar kijken.

    Nadat de auto bij de Ford dealer was geweest kreeg ik van de monteur te horen dat hij geen lekkage had kunnen vinden ivm met de vorst (?) en dat de wielophanging goed was. (ik was wel 80 euro lichter) Ik werd terug verwezen naar Kwikfit. Ik wist dat de voorruit van de Ford vervangen was door Carglass met levenslange garantie. Ik terug naar Carglass om daar het lek op te laten sporen. Carglass heeft uiteindelijk (gratis) de voorruit vervangen. Echter de auto lekt nog steeds (waarschijnlijk parafaanplaat). Vandaag ben ik erachter gekomen dat de hydraulische koppelingscilinder lek is. Deze moet dus ook vervangen worden.

    Momenteel rij ik dus met een Ford Focus die naar links trekt, water lekt, olie lekt en oja, er zit vocht in mijn koplamp en de accu is slecht. Tevens begint de motor zodra ik start direct te koelen (ook al is het min 10) waarschijnlijk een kapotte thermosenor. Ik begin erg spijt te krijgen van mijn keuze om Ford te gaan rijden. Zijn er nog meer (bekende) mankementen die ik binnenkort kan verwachten?? Kan ik de particulier verkoper aansprakelijk stellen voor deze ellende?
     
  2. het hoort in iedergeval niet ik heb
    ik heb 3x een ford focus 1 gehad en nooit deze problemen ermee gehad
    volgens mij heb je gewoon een verkeerde auto gekocht

    dat naar links trekken zou meschien aan de spoorstang kunnen liggen
    ik heb ook al 1x tegen een stoeprand aangezeten met mn vorige focus, die trok toen ook naar links conclusie: stuurstang krom
     
  3. Hallo SanderSander,

    Wat een verhaal. Stel je ook nog even voor bij "voorstellen"

    Voor ik mijn reactie geef, wil ik je duidelijk maken dat het mijn visie is op je verhaal, zonder de ins en outs te kennen. Het is niet "Ford"gekleurd maar gewoon mijn mening.

    Jij koopt een auto bij een particulier. Dus geen garantie. Die auto heb je uiteraard goed bekeken en laten keuren door de ANWB of Dekra, zoals dat verstandig is bij een auto die je koopt zonder garantie.

    4 nieuwe banden hoort bij reguliere slijtage. Het naar links of rechts trekken van een auto kan komen door een aantal oorzaken. Bijvoorbeeld door een velg die niet goed is of een wiellager dat aan het einde komt. Zelfs door een onjuiste balancering terwijl je stuur niet trilt. Maar meest voor de hand liggend is de uitlijning. Dat is bij een Focus een zeer precies karwei. Daarmee moet je dus niet naar de kwikfit, want die kunnen dat niet. Beter naar een profile of euromaster of de dealer.

    Daarnaast moet een focus voor en achter uitgelijnd worden en dat kost bij de kwikfit meer dan 50 euro dus denk ik dat ze alleen voor hebben uitgelijnd.

    Lekkage bij de ruit is kennelijk niet aangetoond, maar wel keurig verholpen door Carglass. dat is service!. De parafaan is een gevoelig onderdeel. kost een paar tientjes om te vervangen en een nieuwe is aan te raden bij een ruitwissel, zeker als het erg koud is als je de parafaan loshaalt, want dan breken de clipjes snel. Als dat gebeurt door een profesional als de dealer of carglas of een kwikshit, dan moeten die dat betalen, dus zal het niet direct gemeld worden.

    De lekkage door een slechte parafaan zit meestal aan de bijrijderszijde. daar zit het luchtfilter en dus komt het na een verversing daarvan vaak voor dat de lekkage daar zit. Aan de bestuurderszijde komt dat bij mijn weten niet voor.

    Wat mijn suggestie is: deurrubbers gescheurd of versleten of verstopte ontwateringsgaatjes in je deuren. Die lopen dan vol met regen. Dan zou je ze moeten horen klotsen. Komt niet vaak voor... Neem aan dat de dealer op gaten in de bodem heeft gelet. In een ernstig geval is je kachelradiateur lek, maar dan moet je koelvloeistof ook zwaar onder niveau staan en lekken. Klopt wel weer met je koelvin die aanslaat.

    Dat je koelvin aanslaat kan dus komen door een telaag peil aan koelvloeistof en dus een slechte koeling. Maar meer waarschijnlijk een kapotte sensor inderdaad of een schakelaartje. Deze kosten een paar euro. Zijn dezelfde als in alle VW's opels en andere auto's..

    Lekkage van de hydraulische koppelingscylinder kan voorkomen. deze auto is 7 jaar oud. ik ken de kilomterstand en de staat van onderhoud niet, maar het kan. Gewoon slijtage, hoewel je liever niet hebt dat het gebeurd.


    Per saldo vind ik dit allemaal wel wat lastig maar niet schokkend. jij bent niet blij, dat snap ik. Je had een auto bij een dealer kunnen kopen, dan had je een half jaar of langer garantie gehad. De kwalen die je hebt liggen niet per definitie aan de Ford. Uitlijnen doe je NIET bij Kwikfit. de dealer rekent uiteraard 80 euro voor een uur onderzoek, maar waarom heb je m daar niet gelijk laten uitlijnen? De kwikfit had zijn kans gehad, je bent terug geweest en ze zeiden dat het goed was. Dus ze hebben hun kans op herstel gehad.

    Waterlekkage is op te sporen en te verhelpen. lekke koppelingscilinder is slijtage. de auto is 7 jaar oud, je kunt niet verwachten dat er niets aan mankeert.

    Heel veel succes met het oplossen van deze 4 aandachtspuntjes en veel plezier met je Focus, want ze rijden fantastisch!
     
  4. oh ja: jij kunt de particulier aansprakkelijk stellen als jij kunt bewijzen dat hij willens en wetens een auto met verborgen gebreken heeft verkocht. dan moet jij hem gevraagd hebben of de auto problemen heeft, hij moet zeggen van niet en jij moet kunnen aantonen (bijvoorbeeld met een kopie van een rekening van zijn dealer) dat hij van de lekkage wist omdat hij daarvoor bij die dealer is geweest.

    Daarnaast heb jij als koper de plicht om zelf de auto te onderzoeken. Dus de door mij genoemde keuring bij ANWB of Dekra. Die moet hij geweigerd hebben. En dan heb jij toch die auto gekocht zonder keuring wat niet verstandig is.

    kon de verkoper weten dat de deze problemen er allemaal waren? heb je proefgereden en trok de auto toen naar links? Zo ja: dan wist je het voor de koop, zo nee, dan is het van na de koop.
     
  5. Willens en wetens hoeft niet, dat is niet te bewijzen. Maar als je kan aantonen dat jij absoluut niet achter de gebreken had kunnen komen en deze er al waren bij de aankoop (onderzoeksplicht), zou je een beroep kunnen doen op wederzijdse dwaling. Aansprakelijk stellen gaat je niet lukken, misschien vernietiging van de rechtshandeling.

    misschien lullig om te zeggen, maar in vervolg koop nooit een auto van een particulier. Of je moet erg zeker van je zaak zijn. Auto's zijn wat dat betreft rot zaken waar van alles verborgen niet aan kan kloppen.

    Voor de rest ligt het niet aan Ford. De focus I is een erg goede betrouwbare auto (ook uit tests). Ik denk dat de fout bij jou zelf ligt, je hebt een slechte auto gekocht.

    Kwik-fit uit laten lijnen... Dan weet je nog niks. Misschien heeft de auto ongeluk gehad en is het frame wat ontzet.... dat zou het wegtrekken in het ergste geval kunnen zijn

    Maar ik zou eerst is contact opnemen met de verkoper, het beste is om er samen uit te komen. Hoe lang is het geleden dat je de auto hebt gekocht? Je had het beste meteen al kunnen overleggen met de verkoper.

    Tim
     
  6. Dat de koelventilator gaat draaien kan ook komen doordat de regelknop op de ontwasemstand staat. Dan wordt automatisch de airco mee ingeschakeld (zonder dat het lampje brand) en gaat de ventilator draaien. Ik zou de auto eerst eens uit laten lijnen bij een bandenspecialist. Bij mijn auto was ook alles binnen de specificaties maar door alles net wat nauwkeuriger af te stellen was bij mij de wegligging verbeterd en de bandenslijtage verminderd. Je betaald dan echt niet meer als bij de kwikfit. Alle andere problemen zijn (op de lekkage na) min of meer normale slijtage en kan je verwachten bij een auto van 7 jaar oud. De vorige eigenaar doet de auto vaak niet voor niets weg. Het is een risico dat je neemt als je een auto van een particulier koopt. Als je alle kosten die je nu moet maken om de auto in orde te krijgen bij de aankoopprijs optelt dan had je waarschijnlijk ook een auto bij een dealer (met garantie) kunnen kopen. Als je alles laat verhelpen denk ik dat je er toch een erg fijne auto voor terugkrijgt.
     
  7. kwikfit

    Zojuist ben ik met de auto terug geweest naar Kwikfit. Zij hebben (kosteloos) de auto opnieuw uitgelijnt (voor en achter). De vorige keer heeft bij Kwikfit een leerlingmonteur de boel vern*nkt. Deze keer is het goed gedaan want de auto trekt niet meer naar links!

    Voor wat betreft het draaien van de koelventilator ben ik inderdaad tot de conclusie gekomen dat hij dit alleen doet wanneer de airco aanstaat. Ik wist dit niet omdat het lampje van de airco niet aan stond. (JW bedankt)Er zijn inmiddels dus al 2 probleempjes opgelost. Nu alleen nu cilinder van de koppeling en de lekkage en dan kan ik (eindelijk) van de Ford gaan genieten zonder irritante mankementen. In iedergeval bedankt voor jullie reacties en ik laat het weten als de lekkage is opgespoord.
     
  8. Nog even en je wilt nooit meer een ander merk. :lol:
     
  9. Kan het misschien zijn dat de condenswaterafvoer(leuk scrabble woord) van de airco verstopt zit en dat het water in plaats van aan de onderkant van de auto weg te lekken binnen in de auto terecht komt??
    Heb dit namelijk wel vaker mee gemaakt, en dan moet er ergens een slang of leiding doorgeblazen worden.

    Groetjes Ton.
     
  10. problemen opgelost

    We zijn een paar weken verder en de problemen zijn als volgt opgelost:

    Water in auto: voorruit is vervangen, bleek te lekken bij een van de rubbers aan de zijkanten. Carglass heeft dit kosteloos gedaan ivm garantie

    Lekkende hydraulische cilinder bij koppeling: is vervangen door Ford dealer, kosten 250 euro.

    Ophanging voorzijde en naar links trekken: bleek dat kwikfit mijn auto na de 2e keer uitlijnen nog verder verneukt hadden omdat zij vergeten waren een bout bij mijn stuurstang vast te draaien. Een andere garage heeft het probleem opgelost en de auto voor de 3e keer uitgelijnt.

    Voor zover mij nu bekend is heb ik geen problemen meer met de auto en ga ik nu mijn geld is in andere zaken steken dan de Focus. Allemaal bedankt voor de reacties.
     
  11. Zie je wel, valt allemaal wel weer mee. 8)
    (deze problemen had je overigens bij ieder merk en type auto kunnen hebben, je had alleen de pech dat het jouw focus betrof)
     

Deel Deze Pagina