gloeibougie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door willem m, 2 nov 2008.

  1. dag iedereen
    mijn gloeibougies van mijn ford focus 1.8tddi zijn versleten denk ik(hoe kouder het weer,hoe slechter hij start) en ik heb 4 nieuwe gloeibougies van het merk NGK liggen.
    ik heb ervaring met het werken aan crossmoto's maar de wereld van autos is nog vrij vaag voor mij :D
    kan ik dit zelf vervangen,of raden jullie me aan om naar mn dealer te gaan
     
  2. Als je ervaring met crossmotoren hebt, gaat dit ook wel lukken. Let op met welk moment je de (gloei)bougies moet vastzetten. Dit is dus niet moeilijker/makkelijker dan bij een crossmotor.
     
  3. De enige rotklus is de 4 kabels los te schroeven, deze zitten wat rot
    geplaatst, maar met wat geduld kan je dit zat zelf.
    Bij een aantal crossmotoren zijn de bougies ook wel beroerd weggewerkt,
    als dat lukt dan lukt dit ook :wink:
     
  4. Hallo Willem, ik heb ze ook zelf vervangen, 't is nie moeilijk. Een beetje koperpasta is ook aan te raden naar 't schijnt.. Ze zitten hier bij een tdci.

    [​IMG]
     
  5. bedankt allemaal voor de antwoorden
    ga volgend weekend eens kijken om ze te vervangen
    moest iemand een duidelijke foto hebben waar ze zitten bij de tddi motor,dit is welkom
    van harte bedankt alvast
     
  6. Ik zal morgen eens kijken of ik er een foto van kan maken.
     
  7. ik heb ze zelf ook vervangen 20dkm geleden en het is wat gepruts hoor. maar met een beetje geduld is dit zeker zelf te doen. :wink:
     
  8. ok
    ik ga er morgen wrs voor kijken(ik zal waarschijnlijk regenverlet hebben morgen op de werf :o )
    ik ga wel nog even om een momentsleutel rijden zodat het zeker perfect in orde is.
    de gloeibougies zijn van het merk NGK no. 27 Y- 524J D-power
    iemand ervaring mee?

    heeft er soms nog iemand een foto waar ze precies zitten?
     
  9. heb je ze dan aangedraait met behulp van een momentsleutel?
     
  10. Haynes geeft 15 Nm aan als aanhaalmoment.
    Ik denk dat er weinig verschil is tussen de cylinderkop van een TDCi-TDDi, met je intercooler eraf moet dat zeker lukken.
     
  11. Neen, heb een beetje kopervet op de schroefdraad aangebracht en ze vastgezet. Vast is vast, niet liggen wringen. :wink: Geloof nu niet dat ze dit in de garage allemaal met een momentsleutel doen he....kijk maar eens goed als ze je wielmoeren/ -bouten vastzetten...
     
  12. dus die plastic kap daar (intercooler of intercooler huis zeker) moet je wel eerst verwijderen he?
     
  13. ik heb de gloeibougies vanochtend netjes vervangen,alsook de intercooler gereinigd en die buizen die naar de IC lopen.
    iedereen van harte bedankt he voor jullie hulp
    de focus start nu gelukkig weer netjes en ik vond dat hij (hij stond nog zeer koud want het was hier koud vanacht) koud VEEL beter reed als daarvoor.
    de oude gloeibougies waren van beru,de nieuwe van NGK :D
     
  14. Als je gloeibougies slecht functioneren of als er 1 zou stuk zitten krijg je daar dan geen melding van op het dashboard door 1 of ander lampje.

    Mijn wagen(focus 1 tdci 2003) start soms ook slecht maar niet altijd.
    Wat is de kostprijs ongeveer van zo'n gloeibougie.
    Uit de uitleg hier versta ik dat je er 4 nodig hebt.
     
  15. Ik heb 4 Champion CH196 gekocht voor 38.86€ btw in.
    'k heb wel wat korting want 'k ben daar vaste klant :)
     

Deel Deze Pagina