1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

lekkende koelvloeistof

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door futura, 19 aug 2008.

  1. Heb een Focus van 7-2004, met het koelsysteem nooit problemen gehad, tot heden dan. Nadat ik bij mijn garage stopte om de auto erin te parkeren ontdekte ik een "waterspoor", toen ik onder auto keek zag ik "water"druppelen , het kwam precies achter het oliefilter vandaan, en ik kon het zo gauw niet thuisbrengen, totdat ik het nivo zag van koelvloeistof: minimaal.
    Toen ik daarna reservoit vulde met water, en naar garage reed lekyte hij helemaal niets?????? :!:

    Kosten waarschijnlijk tussen 150 en 260 euro.

    Wie heeft dit ook eens al meegemaakt? :?:

    Futura
     
  2. is dit niet gewoon het water van de airco? :?
     
  3. Wat voor een kleur is je koelvloeistof? met uiteraard de vraag: wat was
    de kleur van je "waterspoor"?
    De rest kan je waarschijnlijk zelf wel invullen :wink:
     
  4. het kan ook simpel een klemveer zijn.
    vervang die dan door een met een schroefje erin, die ook voor b.v. openair filters gebruikt worden, maar dan veel kleinere diameter uiteraard.
     
  5. De dealer gaat hem afknijpen om te kijken waar hij eventueel lekt??.....het "waterspoor" was zeer zeker niet van de airco, maar was rood, zoals de koelvloeistof is, het peil was dan ook onder minimum.....heb hem bijgevuld met water en ben toen rustig naar garage gereden.....de temperatuurmeter bleef gewoon staan in het midden.Dus goed mag ik aannemen ( volgens dealer zit er een sensor in nabijheid cilinderkop die snel op oververhitting reageert...dus zo in het rood bij onraad!!)

    Het mooiste van het hele verhaal: bij aankomst was peil nog altijd zo als dat ik hem had bijgevuld, toen ik motor afzette zag je onder auto ook geen lekkagesporen, want hij toonde geen sporen dat er iets lek zou kunnen zijn :?:

    Moet nu afwachten wat er verder gebeurd, hoop alleen dat het niet in de papieren gaat lopen, want de garantie is net een jaar afgelopen.....

    Houdt jullie op de hoogte :)

    Groetjes,

    Chris
     
  6. Ik weet even niet wat voor Focus je hebt. Maar mijn eerste gedachte zijn de waterpomp of thermostaathuis. Thermostaathuis is een Focus kwaal. Kan natuurlijk ook iets simpels zijn als een scheurtje in een slang. Je kan zelf redelijk goed op onderzoek uitgaan, die roze vloeistof blijft ook roze als hij opdroogt, dus ga eens zoeken onder de motorkap.
     
  7. Nou, je zit heel erg warm, het is inderdaad het thermostaathuis, kosten 18,94 euro, maar wel staat hier tegenover bijna 95 euro werkplaatstarief, en 3 liter exra vloeistof. Alles bij elkaar toch nog zo'n 175 euro :x

    ps: hoe vaak komt dit dan voor?, mijn focus futura is uit 2004...en ik heb inderdaad al een hele waslijst van reparatie's gehad, ook tijdens garantieperiode, en die bedroeg 3 jaar!!!!!!...........
     
  8. 18,94? Dan heb je geen nieuw thermostaathuis maar de 2 pakkingen die daaromheen zitten. Doe kosten rond de 8 euro per stuk. Er zijn er bij die vaak last hebben van dit probleem. Ik, 6 jaar (188.000km) Focus 2.0, heb ik het maar 1 keer meegemaakt. Andere reparaties...bij 160.000km een nieuwe koppeling en ooit onder garantie de achterklep gespoten i.v.m. roest rondom de strip. Verder niets meegemaakt met die auto.

    De RS, nu 2,5 jaar in mijn bezit, een nieuwe waterpomp bij 110.000km en binnenkort vervang ik het thermostaathuis met pakkingen omdat hij wat zweet. Ook hier verder geen trammelant met de Focus. Ik vind het een zeer betrouwbare auto.

    Vanuit Engeland hoor ik berichten wanneer je vroegtijdig last hebt van een lek thermostaathuis of waterpomp, dat je de dop van het koelvloeistofreservoir moet vervangen. De druk zou dan niet meer via die dop weg kunnen en daardoor andere wegen zoeken. Een nieuwe dop kost pakweg 6 euro, dus dat zou ik altijd doen.
     
  9. Ik rijdt nu pakweg 10 jaar Ford, begon met een Fiesta, maar deze was mij te klein, en stapte over op een Focus.......ben ondertussen aan mijn 4e toe...persoonlijk vindt ik wel dat het zeer mooie, en ruime auto's zijn, alleen veel reparatie's/vervangingen tijdens de garantieperiode.........2 maal heb ik bij 2 modellen het stuurhuis moeten laten vernieuwen!!!!....het was dan wel in garantietijd, echter je zakt door de grond als het niet zo is en je krijgt dan de rekening gepresenteerd, geloof me dat is een pittige rekening......Bij mijn huidige focus moest ik na 3 maanden de koppelingsplaten al laten vervangen :!: ....en ook dus een stuurhuis...... :!:...ook onlangs nog de veren laten vervangen van de achterklep ..........bij de enige diesel, een TDCI moest na 2 jaar het management? vervangen worden, ik kreeg bij het starten altijd een doffe dreun,net alsof iemand met een zware hamer onder de auto insloeg tijdens het starten.....dealer heeft hiervoor 3 x de wagen teruggekregen en nagekeken...dealer kon echter het probleem niet 100% wegkrijgen, bij het uitzetten motor pruttelde hij nog 2 tellen na...uiteindelijk heb ik hem maar weggedaan, hij heeft toen zeker 4 maanden in de showroom gestaan, en opeens was hij verkocht.....bij navraag bleek men uiteindelijk dus het motormanagement te hebben vervangen??...ik vraag me nu nog af waarom dan niet bij mij!....Een heel verhaal, maar berust op waarheid :roll:
     
  10. hoe vervang ik de water pomp van me auto heb een ford focus 1.8 tdi endura wie heeft er foto,s van
     

Deel Deze Pagina