1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Poets - How to's & Info

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door Boyd, 7 nov 2007.

  1. euh...mijn laptop staat ook gewoon in de wax hoor :rock:
    schijnt ook wel te werken voor je gasfornuis maar dat ga ik nog ff uitproberen :cool:
     
  2. Ik heb van de week de laminaatvloer met de DAP gedaan :schater:
    Btw zonder middelen, alleen een vezeldoekje..

    Let op: hij wordt wel erg glad..

    Maar toch weer ff :ontopic:
     

  3. Hallo dwayne

    Black Light is kort door de bocht een glaze met standtijd

    kun jij mij iets meer uitleggen wat je met deze zin bedoeld
    (snap 't nog nie helemaal sorry )

    Groetjes Blu-bird
     
  4. #1044 dwayneNMGN, 11 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 okt 2011
    Een glaze heeft een aantal eigenschappen.

    Dit zijn o.a. het voeden van de lak en het verbergen van lichte swirls/waskrassen door middel van vullende bestandsdelen (fillers). Normaal gesproken heeft een glaze geen standtijd en als deze niet onder een sealant of wax zit dan zijn deze fillers direct weg bij de eerste beste wasbeurt of regenbui en heb je eigenlijk niets aan deze behandeling. Helaas werken dealers vaak met fillers en wordt je eigenlijk voor de gek gehouden. Het gebruik van een glaze blijft dan ook vaak een discussieonderwerp in de detailwereld. De ene detailer vindt het wel wat toevoegen omdat de lak bijv. gladder wordt en een diepere look zou krijgen. Een andere detailer die vindt het gebruik van een glaze overbodig. Er zijn een aantal polijstmiddelen die ook voedende eigenschappen bevatten (o.a. Meguiar's M80) en dan is een glaze dus sowieso niet nodig.

    Bij Blacklight hoeft dit niet. Het is een glaze die toch beschermende eigenschappen bevat zodat de fillers niet bij de eerste beste wasbeurt regenbui weggespoeld worden. Dat bedoelde ik met de zin " Blacklight is kort gezegd een glaze met standtijd ". Als je een duurzamer resultaat wilt is het altijd raadzaam om alsnog een sealant of wax te gebruiken.

    Let er wel op dat het gebruik van een glaze de standtijd kan beïnvloeden. Dit omdat de wax of sealant over de glaze heen gezet wordt en dus niet direct aan de lak kan hechten (om het even simpel te benoemen). Er zijn producten op de markt (bijv. Chemical Guys Vertua Bond 408) die naast voedende eigenschappen bevatten ook cleanende eigenschappen bevatten en zelfs kan dienen als pre wax voor een wax wat de standtijd ten goede doet.

    Elk product heeft zijn specifieke eigenschappen, maar er is zoveel op de wereld dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien en dus producten verkeerd gaan gebruiken met het gevolg dat het resultaat nooit zo wordt als men zou willen.

    Heb ik je vraag zo goed beantwoord?
     
  5. Waarschijnlijk ga ik binnenkort de start maken om een How-to te schrijven over het machinaal detailen met de Dual Action / Excentrische machine. Dit zijn o.a. de Dap500/900, Das6, Krauss machines, Bosch machines etc.

    De volgende punten verwerk ik zeker :

    • Waarom een Dual Action?
    • Wat doet een D/A?
    • Hoe gebruik je de machine?
    • Hoe verander je het toerengebruik?
    • Hoe groot is het oppervlakte wat je neemt?
    • Het maken van een testspot en de keuze van product en pads.
    • Welke beweging maak je met de machine op dat oppervlakte?
    • Hoe begin je met het polijsten van het oppervlakte?
    • Wanneer neem je polijstmiddel af?
    • Hoe neem je polijstmiddel af?

    Deze lijst kan eventueel aangevuld worden. Als er nog ideetjes zijn hoor ik dat graag.
     
  6. @dwayneNMGN, nog even terugkomend op het wassen van de auto. Er werd aangegeven dat die gardenaborstel ook erg veel krassen achterlaat. Maar ik blijf er zelf toch mijn twijfels bij hebben dat het wassen van een behoorlijk vieze auto met een washandschoen (die speciale :) ) ook niet krasvriendelijk is? Ok er zal behoorlijk wat vuil, zand en prut in de handschoen blijven, maar bij een echt vieze auto is dat erg snel natuurlijk en ook aan zon handschoen zit een limiet aan opname. Correct me if im wrong :).

    Hoe pak jij dit aan, of hoe zou jij het aanpakken als je geen hoge druk spuit hebt maar alleen een tuinslang met standaard spuit (en gardena borstel :P). Veel water is mijn inziens ook een must.
     
  7. Dat is een vraag die vaak voorkomt ja.

    Veel water is een must. Het beste is om een Hogedrukspuit te hebben om deze grove vervuiling als eerst weg te spoelen. Helaas heb je die niet, dus probeer dan de sterkste stand op de standaard spraykop. Wat je ook kunt doen is eerst even langs een wasbox gaan om daar de Hogedrukspuit te gebruiken om vervolgens thuis verder te gaan. Probeer als de auto erg vuil is per paneel te werken en hou de auto zo nat mogelijk om vuil zo veilig mogelijk af te voeren.

    Een borstel is altijd uit den boze. Een washandschoen is swirlvriendelijker, maar bij zware vervuiling zit deze inderdaad sneller vol van het vuil en de kans op swirls is dan vele malen groter.

    Belangrijk is om de washandschoen zo vaak mogelijk uit te spoelen.
    Soms kan een half paneel al genoeg zijn om een washandschoen weer uit te spoelen.

    Ververs je spoelemmer en eventueel je wasemmer regelmatig. Ik neem aan dat je in ieder geval met 2 emmers werkt. Als het waswater erg smerig is dan is de kans dat dit vuil (zand) weer terecht komt op de auto veel groter en daarmee dus ook de kans op swirls/krassen en lakdefecten.

    Omdat je geen Hogedrukspuit hebt kun je ook geen gebruik maken van een Foamlans. Dit is nog steeds de veiligste manier om een echt vervuilde auto aan te pakken met een krasvrij resultaat. De auto zul je na het gebruik van zo'n lans alsnog moeten wassen, maar de grove vervuiling is in ieder geval verdwenen. Zelf maak ik hier amper gebruik van omdat het meer tijd kost dan een normale wasbeurt. Op mijn auto zit een dikke waxlaag zodat vuil sowieso minder hecht en de auto super snel schoon is. Op auto's die ik als project heb gebruik ik de foamlans ook amper omdat dit extra tijd kost en de auto alsnog gepolijst wordt.

    Was de auto een keer echt goed, klei hem en zet hem goed in de wax. Dat scheelt enorm bij de volgende wasbeurten en dan zijn die wasbeurten ook een stuk veiliger.
     
  8. Iets om op te nemen bij het machinaal polijsten, welk polijstmiddel. En dan ook even of die wel of niet met de hand gebruikt kan worden...
     
  9. Daar zat ik ook al aan te denken, maar dat is vaak echt afhankelijk van de lak en omstandigheden. Daarom is een testspot belangrijk. Uiteraard kan ik alle lijnen wel gaan benoemen (Meguiar's, Poorboys SSR serie, Monello Serie, Chemical Guys Serie(s), SmartWax serie, Hamach serie, Menzerna serie, Wolfgang serie, Pinnacle serie en merken die wat minder bekend zijn voor jullie zoals Facdos, Pai Crystal etc. etc.). Daarnaast heb je ook zoveel verschillende pads (Lake Country, Meguair's, Monello, Hamach, Compressor, etc. etc. etc.) maar dan zien de beginners door de bomen het bos niet meer. Misschien dat ik ze ga opnoemen van grof naar fijn en dat ik wat schema's ga toevoegen. Zo'n how-to is niet zomaar gemaakt in ieder geval. Het beste is denk ik om 1 merk te pakken en dan uit te leggen hoe het polijsten in zijn werk gaat, maar om al die polijstmiddelen te gaan benoemen is echt heel veel werk en het principe van het machinaal detailen is met 1 merk al duidelijk. Uiteindelijk wordt de basis van het machinaal detailen benoemd, maar zijn er talloze handigheden om het machinaal detailen nog beter te maken. Je zult bij de basis moeten beginnen en ik denk dat het erna handig is om specifieke vragen te gaan stellen waar ik antwoord op kan geven.
     
  10. Duidelijk antwoord, snap dat het niet van elk merk kan hoor. Maar kan je bijvoorbeeld een tip geven hoe je het verschil tussen een machinaal polijstproduct en een handproduct kan vinden?
    Of waar het verschil in zit?
     
  11. Mijn bedoeling is om deze how-to specifiek te maken voor het detailen met een Dual Action machine. Ergens moet ik een grens trekken, maar er zijn producten die zowel handmatig als machinaal te verwerken zijn. Dat zal ik wel gaan benoemen dan.
     
  12. @dwayneNMGN: thanks voor je duidelijke antwoord. Ik ga eens kijken welke stappen ik ga ondernemen. Mss wel gewoon een hogedrukspuit aanschaffen, en ik denk als eerste de stappen zoals je aangaf met wassen kleien en waxen (ik heb nog NXT, die werkt wel prettig vindt ik zelf, maar las alweer berichten dat het weer niet juvanhet is?)
     
  13. Is altijd beter dan Turtle Wax :D. De NXT is een lijn die eigenlijk in het begin door poetsers gekocht wordt die beter willen dan Turtle Wax. Nu zijn er zoveel merken en producten op de markt en is niet alles even gemakkelijk in gebruik als je er wat minder verstand van hebt. De NXT is dan een prima wax die gemakkelijk in gebruik is ook als er teveel gebruikt wordt. Later stappen de mensen hier vaak vanaf en kiezen toch voor betere producten die wel wat moeilijker te verwerken zijn als je er teveel van gebruikt bijv.
     
  14. De NXT 2.0 (vloeibaar) was mijn eerste 'wax'.
    Precies door wat Dwayne aangeeft, heb ik hem maar weggedaan.
    Mijn pa mag de fles nu opmaken.
     
  15. Pfff nou de 105 paginas zijn doorgespit hoor :).
    Ik heb zelf nu al wat spullen in huis maar ben behoorlijk verkeerd bezig merk ik wel :D.
    Met name de doeken en sponzen, daar gaat het in de basis al verkeerd.
    Kortom ik ga es even wat andere spullen in slaan.

    ff een resumeetje voor mij, om de stappen door te nemen. De auto wassen, de auto kleien, dan de auto "detailen" en polishen?? om uiteindelijk de auto te waxen?

    Welke aanvullende producten zouden jullie mij adviseren (ik ben best mequiars fan)?
    Ik ben in het bezit van:
    - mequiars gold wash
    - mequiars scratch X
    - mequiars NXT tech Wax (bijna op)
    - mequiars Gold Class Bug & Tar Remover

    Is de nieuwe ultimate serie een goede of is de gold serie goed genoeg?

    Wat ik em ook nog af vroeg bij bijvoorbeeld de Leko site, daar staat de NXT wax bij lakverzegeling/sealings, en de Gold Class Carnauba Plus Wax bij de waxen. Wat is hier het verschil tussen?
     
  16. Kleine tip: NXT 'wax' is best fijn spul (was mijn eerste flesje dat ik ooit gekocht heb), maar het houdt niet zo lang. Kijk ook eens of je niet wat anders zou willen hebben (dat wat langer blijft zitten).
    Wat grotere tip: heb het net al in een ander topic aangegeven, maar check ook eens wat andere merken dan Meguiar's. Voor de prijs van een flesje NXT 2.0 kan ik betere 'waxen' vinden en dan goedkoper.

    De Gold Class Wax is gebaseerd op carnauba (natuurlijk ingredient) en de NXT is een synthetisch product. Een synthetische 'wax' wordt een sealant genoemd. (NXT 2.0 wax is dus technisch gezien niet correct)
     
  17. Wat is nu echt het verschil tussen de mequiars NXT wax en de Gold wax?
    In de omschrijving staat dat de NXT waterafstotend is, is de gold dat niet dan?
     
  18. ja hoor zijn beide waterafstotend.
    Heeft met standtijd te maken de ene wax houdt langer als de andere.
    Ikzelf vind het voor de winter wel belangrijk dat je een wax hebt die redelijk lang houdt
    want in de winter kan je niet altijd even de auto in de wax zetten.
     
  19. Allebei waterafstotend. De NXT is een sealant en de Gold Class is een wax. Ook bevat de laatste een cleaner die de lak nog wat reinigt. Qua duurzaamheid wint de Gold Class wax het ten opzichte van de NXT.
     

Deel Deze Pagina